"George Wilson is een hardwerkende vierdejaars arts-assistent. Binnenkort kan George zijn studieperiode afsluiten en zal hij eindelijk wat meer inkomen genereren. Zijn studieschuld heeft inmiddels een enorme omvang aangenomen en drukt als een loodzware last op Georges schouders. Hoe kan het dat zo’n nobel beroep zulke schulden met zich meebrengt?"
Lees verder: http://www.thrillers-leestafel.info/robin-cook
Robin Cook - Infectie
Re: Robin Cook - Infectie
Op zich misschien niet helemaal onwaar, maar waar ligt dat dan aan? Een cynicus zou kunnen zeggen dat de beste manier om op gezondheidszorg te bezuinigen het afschaffen van ziekenkostenverzekeringen is. Als mensen niet verzekerd zijn, komen ze vermoedelijk te laat of helemaal niet bij de arts die ze eigenlijk nodig hebben. Als er te weinig artsen zijn, zijn er te weinig artsen en dat heeft dan uiteindelijk weinig met verplichte verzekeringen te maken. Het argument lijkt een beetje op het argument over 'death panels', dat tegenstanders van de Affordable Care Act zo graag hanteren. Zonder die verzekeringen, zijn die 'death panels' er misschien niet, maar uiteindelijk alleen maar omdat die dan niet nodig zijn, omdat wie de zorg niet kan betalen, ze gewoon niet krijgt. Kortom, een 'death panel' in de portemonnee.Robin Cook heeft er een handje van ethische vraagstukken aan de kaak te stellen. In Infectie gaat hij dieper in op de problemen die de Affordable Care Act (ObamaCare) met zich meebrengt. De Affordable Care Act stelt de burgers van de Verenigde Staten verplicht een ziekenkostenverzekering af te sluiten. Een prachtig initiatief. Robin Cook toont de lezer echter ook de keerzijde van de nieuwe regelgeving. De ziekenhuizen kampen al jaren met een artsentekort en zullen door ObamaCare overspoeld gaan worden met miljoenen nieuwe patiënten.
Ik wil niet teveel over het boek verraden maar... je hebt aardig door waar het boek over gaat Renate. Het is een onderwerp om goed over na te denken. Zelf ben ik van mening dat een derde nooit over het leven van een ander mag beslissen maar kennelijk zijn er mensen die er anders over denken op het moment dat er geld mee gemoeid is.
In zekere zin is dat natuurlijk waar, maar ook als er niemand een beslissing neemt, wordt die beslissing toch genomen.Annemarie schreef:Ik wil niet teveel over het boek verraden maar... je hebt aardig door waar het boek over gaat Renate. Het is een onderwerp om goed over na te denken. Zelf ben ik van mening dat een derde nooit over het leven van een ander mag beslissen maar kennelijk zijn er mensen die er anders over denken op het moment dat er geld mee gemoeid is.
Beslissingen nemen moet zeker. Maar niet over andermans leven.
Ook als er geen beslissing wordt genomen, wordt die toch genomen.Annemarie schreef:Beslissingen nemen moet zeker. Maar niet over andermans leven.
Uiteindelijk heeft een ziekenkostenverzekering namelijk 2 keuzes, ofwel een dure behandeling niet in het pakket opnemen, ofwel de premies verhogen. Iemand die de hogere premies niet meer kan betalen, is dan uiteindelijk ook de pineut. Dan wordt er dus uiteindelijk net zo goed over andermans leven besloten, al is het maar indirect.
Daar heb je helemaal gelijk in. Het is een discussie die nog jaren gevoerd zal worden. Ik heb hier een duidelijke mening over maar dit is geen politiek forum dus ik zal me tot dit boek beperken: het is een goedgekozen en actueel onderwerp.