Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Serieus taalonderzoek woordassociaties

Lees meer
17 jaren 6 maanden geleden #26384 door dettie
Serieus taalonderzoek woordassociaties werd gestart door dettie
Serieus taalonderzoek

Beste,

Momenteel loopt aan de KULeuven het vervolg op een grootschalige onderzoek over woordassociaties!

Het duurt minder dan 10 minuten, en je maakt daardoor naast jezelf een hoop onderzoekers aan de Leuvense unversiteit gelukkig.

Iedereen die het Nederlands als moedertaal beheerst kan deelnemen. We hebben dit jaar een pak mensen nodig (zo'n 1800) dus stuur deze mail gerust door naar zoveel mogelijk broers, zussen of vrienden die mogelijks willen meewerken. Enkel op die manier kan dat aantal bereikt worden.

Het onderzoek is kinderspel: je krijgt 20 woorden te zien. Voor ieder woord worden 3 associaties (het eerste woord dat in je opkomt) gevraagd.

Om deel te nemen kan je op volgende link klikken:

www.kuleuven.be/lsa/

Onderzoeksgroep Concepten & Categorizatie

Dettie

P.S. Je kan meerdere keren deelnemen, je krijgt steeds nieuwe woordenlijsten.

---
Laatst bewerkt doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

17 jaren 6 maanden geleden #26406 door
Beantwoord door in topic Re: bericht
Leuk.

Lees meer
17 jaren 6 maanden geleden #26407 door elviratoverspin
Beantwoord door elviratoverspin in topic Re: bericht
ja, heb ook al gauw even wat associaties meegedaan. en ineens viel me op dat ik wel heel snel met beelden associeer, dat ik een scène voor me kan zien, maar daar komen niet altijd automatisch woorden bij. hebben jullie dat ook?

"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)
Laatst bewerkt doorelviratoverspin.

17 jaren 6 maanden geleden #26410 door
Beantwoord door in topic Re: bericht

elviratoverspin schreef : ja, heb ook al gauw even wat associaties meegedaan. en ineens viel me op dat ik wel heel snel met beelden associeer, dat ik een scène voor me kan zien, maar daar komen niet altijd automatisch woorden bij. hebben jullie dat ook?

Klopt. Dat gevoel heb ik al wel eens bij een nieuw gedicht. Woorden roepen woorden op, maar het beeld dat je wil uitdrukken doet soms wel eens moeilijker.

Lees meer
17 jaren 6 maanden geleden #26413 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Nee ik heb eerder dat ik gelijk synoniemen voor dat woord heb maar bij een woord als speelplein zie ik kinderen, schommels en 'hoor' ik lawaai.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
17 jaren 6 maanden geleden #26439 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik heb meerdere keren dat de tweede en derde keuze meer een associatie is met het eerste woord, ik borduur als het ware verder op de eerste associatie. Dat is vast niet de bedoeling.
Laatst bewerkt doormarjo.

Tijd voor maken pagina: 0.486 seconden