V.S. Naipaul - Een half leven - nieuw samenleesboek!!

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Re: V.S. Naipaul - Een half leven - nieuw samenleesboek!!

Bericht door Dettie »

Nee hoor er moet niet eerst een recensie komen maar ik wilde alleen maar melden dat ik er met een bezig ben.
Dus wel bezig ben met het boek maar niet zichtbaar voor jullie bezig ben, snup u? toch? niet dan? :D

Dettie
Willeke

Bericht door Willeke »

We begrijpen het :)
Doe maar kalm aan
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

De recensie staat erop. Ik heb het verhaal nogal uitgebreid verteld, (en gewaarschuwd voor een mogelijke spoiler) omdat het voor mij veel meer dan een boek was over alleen Willie Chandran zoals in veel recensies staat. De verhalen van vader en grootvader waren minstens zo boeiend, boeiender zelfs...

Zie mijn verslag http://www.leestafel.info/naipaul
berdine

Bericht door berdine »

Nou je hebt er een flinke recensie van gemaakt. Ik denk dat er in andere recensies vrijwel alleen over Willie wordt gesproken omdat twee/derde van het boek over hem gaat. Ik ben het met je eens dat het verhaal van de vader boeiender is. Het verhaal van de grootvader herinnerde ik me niet totdat ik je recensie las. Over hem wordt alleen maar een aantal zaken gemeld, maar de man zelf komt nauwelijks in beeld. De vader wel. Maar alles nogal summier. En Willie dus uitgebreid. Jammer dat niet het hele boek aan de vader werd besteed, met wat uitstapjes in het verleden en de toekomst. Zoals eerder vermeld vond ik het boek geen harmonieus geheel.
Wat wil de schrijver nu zeggen met dit boek? Het verhaal gaat nergens heen. Botsing van culturen? Dat het kastesysteem niet zomaar uit te bannen is? Ook Willie heeft totaal geen respect voor vrouwen. Hij vindt het lekker gemakkelijk dat men er in het westen anders tegenaan kijkt. Kan hij zomaar met de rijke Ana meeliften en ondertussen doen waar hij zin in heeft. Hij treft in Ana dan ook geen vrouw die hem tot de orde roept.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Berdine schrijft: "Wat wil de schrijver nu zeggen met dit boek? Het verhaal gaat nergens heen. Botsing van culturen? Dat het kastesysteem niet zomaar uit te bannen is? "

Ja daarom begin ik ook in mijn recensie met wat is het? Een familiegeschiedenis enz.
Ik heb er over lopen nadenken en geprobeerd een houvast te vinden. Maar misschien moeten we dan het vervolg lezen. Geen idee.

Het is volgens mij een boek over zoeken naar identiteit, niet willen worden als de ouders, maar een heel eigen ik hebben. En daarin ook graag geaccepteerd willen worden. Willie schrijft een boek, maar ziet eigenlijk erg op tegen de flamboyante Percy. De vader ziet eigenlijk op tegen de beroemdheden die hem opzoeken en de grootvader ziet de Maharadja als grootheid, als je daar eenmaal voor werkt...

Misschien wil Naipaul zeggen dat iedereen een held, een voorbeeld, moet hebben om aan vast te klampen?

Dettie
berdine

Bericht door berdine »

Nou het vervolg ga ik in elk geval niet lezen. :black:
Ja dat is iets. Ze hebben allemaal een voorbeeld, een held. Misschien is het ook het feit dat je wel anders wilt handelen dan je ouders, maar dat je eigen aard in de weg zit en dat je eigen cultuur ook een stempel op je drukt.
Willeke

Bericht door Willeke »

Mooi verslag, ik kom er nog uitgebreider op terug.

Voor nu kunnen we denk ik al wel concluderen dat mijn mening iets afwijkt.
Voor mij viel de lethargie van Willie samen met wat de schrijver wilde vertellen over hem als persoon,
dus híj stoorde me, maar het boek niet.

Word vervolgd
berdine

Bericht door berdine »

Dat wijkt niet af van wat ik eerder zei: ".... vormen de manier van schrijven en het karakter dat beschreven wordt wél een mooi geheel."
Dus dat ben ik met je eens, Willeke. Het stoorde ook niet, maar ik vond het Willie-verhaal saai, traag en niet boeiend omdat er niets wezenlijks gebeurde.
Willeke

Bericht door Willeke »

Ik snap het, en het klopt ook. Alleen stoorde het mij blijkbaar wat minder.

