Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Richard Powers - Galatea 2.2

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden - 16 jaren 7 maanden geleden #30382 door dettie
Richard Powers - Galatea 2.2 werd gestart door dettie
Galatea 2.2 is het fictieve verhaal van de 35-jarige Richard Powers, net terug uit Nederland waar hij een aantal jaren samen met zijn vriendin C. heeft gewoond. Nadat die relatie is verbroken, is hij teruggegaan naar de Verenigde Staten. Hij is voor een jaar aangenomen als gastdocent aan de universiteit, waar hij jaren geleden zelf is afgestudeerd in de Engelse literatuur.

lees verder, klik hier www.leestafel.info/richard-powers

Ellen
Laatst bewerkt 16 jaren 7 maanden geleden doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30393 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Hoi Ellen, welkom hier en bedankt voor je recensie.

Van Richard Powers heb ik een lange tijd geleden Het zingen van de tijd gelezen. Ook geen makkelijk boek. Toentertijd was ik er niet onder de indruk van maar ik sta verbaasd dat ik toch veel onthouden heb van dat boek.

Powers wordt gerekend tot de 'wetenschappelijk georiënteerde romanschrijvers' las ik net.

Het maakt voor het verhaal namelijk niets uit: de hoofdpersoon is hoe dan ook Pygmalion die zijn Galatea tot leven probeert te brengen, maar door zijn Galatea gedwongen wordt echt te gaan leven: Bekijk alles voor me. schrijf je in je recensie.

Ik begrijp niet zo goed wat je hiermee bedoelt. (Galatea) Helena krijgt het actuele wereldnieuws en zijn eigen levensgeschiedenis ingevoerd en haar reactie is "Bekijk alles voor me?"

groetjes

Dettie

die moe is en daardoor weinig helder in 't hoofd.
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30403 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: bericht
Hé, die staat ook nog in mijn kast om gelezen te worden. Het is een afdankertje van de bieb. Ik vond "Het zingen van de tijd" erg mooi. Moet nu nodig eens aan Galatea beginnen... :?
Laatst bewerkt doorberdine.

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30405 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Zo uitdaging nummer 2 berdine...

dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden #30418 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: bericht
Je vergist je...nummer 3. ;)
Laatst bewerkt doorberdine.

Lees meer
16 jaren 8 maanden geleden - 16 jaren 8 maanden geleden #30420 door Ellen
Beantwoord door Ellen in topic Re: bericht

Dettie schreef : Bekijk alles voor me. schrijf je in je recensie.

Ik begrijp niet zo goed wat je hiermee bedoelt. (Galatea) Helena krijgt het actuele wereldnieuws en zijn eigen levensgeschiedenis ingevoerd en haar reactie is "Bekijk alles voor me?"

Dat is inderdaad de opdracht die Helena aan Richard geeft. Bedenk dat Helena een computer is (uit 1995!) en zelf - behalve een heel klein beetje naar tweedimensionale beelden 'kijken' - niet in staat is om dingen zelf te betasten of zich te bewegen en de wereld in te gaan.

Dat is één van de fascinerende kanten van het boek: het laat je beseffen hoeveel je allemaal op de een of andere manier moet hebben ervaren, voordat je zelfs maar een simpele dichtregel een beetje kunt begrijpen.

Groetjes, Ellen

"Great Spirit, help me to never judge my neighbour until I have walked a mile in his moccasins."

(Lakota saying)
Laatst bewerkt 16 jaren 8 maanden geleden doorEllen.

Tijd voor maken pagina: 0.486 seconden