Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

# J. Z. Herrenberg - Nederhalfrond (debuut)

Lees meer
7 jaren 8 maanden geleden #88078 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: # J Z Herrenberg - Nederhalfrond (debuut)
Ik ga eerst maar naar pagina 200...

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
7 jaren 8 maanden geleden #88080 door Jezetha
Beantwoord door Jezetha in topic Re: # J Z Herrenberg - Nederhalfrond (debuut)

Marjo schreef : Ik ga eerst maar naar pagina 200...

Doe dat. Gewoon volhouden...

Het boek is structureel nieuw. Ook de stijl stelt eisen. Het heeft zijn redenen... Belangrijk is je niet te laten intimideren als je het niet begrijpt. Papier is geduldig en een boek is te herlezen. Door het leven ga je ook al ontdekkende...

Ondertussen staat het iedereen vrij mijn boek niet te lezen. Er zijn veel meer schrijvers.

Hier nog een extra interview:

youtu.be/UIvGroJfFb0

Lees meer
7 jaren 8 maanden geleden #88083 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: # J. Z. Herrenberg - Nederhalfrond (debuut)
Je hebt natuurlijk gelijk, maar het is toch zonde van al je werk als je geen lezerspubliek zou krijgen!

Ik had associaties met dat gedicht van Ostaijen: Boem Paukeslag enz. Daar heb ik ook altijd zo'n moeite mee gehad. En ook daar moet je je mee laten sleuren door de klanken.

Lees meer
7 jaren 8 maanden geleden #88086 door Jezetha
Beantwoord door Jezetha in topic Re: # J. Z. Herrenberg - Nederhalfrond (debuut)

Marjo schreef : Je hebt natuurlijk gelijk, maar het is toch zonde van al je werk als je geen lezerspubliek zou krijgen!

Ik had associaties met dat gedicht van Ostaijen: Boem Paukeslag enz. Daar heb ik ook altijd zo'n moeite mee gehad. En ook daar moet je je mee laten sleuren door de klanken.

Die lezers heb ik wel, hoor, Marjo. Maar op hele volksstammen reken ik niet. Het boek vergt enige inspanning, meer dan we de laatste decennia gewend zijn. Ik heb de hoop dat het lastige aspect van het werk wel gaat slijten.

Die klankgerichte benadering heb ik zeker wel met Van Ostaijen gemeen. Het probleem voor de lezer is dan: hoe verbind ik dat met de betekenis. Zeker bij proza is er ook een wereld die moet worden opgeroepen, figuren moeten leven, een verhaal moet worden verteld. Mijn stijl heeft de compactheid van poëzie en de manier waarop ik de lezer informatie geef is heel gedoseerd en door het hele boek heen. Dat is wennen. Ook zijn er veel stemmen en veel stijlen. Ja, dat is niet eenvoudig. Maar het heeft zijn redenen.

Dat je Boek A meeslepend vindt en dan een halve doodsschrik krijgt bij Boek Nul is zo berekend. Het gaat er dan om: vertrouw je de schrijver voldoende om te accepteren dat hij weet wat hij doet en dat dat zijn logica heeft/zal hebben? Dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken!

All the best!

Johan

Tijd voor maken pagina: 0.422 seconden