Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Miriam Toews - De familie Troutman

Lees meer
17 jaren 2 maanden geleden - 17 jaren 4 weken geleden #27802 door dettie
Miriam Toews - De familie Troutman werd gestart door dettie
Hoe Miriam Toews het doet is mij een raadsel. Haar vorige boek Uit een goed nest was al een erg apart en met humor geschreven verhaal, terwijl daarin toch ook vrij serieuze zaken aan de orde kwamen.

Als je de ingrediënten van dit boek De familie Troutman bekijkt dan had er een erg zwaarmoedig en somber verhaal uit voort kunnen komen. Maar wat doet Toews? Ze weet het verhaal zo te brengen dat je af en toe zit te grinniken om even later met een brok in je keel te zitten. Maar het verhaal is nooit té zwaar, té dramatisch, té somber. Elke keer weet de schrijfster er een draai aan te geven dat alles weer in evenwicht brengt.

Lees verder, klik hier www.leestafel.info/miriam-toews

Dettie
Laatst bewerkt 17 jaren 4 weken geleden doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
17 jaren 2 maanden geleden #27806 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Ik heb nog nooit van deze schrijfster gehoord :oops: en even gegoogled.

Is behoorlijk succesvol.

Tiba.
Laatst bewerkt doortiba.

Lees meer
17 jaren 2 maanden geleden #27817 door jeanette
Beantwoord door jeanette in topic de familie troutman
Absoluut een prachtig geschreven roman, over een boeiend onderwerp. Het verhaal is ontroerend, tragisch en komisch tegelijk. Het is een boek dat je in een adem uitleest!

Moeder Min is zwaar depressief, maar waarschijnlijk is Min manisch - depressief en lijdt ze aan deze ziekte die met stemmingswisselingen gepaard gaat. De aanleg voor deze ziekte kan erfelijk zijn. En zus Hettie vermoedt dat haar nicht Thebe erfelijk belast is. Ze constateert wanneer ze weer terug komt in Canada en haar nichtje weer ziet: (blz 9) "Thebe was manischer dan de laatste keer dat ik haar had gezien. Ik wist waar het vandaan kwam."

Voor mij is de familie Troutman vooral een verhaal over de impact die deze psychische ziekte heeft op de directe omgeving van zo'n patient; op de partner, op de kinderen, op de ouders en op de zus.

Zus Hattie ontvlucht Canada, ook om ver bij haar zus vandaan te zijn. Ze gaat in Parijs wonen en krijgt daar een vriend. Maar ze wordt gedumpt door haar Parijse vriend en wanneer dan nichtje Thebe belt dat Min weer zwaar depressief is en opgenomen moet worden, besluit ze de zorg voor de kinderen van Min op zich te nemen.

In deze fase van haar ziekte wil Min de kinderen en zus Hattie niet op bezoek hebben en Hattie besluit om met de kinderen op zoek te gaan naar hun vader.

Door de reis met het bestelbusje leert Hattie neef Logan en nicht Thebe steeds beter kennen en ze vertelt de kinderen herinneringen uit haar jeugd met zus Min. En de kinderen vertellen haar verhalen over hun moeder Min. Als het goed met haar gaat, kan ze de hele wereld aan. Wel heeft ze haar eigen ideeen en reageert ze soms anders dan anderen...

Net als Hattie vroeger, denken de kinderen soms dat ze schuldig zijn aan de ziekte van Min. Thebe heeft wel eens gezegd dat ze niet geboren had willen worden... Wanneer ze zich tijdens de reis afgewezen voelt door moeder Min maakt ze met een mes krassen aan de binnenkant van haar polsen...

Er is inderdaad veel ellende in het boek, maar ook veel om te lachen, en de reis heeft voor iedereen een louterende werking. Hattie durft nu keuzes te maken, voor zichzelf, voor de kinderen en voor Min.

Op de site van de uitgever www.nieuwamsterdam is een filmfragment met de schrijfster te vinden onder nwadamtv.

Wat een leuke vrouw, en wat een schrijfster!

Jeannette
Laatst bewerkt doorjeanette.

Lees meer
17 jaren 2 maanden geleden #27824 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Heb je ook Uit een goed nest gelezen Jeannette?

Dat vond ik ook al een erg mooi boek.

Net als Hattie vroeger, denken de kinderen soms dat ze schuldig zijn aan de ziekte van Min. Thebe heeft wel eens gezegd dat ze niet geboren had willen worden... Wanneer ze zich tijdens de reis afgewezen voelt door moeder Min maakt ze met een mes krassen aan de binnenkant van haar polsen...

Ja, daar schrok ik van.

En toch... vond ik zowel Min als Thebe hartveroverend. Min met haar invallen zoals voor de kerk gaan zitten en dan in de kerk 'eventjes' vertellen hoe de vork écht in de steel zit.

Ook dat hinkelen vond ik geweldig.

Thebe was bijzonder doordat zij de boel aan de gang hield met haar eeuwige gekwebbel, nou ja gekwebbel... het was geen dom geklets.

Ik merk dat het verhaal door mijn hoofd blijft spoken.

Hoe ze allemaal omgaan met Min's depressies maar desondanks enorm van Min houden. Mooi.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
17 jaren 2 maanden geleden #27832 door mira
Beantwoord door mira in topic Re: bericht
Ik ben wat gaan lezen over deze schrijfster Miriam Toews.

Ook haar achtergrond is boeiend.

Ze is Canadese en stamt uit een Mennonietengemeenschap, een zeer conservatieve omgeving, maar met eerder gematigde ouders.

Vooral haar moeder was liberaler. Haar vader leed aan depressies.

Als kind was de schrijfster bang voor god, hel, straf..., tot haar moeder die angsten kon wegnemen.

Nog over Mennonieten: christelijke groepering in de 16° eeuw gesticht door de Nederlander Menno Simons. In Nl. heten ze Doopsgezinden ( kinderdoopsel wordt verworpen, enkel volwassenen kunnen daarover beslissen).

Ze leiden een streng, sober leven. Technologie (tv., film, computer..) is uit den boze.

mira
Laatst bewerkt doormira.

Lees meer
17 jaren 2 maanden geleden - 17 jaren 4 weken geleden #27836 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
En ook de reactie van Jeannette staat op de site

www.leestafel.info/miriam-toews

Dettie
Laatst bewerkt 17 jaren 4 weken geleden doordettie.

Tijd voor maken pagina: 0.480 seconden