Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Martijn van der Linden en Maranke Rinck - De Grote Oorlog 6+

Lees meer
11 jaren 11 maanden geleden #60691 door marjo
Een prentenboek over de Eerste Wereldoorlog. Ik heb zo het idee dat er zoiets nog niet bestond. Nu wel, en nog een heel mooi boek ook.

Lees meer: www.leestafel.info/maranke-rinck-a-martijn-van-der-linden

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

11 jaren 11 maanden geleden #60697 door
Dit boekje werd ook kort in De Volkskrant besproken, onder andere samen met het boek van Guido Bottinga.

Lees meer
11 jaren 11 maanden geleden #60699 door marjo
Wat toevallig...ik 'moet' morgen naar de bieb, daar hebben ze ook kranten.

11 jaren 11 maanden geleden #60710 door

Marjo schreef : Wat toevallig...ik 'moet' morgen naar de bieb, daar hebben ze ook kranten.

Het stond in de bijlage van de Volkskrant van zaterdag. Bij de boeken werden 3 boeken over de Eerste Wereldoorlog besproken.

Lees meer
11 jaren 11 maanden geleden #60725 door marjo
Ik heb het gelezen. Dit prentenboek werd toeristisch' genoemd. Ja,. hoe wil je het anders bij een prentenboek? Je moet wat laten zien en je kan toch niet als je voor jonge kinderen ook tekent, meteen ergens in duiken waar het kind niet van weet? Bij een prentenboek, maar dan wordt het stripboek, voor oudere kinderen kun je een geschiedenis vertellen beginnend bij Franz Ferdinand, maar wat heeft een jong kind daaraan?

Bovendien vind ik het juist prima om aan de hand van een plek die ogenschijnlijk rustig is, en waar nooit iets gebeurd lijkt te zijn, dat verhaal te vertellen. Hier ben ik het dus niet eens met de journalist.

Wat Bottinga betreft, ook daar is hij niet kritiekloos, hij vindt de hoofdpersoon niks. Maar door die hoofdpersoon aan te laten sluiten bij de belevingswereld van de tiener van nu, trek je die juist in het verhaal. Het is het concept van 'Mijn naam is Sarah' en nog andere boeken.

En ja, Marita de Sterck hier tegenover stellen, is dat eerlijk? Dat is een eerste klas schrijfster, en haar boek 'de hondeneters' is dan ook fantastisch..Hier zijn we het over eens.

11 jaren 11 maanden geleden #60731 door

Marjo schreef : Ik heb het gelezen. Dit prentenboek werd toeristisch' genoemd. Ja,. hoe wil je het anders bij een prentenboek? Je moet wat laten zien en je kan toch niet als je voor jonge kinderen ook tekent, meteen ergens in duiken waar het kind niet van weet? Bij een prentenboek, maar dan wordt het stripboek, voor oudere kinderen kun je een geschiedenis vertellen beginnend bij Franz Ferdinand, maar wat heeft een jong kind daaraan?

Bovendien vind ik het juist prima om aan de hand van een plek die ogenschijnlijk rustig is, en waar nooit iets gebeurd lijkt te zijn, dat verhaal te vertellen. Hier ben ik het dus niet eens met de journalist.

Wat Bottinga betreft, ook daar is hij niet kritiekloos, hij vindt de hoofdpersoon niks. Maar door die hoofdpersoon aan te laten sluiten bij de belevingswereld van de tiener van nu, trek je die juist in het verhaal. Het is het concept van 'Mijn naam is Sarah' en nog andere boeken.

En ja, Marita de Sterck hier tegenover stellen, is dat eerlijk? Dat is een eerste klas schrijfster, en haar boek 'de hondeneters' is dan ook fantastisch..Hier zijn we het over eens.

Tja, uiteindelijk is het ook maar de mening van een persoon.

Tijd voor maken pagina: 0.547 seconden