Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Elena Poniatowska - Leonora

Lees meer
14 jaren 2 maanden geleden #44822 door dettie
Elena Poniatowska - Leonora werd gestart door dettie
Leonora Carrington, geboren in 1917 in aristocratische Engelse kringen, gestorven in 2011. Een van de bekendste vrouwelijke surrealistische schilders van de afgelopen eeuw. Elena Poniatowska was 50 jaar met deze opmerkelijke vrouw bevriend, en schreef een roman over haar leven. Een roman waard, want grootser en meeslepender dan Leonora leefde valt er nauwelijks te leven...

Lees verder, zie www.leestafel.info/elena-poniatowska

Willeke

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
14 jaren 2 maanden geleden #44831 door Annemarie
Beantwoord door Annemarie in topic Re: Elena Poniatowska - Leonora
Ik heb het boek inmiddels ook gelezen: www.leestafel.info/elena-poniatowska

Wat een leven heeft deze vrouw gehad. Het wordt mooi gebracht door de auteur maar soepele kost is het niet. Teveel geschrapt? Leonora heeft zo'n opmerkelijk leven gehad dat het eigenlijk niet allemaal in één boek past.

<t></t>

Lees meer
14 jaren 2 maanden geleden - 14 jaren 2 maanden geleden #44833 door WilV
Beantwoord door WilV in topic Re: Elena Poniatowska - Leonora
He wat leuk, je hebt ook een recencie geschreven. Onze samenvatting komt aardig overeen, onze conclusie niet helemaal.

Vond je het boek een echte roman?

Ik had daar wat moeite mee. Vond het soms te breedsporig, en teveel van de hak op te tak, en soms te beknopt.

Jouw conclusie dat de stijl van schrijven óók surrealistisch is, en dus goed past bij het leven van Leanora vond ik wel mooi , die overeenkomst had ik niet gezien.
Laatst bewerkt 14 jaren 2 maanden geleden doorWilV.

Lees meer
14 jaren 2 maanden geleden #44834 door WilV
De foto op de kaft is mooi he, daar heb ik de hele tijd naar zitten kijken.

Misschien is het wel zo dat ik graag zo'n boek gelezen zou hebbeb,écht biografisch, met foto's erbij enzo.

Lees meer
14 jaren 2 maanden geleden #44837 door Annemarie
Beantwoord door Annemarie in topic Re: Elena Poniatowska - Leonora
Ik vond het een heel mooi boek maar wel een boek waar ik echt in moest komen. Ik moest vooral erg wennen aan de dialogen en dat het soms zo snel alweer in een volgend moment zat. Maar ik had wel het idee dat dat bewust zo gedaan was. Om het bij dat surrealisme te laten passen. Ik vond het wel een roman maar anders dan gebruikelijk.

Na het lezen van het boek heb ik eigenlijk meteen via Google foto's gekeken. Ik wilde meer foto's zien van Leonora en hoe haar werk eruit ziet. Dus misschien miste ik dat ook in het boek maar dan was het natuurlijk wel echt een biografie geweest.

<t></t>

Lees meer
14 jaren 2 maanden geleden #44846 door WilV
Ja dat heb ik ook gedaan, ik kende haar kunst niet zo heel goed, en als je meer weet van haar leven kijk je toch anders naar haar schilderijen.

Ik ben altijd gek op dit soort vrouwen, die tegen de tijdgeest gewoon hun gang gaan en zich niets aantrekken van wat hoort.

Ook een bepaalde "gekte", noem het ongeremdheid die je vaak ziet bij kunstenaars, was haar niet vreemd. En dan al die mannen en beroemdheden....saai was het zeker niet.

Tijd voor maken pagina: 0.482 seconden