Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

cobra-lijst

Lees meer
11 jaren 6 maanden geleden #64391 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: cobra-lijst
Het verhaal was misschien gruwelijk, maar het is een fantastisch goed geschreven verhaal.

Bovendien zat er meer achter. Het werpt vragen op waarover je kan discussiëren. Ethische kwesties.

En... het is niets vergeleken met wat de jeugd nu leest.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
11 jaren 6 maanden geleden #64393 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: cobra-lijst
Ja schrijven kan William Golding wel. Rites of passage vond ik prachtig.

Natuurlijk kun je uitgebreid over de ethische kwesties discussiëren, daar is het dacht ik ook voor geschreven,

om te laten zien dat er in elk mens ook een zwarte kant zit.

Maar Lord of the Flies is toch geen jeugdboek? Ik dacht voor volwassenen.

Het is wel een van de boeken die je kunt kiezen voor je Engelse literatuurlijst.

Is het zo erg als je zegt Marjo? Wat voor vreselijks leest de jeugd nu dan? vertel, vertel

Dettie

Lees meer
11 jaren 6 maanden geleden #64400 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: cobra-lijst
Nou, lees jij de verslagen niet van al die trilogieën??

Die van de labyrintrenner is nogal akelig, en dat boek is niet bedoeld om het over ethische kwesties te gaan hebben.

'Lord of the flies' is erg populair op de middelbare school, bij al die jongeren die voor hun lijst lezen. Of het oorspronkelijk als boek voor volwassenen bedoeld is weet ik niet, maar het staat vanaf dat ik het ken al op de plek waar jongeren hun boeken zoeken.

Lees meer
11 jaren 6 maanden geleden #64404 door dettie
Jazeker lees ik die verslagen wel (vandaag nog), maar daar kan ik niet goed over oordelen omdat ik dat genre boeken nooit lees.

Ik ken ze dus niet goed genoeg om te denken oh dat is heel verschrikkelijk. Ik heb altijd een soort Star Track of zoiets in m'n

hoofd dan. Met rare wezentjes, goede en slechte 'tovenaars' en vreemde robotachtige vechters of zoiets. Dat staat zo ver

buiten de werkelijkheid dat ik me daar weinig bij kan voorstellen. Ik weet dus ook niet of ze keihard zijn. Ik zie ze meer als een

soort sprookjes die zich alleen niet op onze wereld afspelen maar in een niet bestaande fantasiewereld.

Bij Lord of the Flies is nog voor te stellen dat het zou kunnen gebeuren als kinderen dat overkwam. Of ze inderdaad zo ver

gaan? Geen idee... Ik weet ook niet zeker of het voor volwassenen is bedoeld, dat ga ik eens even opzoeken.

U hoort van mij mevrouw Marjo :D

Dettie

Lees meer
11 jaren 6 maanden geleden #64405 door dettie
Heer der vliegen (Engels: Lord of the Flies) is een roman geschreven door William Golding in 1954.

Hij schreef het naar aanleiding van de gruwelijkheden die hij had meegemaakt tijdens de Tweede Wereldoorlog.

"The five years Golding spent in the navy (from 1940 to 1945) made an enormous impact, exposing him to the incredible cruelty and

barbarity of which humankind is capable. Writing about his wartime experiences later, he asserted that "man produces evil, as a bee

produces honey." Long before, while in college, he had lost faith in the rationalism of his father with its attendant belief in the

perfectibility of humankind. While Golding's body of fiction utilizes a variety of storytelling techniques, the content frequently comes

back to the problem of evil, the conflict between reason's civilizing influence, and mankind's innate desire for domination.

In Lord of the Flies, which was published in 1954, Golding combined that perception of humanity with his years of experience with

schoolboys. Although not the first novel he wrote, Lord of the Flies was the first to be published after having been rejected by 21

publishers. An examination of the duality of savagery and civilization in humanity, Golding uses a pristine tropical island as a protected

environment in which a group of marooned British schoolboys act out their worst impulses. The boys loyal to the ways of civilization

face persecution by the boys indulging in their innate aggression. As such, the novel illustrates the failure of the rationalism espoused

by Golding's father."

www.cliffsnotes.com/literature/l/lord-of...am-golding-biography

Lees meer
11 jaren 6 maanden geleden #64427 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: cobra-lijst
Ik zie nu dat er twee cobra-lijsten zijn. De eerste link, die Elvira gaf was de lijst na de eerste stemronde. Later is er nog een lijst gekomen, na twee stemrondes. Niet dat die veel afwijkt. Als ik het goed begrepen heb, de eerste 50 boeken van een lijst van 300 werden in de tweede ronde herschikt. Dit is de link naar de einduitslag:

cobra.be/cm/cobra/boek/1.2177456

Tijd voor maken pagina: 0.523 seconden