Dit weekend "de aanslag' herlezen. Ik had het speciaal bewaard voor deze eerste week van mei, maar was zo in de ban van het boek dat ik het dit weekend meteen al heb uitgelezen.
Het is bijna tien jaar terug dat ik dit boek las,en er was veel weggezakt,
Maar het eerste hoofdstuk, het ganzenborden in de verduisterde kamer, moeder met een kruidnagel in haar kies, de nacht in de cel met de vrouw van wie wij later weten dat ze Truus Koster heette, en de aller laatste scènes in de Vredesdemonstratie stonden nog behoorlijk op mijn netvlies gebrand.
Tóen, tien jaar terug, schreef ik op het titelblad regels van blz. 91; Alles heeft met alles te maken.
En dat vond ik ook bij herlezing wederom de rode draad van dit boek. Anton wil los komen van de oorlog, hij wil er niet over denken, niet over praten, maar overal waar hij komt, komt hij mensen tegen die er ook mee te maken hebben, en die er wel over willen praten. Het boek vangt behalve de gruwelijkheden van de oorlog ook de geest van ná de oorlog…van opbouwen en doorgaan en niet te diep in je zielenroerselen graven. Maar je kunt het verleden niet ontlopen .Het loopt gewoon door in het heden heen , en is ook het onderbewustzijn gewoon aanwezig, want zelfs de keuze van zijn vrouw blijkt met de oorlog te maken te hebben. Ergens in het boek zegt iemand, volgens mij Tates de verzetsman dat de na twintig jaar de deksel op de ellende niet meer te houden is en alles alsnog terug komt, of iets van soortelijke strekking.De oorlog valt niet te ontlopen en ook Anton kan het niet ontlopen, wat hij ook doet.
Een indrukwekkend boek, ook bij herlezing. Een boek wat veel vertelt, wat tot nadenken aanzetten, wat mooie zinnen bevat,en waarvan je steeds ook wil weten hoe het verder gaat. Het is knap van opzet, de vaart van de gebeurtenissen zit met name in het begin, dáár gebeurt het, en de rest van het boek is vooral terug kijken op die gebeurtenissen, maar toch zakt het boek niet in, en houd Mullisch de spanning vast.
Goed om weer eens wat van hem te lezen in het jaar van zijn dood.
En goed om over de oorlog te lezen zo deze eerste week van mei. Voor als je het nog niet las..ga naar de bieb en lezen dit boek. Voor als je het wel las en tijd hebt…een boek wat de moeite van het herlezen waard is.
Willeke