Canto 19 De hel
Geplaatst: 02 jan 2006, 14:15
Korte inhoud.
Achtste hellekring, 3de ringgracht :
de simonisten ( muntslaanders uit de kerkelijke diensten)
steken ondersteboven in bodemloze doopvonten
terwijl vlammen hun kuiten en zolen likken.
(Een doopvont is eigenlijk een gevuld Danaïdenvat.)
Eéntje wordt meer getuchtigd dan anderen en dat wekt Dante’s aandacht.
Vergilius draagt Dante naar beneden alwaar deze met het hoofd van het slachtoffer in casu paus Nicolaas III kan spreken.
Dit zou de eerste paus zijn die niet alleen zichzelf verrijkte maar zijn hele clan ambtshalve liet meeplunderen.
Hij zal dieper de helgrond worden ingedreven door zijn kerkelijke opvolger in simonie.
Dante geeft hem een uitgebreid standje – hetgeen in de hel eigenlijk overkill is.
Allegorie van Rome of/en de Kerk als vrouw met zeven heuvelen of sacramenten.
Daarna draagt Vergilius Dante voldaan weer naar boven tot op de kam die de volgende ringgracht ontsluit.
Achtste hellekring, 3de ringgracht :
de simonisten ( muntslaanders uit de kerkelijke diensten)
steken ondersteboven in bodemloze doopvonten
terwijl vlammen hun kuiten en zolen likken.
(Een doopvont is eigenlijk een gevuld Danaïdenvat.)
Eéntje wordt meer getuchtigd dan anderen en dat wekt Dante’s aandacht.
Vergilius draagt Dante naar beneden alwaar deze met het hoofd van het slachtoffer in casu paus Nicolaas III kan spreken.
Dit zou de eerste paus zijn die niet alleen zichzelf verrijkte maar zijn hele clan ambtshalve liet meeplunderen.
Hij zal dieper de helgrond worden ingedreven door zijn kerkelijke opvolger in simonie.
Dante geeft hem een uitgebreid standje – hetgeen in de hel eigenlijk overkill is.
Allegorie van Rome of/en de Kerk als vrouw met zeven heuvelen of sacramenten.
Daarna draagt Vergilius Dante voldaan weer naar boven tot op de kam die de volgende ringgracht ontsluit.