Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

leestips gevraagd

Lees meer
17 jaren 1 week geleden #28851 door berdine
leestips gevraagd werd gestart door berdine
Voor een oude dame, die vorig jaar een hersenbloeding kreeg en nu zo ver is dat ze weer probeert te lezen, ben ik op zoek naar geschikte titels.

Wat ze leuk vond waren de fietsreisverslagen van Frank van Rijn, De witte masaï van Corinne Hoffmann e.d. Enigszins spannende, waargebeurde avonturen. Ook las ze graag over oude vorstenhuizen, Catharina de Grote, De Medici's, Hendrik de Achtste etc. Zo van die boeken waarbij je je hoofd schudt en zegt: "Tsjonge, jonge, je zult het toch maar allemaal meemaken!"

Wat absoluut niet geschikt zijn, zijn boeken waarbij verbanden moeten worden gelegd, waar veel tussen de regels staat, waar verborgen diepere lagen inzitten of waarvan ze details moet onthouden om b.v. aan het eind raadsels te kunnen oplossen. Het moeten min of meer rechttoe-rechtaan verhalen zijn.

Ze houdt wel van spanning, maar dan niet van de thrillersoort. Ze leest vlak voor het slapengaan en als het heel griezelig wordt, wordt ze 's nachts gillend wakker.

Best moeilijk dus! Wie heeft er tips?
Laatst bewerkt doorberdine.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 1 week geleden #28862 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik denk meteen aan 'keizers van het ijs', van Richard Farr. In principe een jeugdboek, maar dat merk je nauwelijks.
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
17 jaren 1 week geleden #28863 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: bericht
Dank je Marjo, dat zou ze denk ik inderdaad wel mooi gevonden hebben. Helaas is ze ook nog slechtziend en kan ze alleen van die luisterboekschijfjes afluisteren op een daisy-apparaat. Die leent ze bij "aangepast lezen". Daar hebben ze wel veel, maar deze dus nog niet. Balen dus. :(

Lees meer
17 jaren 1 week geleden - 17 jaren 1 week geleden #28867 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Hier staan een heleboel titels van boeken op Daisy Rom die bibliotheek Breda uitleent

tiny.cc/OGyqa

Misschien heb je daar wat aan om ideeën op te doen?

Dettie
Laatst bewerkt 17 jaren 1 week geleden doordettie.

Lees meer
17 jaren 1 week geleden #28873 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: bericht
Dank je wel Dettie. Daar heb ik al een fiks aantal pagina's van doorgespit. Maar ik ken die boeken niet. De meesten lijken me detectives en thrillers, ook veel kinderboeken. "Aangepast lezen" waar zij de schijfjes van krijgt heeft ook een gigantische catalogus online, maar ik weet gewoon niet waar ik het zoeken moet! Ik word er tureluurs van.

Daarom vraag ik of iemand iets gelezen heeft, dat mogelijk iets voor haar kan zijn. En dan hoop ik dat ze het ook hebben.

Voor haar hersenbloeding zocht ik al boeken voor haar uit. Toen was het al moeilijk, omdat ze vaak iets kreeg, wat ze toch niet mooi vond. En hoe dikwijls ik ook zei: "Vertel me voor u het terug stuurt of het iets was of niet", ze vergat het steeds. Als ik dan kwam was het van : "Oh, ik heb die boeken terug gestuurd hoor, ik vond er niks aan." "Welke dan?" "Ja dat weet ik niet meer." Zucht!

Soms weet ze nu niet eens wat ze aan het lezen is. "Ik lees nou iets, dat gaat allemaal over het menselijk lichaam. Allemaal beschrijvingen hoe alles in elkaar zit, hoe het functioneert..." Dat was haar beschrijving van "Perenbomen bloeien wit" :? Dat schijfje bleek achteraf gewoon in haar stapel te zitten, dus wat ze dan wel aan het lezen was? De keer erop waren ook de Perenbomen alweer ongelezen retour. Maar dat was misschien ook wel te moeilijk, achteraf bezien.

Haar therapeute blijft aandringen, dat ze moet lezen. Mogelijk gaan haar hersens met die training nog vooruit. Ze las ook altijd zo graag. Dus vandaar mijn vraag.

Fijn dat jullie meedenken!

Lees meer
17 jaren 1 week geleden #28878 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik krijg het idee dat het niet veel uitmaakt wat ze leest, ze onthoudt het toch niet??

Ik heb even zitten snuffelen, maar het is me te veel om alles door te kijken. En heel veel heb ik niet gelezen, er zijn veel streekromans, veel actiethrillers.

Deze kwam ik tegen..

Nelleke Noordervliet: altijd roomboter

Vonne van der Meer?
Laatst bewerkt doormarjo.

Tijd voor maken pagina: 0.544 seconden