Marjo schreef : Bevat vragen voor leesclubs...daar ben ik nu benieuwd naar.
Ik heb even voor je gekeken. Het zijn 4 bladzijden met 13 vragen. Ik heb geprobeerd ze kort voor je samen te vatten.
1. Is een vraag over de standpuntswisselingen in het boek
2. Een vraag over de verschillende vertellers: is er een onbetrouwbare verteller in het boek
3. Over de citaten aan het begin van ieder hoofdstuk
4. Over het centrale thema van het boek: moederschap
5. Veroordeelt u Nina voor de keuzes die ze maakt, veroordeelt ze zichzelf en zou u Nina op dezelfde manier veroordelen als ze een man was geweest
6. Een vraag over de gelijkenissen tussen de hulpofficier van justitie in deze zaak en Nina in haar rol als hulpofficier.
7. Een vraag over de rol van haar man in het verhaal.
8. Waarom denkt u dat Nina besloot om de priester te doden, terwijl 99 % van de moeders dat niet zal doen
9. De roman zit vol met voorbeelden waarin de karakters liegen over wie ze zijn, wat ze weten en hoe ze zich voelen. Waarom is er zoveel oneerlijkheid in dit verhaal.
10. Wat voor verschil maakt Nina tussen moraliteit en gerechtigheid.
Liegt Nina om te voorkomen dat ze zich schuldig gaat voelen?
11. Is de achtergrond waartegen dit verhaal zich afspeelt van invloed op het verhaal? Zou het verhaal hetzelfde zijn als het zich ergens anders had afgespeeld bijvoorbeeld in een grote stad als Los Angeles.
12. Heeft Nina aan het eind van het verhaal iets geleerd over zichzelf en over de manier waarop ze kijkt naar/ omgaat met het leven, dingen waar ze de rest van haar leven iets aan heeft.
13. Is het rechtssysteem er om kinderen te beschermen of om beklaagden te beschermen? Moet het juridisch systeem veranderd worden. Heeft dit boek uw mening veranderd?