Ik vond het boek niet helemaal geslaagd. Judith koketteert nogal met haar alleen-op-de-wereld-zijn. Ze heeft alleen haar oma, maar kapt elke vriendschap af, dus als oma begint af te takelen heeft ze inderdaad niemand om op terug te vallen. De goedwillende overbuurvrouw is een "bemoeial", dus die schakelt ze niet in als ze oma hele dagen alleen moet laten. Ook geen huisarts of thuiszorg. Hoe belangrijk is dan het welzijn van oma voor haar? Pas als oma de straat op gaat en de politie erbij moet komen zoekt Judith hulp.
Judith is een fictief personage en een auteur mag haar karakter invullen zoals hij wil, ook al blijf ik als lezer dan met een "eigen schuld, dikke bult-gevoel achter.
De filmindustrie schetst Boer heel realistisch. Ik denk dus dat het er werkelijk zo aan toe gaat bij het opnemen van een film. Maar een geestelijk gestoord kind echt een klap in zijn gezicht geven? De vader had toestemming gegeven dat zijn zoon mee mocht doen, maar ik denk niet dat hij dat had gedaan als hij geweten had dat het kind een klap zou krijgen. De nachtmerries achteraf had hij ook niet voorzien, maar een regisseur moet kunnen inschatten dat zulke kinderen totaal overstuur zouden raken van het lawaai, het gegil en geschreeuw op de set, terwijl ze niet begrepen wat er aan de hand was.
Ik was dus niet ontroerd aan het eind van het boek, maar voornamelijk verontwaardigd.