Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software. Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.
Er worden ook nog romansuggesties gedaan m.b.t. boeken over de Culturele Revolutie in China. Daar wordt Wilde zwanen niet genoemd. Lulu Wang zegt er zelf over: Jung Chang heeft geschreven hoe het was, ik heb geschreven hoe het voelde. Daar zul jij het dan wel niet mee eens zijn?
Librije.
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."
Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)
De romansuggesties De vreugde- en gelukclub of De vrouw van de keukengod van Amy Tan zijn niet te vergelijken met Wilde Zwanen.
Dat zijn inderdaad romans. Verhalen over Chinese families die niet meer in China wonen met verwijzingen naar gebeurtenissen in China.
Jun Chang heeft baanbrekend werk verricht met haar boek Wilde Zwanen. Daarvoor was er vrij weinig bekend over het leven in China. Dat werd ook erg tegengewerkt natuurlijk. Wat je in het boek van Jung Chang leest is tenenkrommend. En eigenlijk heeft Lulu Wang gelijk met haar opmerking alleen blijft Lulu Wang veel meer aan de oppervlakte.
Jung Chang duikt diep in de geschiedenis, laat de realiteit zien. Ik denk ook dat, gezien alles wat in China gebeurde, veel mensen hun gevoel niet meer durfden te tonen. Dat kon later wel weer eens tegen ze gebruikt worden...
Ik vind 'Bedwelmd' - haar laatste boek uit 2004 of 2005 - veel beter dan 'Het Lelietheater'. Dat is gewoon beter geschreven. Ik denk overigens wel dat Lulu Wang toch wel wat hulp moet hebben gehad bij het schrijven van haar romans als je naar haar Nederlands luistert.