jeugd 13-15 jaar

Marco Kunst

http://www.marcokunst.nl
Marco Kunst - jeugd 10-12 jaar
Marco Kunst - jeugd 15+
Marco Kunst - romans

 

Isa's droom


Dit fantasyverhaal voldoet aan de kenmerken daarvan: er is een held en er zijn helpers, die een queeste ofwel bestemming moeten vervullen. Het gaat om de strijd tussen goed en kwaad, er zijn magische voorwerpen en wezens, en het speelt in een fantasiewereld.
Maar Isa's droom is een ander soort fantasy dan je op basis van deze kenmerken zou verwachten. De held is Isa, een meisje van ongeveer zestien; haar helper is haar overleden broer, en een jonger Zelfbeeld, de zevenjarige Isa. De queeste is de zoektocht naar haar eigen ik, naar wie ze echt is.
Het goed en kwaad, dat is ze allebei zelf, en de voorwerpen en wezens zijn producten van haar eigen geest. En de omgeving waar zich haar avontuur afspeelt is haar innerlijke wereld, het Binnenland.


Het verhaal begint in het Buitenland, al weten we dan nog niet dat het zo genoemd zal worden...
Isa is teleurgesteld na een afwijzing in een talentenjacht, en slikt impulsief een aantal slaappillen. Ze raakt bewusteloos, en terwijl ze comateus in het ziekenhuis ligt, beleeft ze een fantastisch avontuur in haar eigen innerlijke wereld.
Ze ontmoet haar overleden broer Seb, die haar zal begeleiden naar de dam, die als blokkade gebouwd is door Alysha (!). Isa moet de dam opblazen, want de levensstroom droogt op. Onderweg ontmoeten ze Mantra's, Intriges, Zelfbeelden en nog veel meer wezens, en Isa ontdekt steeds meer over zichzelf.


Marco Kunst heeft een spannend fantasyverhaal geschreven dat eigenlijk ook een coming-of-ageroman is. Een avontuur met een boodschap, voor wie dat ook nog even mee wil nemen. Een boek dat je in tweestrijd brengt, want terwijl je eigenlijk niets anders wil doen dan doorlezen, wil je ook af en toe even tot je door laten dringen wat de betekenis is van wat je leest. Het verhaal is namelijk ook nog een allegorie, en zit dus vol symbolen.
En dan de humor! Prachtige vondsten zitten er in, het zou me niets verbazen als ook de schrijver af en toe heeft zitten schateren... ik wel in ieder geval! De motorische jungle!! De taal van Sentirus, genieten! Onnavolgbaar... Ieder wezen heeft een eigenheid, en er zit zoveel in dat ik waarschijnlijk niet eens alles herkend heb. Wat te denken van een waakhond met drie koppen die Cerebrus heet... en dat is geen tikfout!
Nou ja, ik ben dus laaiend enthousiast, en ik wil meer...


ISBN 978 90 451 0608 3 Querido, 2008, 300 pagina's. Met kaart en verantwoording, 13 jaar en ouder

© Marjo, maart 2008

Reageren? Klik hier!

 
Gewist

Marco Kunst heeft al wel meer geschreven maar dit is zijn debuut als kinderboekenschrijver. Een zeer geslaagd debuut mag ik wel zeggen! Een modern sprookje, en tegelijk een lekker spannend avonturenverhaal. Het is science-fiction.


Het speelt in een tijd ver na de onze, mensen wonen in een enorme Stad, met een enorme muur eromheen, en alles wordt geregeld door de Centrale Computer. Mensen zijn altijd vrolijk, ze kennen geen pijn, als ze 50 worden, worden ze gerecycled; ze hebben geen last van vervelende weersomstandigheden, dieren kennen ze niet, alleen sterk gecultiveerde planten. Hun eten komt uit voedselpakketten.


"Sig vond het hele idee dat je iets zou eten wat aan een plant groeide weerzinwekkend. Eten kwam uit voedselpakketten en die werden door de Stad gemaakt, in steriele raffinaderijen, op basis van elementaire korrels. Zo was het zijn hele leven geweest en dat wilde hij graag zo houden. Stel je voor: iets opeten wat hier zomaar in het wild groeide! Aan aan plant!"



In de Stad zijn geen ziektes en er is ook geen misdaad. Mensen die niet in het straatje passen worden "gewist" en buiten de muren gedropt. Iemand wissen wil zeggen dat niemand meer weet dat ze bestaan hebben, inclusief zijzelf. Buiten de Stad dwalen ze doelloos rond in enorme vuilnisbelten, waar ze hun kostje bij elkaar scharrelen.

Een jongen van 15 belandt per ongeluk buiten de muren... Sig wordt door robots gemaand zich te melden, hij beseft dat hij dan ook gewist zal worden en dat wil hij niet. Hij weet zich te verbergen en ontmoet een ander, die net als hij, niet gewist, buiten de Stad leeft. Deze Plijster is al 75 jaar, en woont al bijna 50 jaar buiten de muren. Sig is verbijsterd door alles wat hij ziet.


" Wat deed hij in deze vreemde wereld? Wie was hij? De jongen die in de Stad gewoond had. Sigma-fi-alpha-277, bestond niet meer. Gewist uit de archieven van de Stad, gewist uit de gedachten van zijn vroegere vrienden, zelfs weggevaagd uit de harten van zijn vader en moeder.  Alleen hijzelf herinnerde zich die jongen nog, maar het leken herinneringen die er nauwelijks toe deden. Een verleden waar je niets aan had, dat alleen maar pijn deed"

Plijster vertelt hem over een leven dat aantrekkelijker moet zijn dan het vlakke bestaan dat helemaal in handen is van de Computer, Hij wil dat de Computer naar hem luistert en de Stad openzet om er vrij in en uit te kunnen gaan. Sig en Plijster gaan samen op avontuur, op reis door Bos, door Produktie, over vuilnisbelten klauterend, naar Kennis, waar behalve de Centrale Computer ook het Archief is, en het Museum. Als Plijster er niet meer is, heeft Sig toch nog diens dagboek, en hij ontmoet Hork, een gewiste...

Naarmate hij dichterbij de Computer komt waar hij wil gaan vragen of hij -zonder gewist te worden- terug mag, begint de twijfel te knagen: wil hij nog wel terug in de Stad?


Het is een ongemeen spannend boek, en als je wilt kun je er ook nog wijze lessen uit halen (is technologie wel zo goed? Wat is een mens eigenlijk?) Avontuur, verrassingen, goed geschreven, grappige vondsten, wat wil je nog meer?


Uitgever Querido Kinderboek ISBN 9045100673 Verschijningsdatum 1/2004 Bindwijze Paperback Aantal pagina's 375 blz.
Genre Fictie vanaf 13 jaar

© Marjo

Reageren? Klik hier!