Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Tom Lanoye: Sprakeloos

Lees meer
16 jaren 5 maanden geleden #32136 door marjo
Tom Lanoye: Sprakeloos werd gestart door marjo
Misschien een boek voor over een aantal jaren. Ik heb nu niet het geduld om door Lanoyes woordenbrij te blijven spitten, en met hem via allerlei zijpaden tot de kern van de zaak te komen: Zijn moeder.

Haar verhaal, vermengd met dat van de schrijver was meer dan genoeg.

Lees het verslag, klik hier www.leestafel.info/tom-lanoye

Marjo
Laatst bewerkt doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 4 maanden geleden #32139 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ik denk dat dat mij ook tegenstaat om een boek van hem te gaan lezen... de woordenbrij. Op een of andere manier kom ik er niet toe zijn boeken open te slaan. Net als bij Simon Vestdijk, elke keer denk ik daar ga ik toch nog eens een boek van lezen (terug naar Ina Damman heb ik gelezen) maar er is een soort innerlijke barrière.

Vreemd maar waar.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
16 jaren 4 maanden geleden #32150 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Bij Vestdijk heb ik dat ook. Niet de woordenbrij maar de ellenlange zinnen. Tenminste, dat was mijn kennismaking met een van zijn boeken.

Ik heb niets tegen Lanoyes woordenbrij, eigenlijk is dat juist iets wat ik wel prettig vind. Het heeft echt iets Vlaams, iets gezelligs, zo'n man die niet te stuiten is. Het is in dit geval meer het persoonlijke denk ik, dat me tegen staat. Ik heb niet zo veel met egodocumenten, je zit te dicht op de huid van de schrijver.

Lees meer
16 jaren 4 maanden geleden #32189 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Een (Vlaamse) vriendin van mij heeft dit boek gelezen. Ze vond het ongelooflijk. De herkenbaarheid was zo groot.

Ze vond haast niet genoeg woorden om haar verbazing (om het zo herkenbare uit haar jeugd, dingen die ze vergeten was en terugvond) en haar bewondering (voor de manier waarop geschreven) uit te drukken.

Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Lees meer
16 jaren 4 maanden geleden #32191 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
De manier waarop het geschreven is die is prima. Het is gewoon te veel.

Lees meer
16 jaren 4 maanden geleden #32194 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Het zou kunnen dat de herkenbaarheid gewoon een meerwaarde geeft!

Ik had dat ook met "Kartonnen dozen". Die kartonnen dozen heb ik zelf nog een keer in mijn jeugd gezien én gebruikt. Nooit meer aan gedacht, compleet uit mijn herinnering verdwenen.

En door zijn boek zag ik ze ineens weer heel duidelijk voor mij, was als een duik in het verleden. Heel raar is dat!

Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Tijd voor maken pagina: 0.465 seconden