Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Wat is jouw boeken top 10?

Lees meer
20 jaren 9 maanden geleden #4401 door irene
Beantwoord door irene in topic Re: bericht
Alweer Bordewijk in de top tien. Moet eerlijkheidshalve zeggen dat ik vroeger enkele boeken van hem gelezen. Ze konden mij toen blijkbaar niet echt bekoren, ik kan me er tenminste niets meer van herinneren. Jullie lof over deze schrijver spoedt me naar de bibliotheek om daar verandering in te brengen.

Valens ken ik ook niet Marjo, vertel eens verder!

En Strikt van Minke Douwesz is een prachtig debuut van begin 2003. Haar stijl van schrijven lijkt een beetje op Voskuil, Frida Vogels. Erg uitgebreid, gedetailleerd dus. Je houdt ervan of houdt er niet van. Dit Voor Sneuper, die overigens een schitterende site heeft!

Irene
Laatst bewerkt doorirene.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 9 maanden geleden #4403 door Roel
Beantwoord door Roel in topic Re: bericht
Hallo Irene,

Wat Bordewijk aangaat; ik ben een groot liefhebber van zijn boeken, maar zijn latere werk schijnt te verbleken bij zijn eerdere. Boeken die ik heb gelezen en prachtig waren: De eiken van dodona, Apollyon, Rood Paleis, Karakter (uiteraard) en Bint, blokken en Knorrende beesten. Blokken is de meest experimentele van de drie, qua stijl ook heel radicaal. Er staat geen woord teveel in. Het is een science fiction verhalen. Ook knorrende beesten is bijzonder qua verhaal. Bint is een fantastische sfeertekening van een moeilijke klas op een school.

Voskuil. Ik heb twee delen van Het bureau gelezen. Qua verhaal en uitwerking zondermeer prachtig, maar qua stijl verschrikkelijk. Dat ik het toch zolang heb volgehouden, komt omdat Voskuil het verhaal boven de stijl weet te verheffen. Daardoor ben nog steeds benieuwd hoe het met het bureau en Beerta en de anderen afliep!
Laatst bewerkt doorRoel.

Lees meer
20 jaren 9 maanden geleden - 19 jaren 10 maanden geleden #4404 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Anton Valens is een debutant irene.

De verslagen over zijn boek staan hier...

www.leestafel.info/Boekenarchief%20T%20U...productssimple1.html

ja Bordewijk is voor mij ook een groot schrijver.

Karakter is in vele opzichten mooi, qua taal maar ook de inhoud is enorm.

Bint is inderdaad een fantastische sfeertekening, en die namen die iedereen heeft! Schitterend gevonden.

Rood paleis is weer heel anders.

Het goede van Bordewijk vind ik zijn korte zinnen, zeer to the point. Er staat geen letter teveel of te weinig.

Bernadet
Laatst bewerkt 19 jaren 10 maanden geleden doordettie.

Lees meer
20 jaren 9 maanden geleden #4410 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik weet dat Voskuil en Douwsz vergeleken worden en toch...waarom kwam ik absoluut niet door Voskuil heen en vond ik Minke Douwsz een ontzettend heerlijk boek?? Beiden hebben dat minutieuze, maar waar Voskuil alleen de feiten opsomt (zo voelde ik dat) maakt Douwsz er een psychologisch portret van.

Ik twijfelde, Sneuper, of ik 'Ik en mijn speelman' niet zou noemen, maar ik vond toch 'De kleine Rudolf' mooier, Ik denk dat het onderwerp me meer ligt.
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #5826 door irene
Beantwoord door irene in topic Re: bericht
Omdat Marjo de brute bruiloft van Yann Queffelec heeft gelezen, dankzij de tip van Tiba en 'mijn nominatie"in de top tien van buitenlandse literatuur, even dit item naar boven gehaald.

Top tien's blijven uiteraard altijd welkom!!!

groetjes, irene
Laatst bewerkt doorirene.

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #5844 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
De kleine Rudolf is nu ook on-line te lezen bij de dbnl!!

klik hier www.dbnl.org/tekst/leeu003klei01_01/

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Tijd voor maken pagina: 0.456 seconden