Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Hans Fallada - Alleen in Berlijn

Lees meer
14 jaren 5 maanden geleden #42634 door Lezer100
Hans Fallada - Alleen in Berlijn werd gestart door Lezer100
Na 65 jaar ontdekt : de originele, onverkorte versie.

Lees verder : www.leestafel.info/hans-fallada

<t>Lezer100</t>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
14 jaren 5 maanden geleden #42708 door Annemarie
Beantwoord door Annemarie in topic Re: Hans Fallada - Alleen in Berlijn
Mooie recensie. De opzet spreekt me aan. Is het een "zwaar" boek of valt dat wel mee?

<t></t>

Lees meer
14 jaren 5 maanden geleden #42711 door Lezer100
Beantwoord door Lezer100 in topic Re: Hans Fallada - Alleen in Berlijn

Annemarie schreef : Mooie recensie. De opzet spreekt me aan. Is het een "zwaar" boek of valt dat wel mee?

Het is geen "zwaar" boek, Annemarie. Ook al is het een onderwerp uit een wereld vol angst en terreur, die nog niet zo lang achter ons ligt.

<t>Lezer100</t>

Lees meer
14 jaren 5 maanden geleden #42713 door Annemarie
Beantwoord door Annemarie in topic Re: Hans Fallada - Alleen in Berlijn

Het is geen "zwaar" boek, Annemarie.

Gelukkig! Boeken over dit onderwerp kunnen mij zeker boeien.

<t></t>

• Renate
12 jaren 4 maanden geleden #57113 door Renate
Beantwoord door Renate in topic Re: Hans Fallada - Alleen in Berlijn
Ik heb het boek net uit de bibliotheek, hoewel ik de indruk zou kunnen krijgen dat het de eerdere versie is. Deze heeft minder pagina's en dateert van 2010. Het boek is vertaald door A.Th. Mooij en volledig herzien door A. Habers.

In zekere zin lijkt het verhaal een beetje te vergelijken met;

Inge Scholl - Die Weiße Rose

Dat is geen roman, maar het gaat in zekere zin wel om een vergelijkbare vorm van verzet. Maar goed, ik moet het boek eerst lezen, voor ik een oordeel uit kan spreken.

• Renate
12 jaren 4 maanden geleden #57205 door Renate
Beantwoord door Renate in topic Re: Hans Fallada - Alleen in Berlijn
Nog steeds blijf ik met de vraag zitten of ik de oude, of de nieuwe versie heb.

Ik moet overigens zeggen dat ik het wel degelijk een zwaar boek vind. Niet dat het moeilijk te lezen is (maar in dat opzicht moet ik mezelf maar minder als maatstaf nemen), maar er komt wel veel ellende in voor en mensen die allesbehalve aangenaam zijn, zoals Enno Kluge en de heer Borkhausen, waarvan je het gevoel krijgt dat ze hun eigen moeder nog zouden verkopen, als ze er zelf beter van kunnen worden. Het zijn misschien geen fanatieke aanhangers van de partij, maar eerder mensen die maar wat graag profiteren van de voordelen die het regime van angst hen kan bieden, bijvoorbeeld door mensen te chanteren als ze iets gezegd hebben dat misschien als tegen het regime gericht kan worden uitgelegd, of een poging om een Joodse vrouw te beroven, onder het motto dat ze genoeg van het Duitse volk gestolen heeft, terwijl eerder te lezen was dat de vrouw en haar man en lingeriewinkel hadden en niet te beroerd waren om mensen in nood te helpen.

Ik weet wel dat in de thrillers die ik lees ook onaangename mensen voorkomen, maar daar wordt het kwaad tenminste gestraft.

Tijd voor maken pagina: 0.654 seconden