Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Tracy Chevalier: De jonkvrouw en de eenhoorn

Lees meer
22 jaren 1 maand geleden #108 door marjo
Een nieuwe van een schrijfster van wie ik tot nu toe graag de boeken las.

En ja, deze ook.

Het speelt in de 15e eeuw, deels in Parijs, deels in Brussel. De hoofdpersoon van het boek is eigenlijk een serie wandtapijten, met als onderwerp: juist! De jonkvrouw en de eenhoorn!

We volgen de ontstaansgeschiedenis, van tekening tot tapijt, waarbij ieder hoofdstuk door een andere betrokkene verteld wordt. We vallen daarbij wel in herhaling, zodat de personages beperkt blijven en er toch een verhaal ontstaat. Zoals we gewend zijn bij Chevalier, krijgen we veel informatie mee: over de steden en het leven in die tijd, en over het tot stand komen van het tapijt.

En wederom gebaseerd op feiten: de wandtapijten bestaan en sommige personages hebben in die tijd geleefd.

Jammer alleen dat er in het boek zoveel tikfouten staan. Dingen als "de" weglaten, of "het kan met niet schelen" waarbij "met" dus geen fout is van ondergetekende!

Marjo
Laatst bewerkt doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
22 jaren 1 maand geleden - 17 jaren 2 maanden geleden #129 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Wat een mooi artikel heb je er van gemaak Marjo! Dit is een van de boeken waar ik een van m'n boekenbonnen aan ga besteden!

Lees het artikel www.leestafel.info/tracy-chevalier

Bij het artikel staat ook een link naar een site waar de tapijten in afgebeeld staan.

Groetjes

bernadet
Laatst bewerkt 17 jaren 2 maanden geleden doordettie.

Lees meer
22 jaren 1 maand geleden #131 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Zou je dat wel doen??

Ik weet niet waarom jij het ene boek wel koopt en het andere niet. Bij mij is het achterliggende idee dat ik het boek nog een tweede keer moet willen lezen. Of dat er nu van komt of niet, het is dan vaak al genoeg om het te zien staan.

Marjo
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
22 jaren 1 maand geleden #133 door dettie
ja Marjo, ik weet zelf ook nooit waarom ik het ene boek wel wil hebben en het andere niet.

Soms valt het ook vies tegen en soms lees ik een boek waarvan ik denk: Als ik dat geweten had dan had ik hem gekocht i.p.v. uit de bib gehaald. Het blijft toch altijd een gok, een boek kopen, je gaat op een verhaal of recensie af maar hoe het boek werkelijk is weet je nooit echt.

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
22 jaren 1 maand geleden #135 door dettie
Hallo daar ben ik weer!

Ik denk dat dit boek me zo aanspreekt omdat ik in Frankrijk prachtige wandtapijten heb gezien. (weet niet meer waar dat was) Het leken eerder schilderijen dan tapijten. Zo vreselijk knap gedaan en zo ontzettend mooi. Dat staat in m'n geheugen gegrift. Ik zag dat gelijk weer voor me toen ik jouw artikel las.

bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
22 jaren 1 maand geleden #136 door lizzy
Beantwoord door lizzy in topic Re: bericht
Wat een leuk artikel, Marjo, en bedankt voor de tapijten, Bernadet. Ik wacht nog even af, want m'n geld is op, maar ik schrijf het wel op mijn lijstje, of zeg maar liever lijst, nog te lezen.

Waren het de tapijten van Bayeux, Bernadet, die je in Frankrijk hebt gezien? Die zijn wereldberoemd.

Sommige boeken die ik al gelezen heb koop ik toch. Ik wil ze dan gewoon bezitten omdat ze op de een of andere manier indruk hebben gemaakt. Wat je zegt, Marjo, het is vaak al genoeg om ze te zien staan.
Laatst bewerkt doorlizzy.

Tijd voor maken pagina: 0.520 seconden