Het was inderdaad niet echt een makkelijk boek om te lezen, ik heb er lang over gedaan en ook mij vloog de lethargie soms naar de keel.
Toch is mijn eindoordeel iets positiever dan dat van jullie. Ik had het gevoel ondergedompeld te zijn in de werelden en tijden die hij beschreef en ook door de manier waarop hij die beschrijft.
Ik denk dat identiteit inderdaad een van de hoofdthema's is. Wie ben je, wat doe je met je leven en wat is de invloed van je land, van de tijd waarin je leeft en van de je stand, op wie je bent.

De vrouwen, zowel Ana als de moeder van Willie, in dit opzicht, maar ook in het algemeen hadden nog wel wat uitgebreider beschreven mogen worden wat mij betreft. Ook al omdat zij degene zijn die de touwtjes in handen hebben en de boel in beweging brengen.

Ik vond het, Dettie zei het ook al in haar recensie, trouwens ook echt een politiek boek
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Ik ga even verder onde rverklapper

V

E

R

K

L

A

P

P

E

R

Wat mij heel erg verbaasde is de enorm laatdunkende manier waarop de vader met de vrouw uit de lage kaste omging maar ook hoe Naipaul over die vrouw schrijft. Hoe krijg je het je pen uit. Maar het is ook zo dat uiteindelijk de vrouwen het sterkst zijn, zij maken er wat van, de vrouw van vader, de vriendin van Willie, de zus van Willie, zij doen allemaal wat en knokken door, zowel vader als Willie laten zich verzorgen en leunen zwaar op hun vrouw, ze doen feitelijk niets en hangen wat rond. Ze leunen bijna nog op de 'erfenis' van grootvader. Die wèl dingen ondernam.
Is het nu zo dat Willie uiteindelijk ook op zijn moeder neerkijkt? Daar kwam ik niet helemaal uit.

Ik merk ook dat het verhaal niet veel impact heeft, het blijft niet hangen. Terwijl ik het met het oog op samenlezen toch heel secuur en heel rustig gelezen en daarbij veel genoteerd heb.

Dettie
berdine

Bericht door berdine »

V

E

R

K

L

A

P

P

E

R

Ja dat zei ik al, Dettie, toen het nogal even duurde voordat jullie het uit hadden. Het zakt vrij snel weg.
En wat je vraag betreft. Ik denk inderdaad dat Willie over vrouwen, incl. zijn moeder, toch net als zijn vader dacht, ondanks zijn ervaring met de westerse wereld. Het was wel een gevoel doorspekt met waardering, genegenheid, dankbaarheid misschien ook wel, maar ja, dat kun je ook hebben voor een trouwe bediende. Over Ana denkt hij volgens mij niet anders. En zus is zelfs best lastig, maar wel handig als je onderdak zoekt. Vrouwen zijn een minderwaardig soort. Misschien duurt verandering een paar generaties.
Dettie
Site Admin
Contacteer:

Bericht door Dettie »

Vrouwen zijn een minderwaardig soort, schrijf je, maar uiteindelijk geeft Naipaul ook aan dat ze sterker dan de mannen zijn. Grootvader was volgens mij niet zo minachtend over zijn vrouw, het is dat vader een daad wilde stellen à la Gandhi (vader verbrandt ook boeken wat overigens niemand opmerkt) en buiten zijn kaste een vrouw zocht. Oké, mooi gebaar misschien, maar ga dan ook met haar om à la Gandhi en accepteer en behandel haar zoals Gandhi met iedereen deed. Hij moffelde zijn vrouw weg. Niemand mocht het weten.
Waarom Willie dat gedrag overneemt begrijp ik eigenlijk niet. Zou dat de weg van de minste weerstand zijn geweest? want dan móet hij ook niets.

Coen Peppelenbos schrijft in zijn recensie
"Dankzij het boek komt hij wel in aanraking met een Portugese plantersdochter die hem meeneemt naar haar plantage in Afrika. Na het sterk verdeelde India en het zelfgenoegzame Westen lijkt Willie zich daar voor het eerst thuis te voelen. Maar al snel blijkt dat hij tot de elite behoort, ver van de Afrikaanse bevolking. Als die na een aantal jaren in opstand komt, is dat voor Willie het sein om te vertrekken. Hij ziet in dat hij overal slechts een voorbijganger is geweest; een toeschouwer die niet echt deelneemt aan het leven. Het wordt tijd om te ontdekken wie hij nu zelf is."

Die indruk had ik zelf niet. Ik dacht dat het puur uit verveling was, hij had het wel gezien in Afrika en was bang voor problemen waar hij geen zin in had.

Dettie
berdine

Bericht door berdine »

Nee die indruk had ik ook niet. Het werd te moeilijk voor hem in Afrika. Zijn veilige wereldje ging instorten en hij ging er gewoon vandoor omdat er anders misschien wel dáden van hem verwacht werden. Gauw naar zijn zus. Kon die voor hem zorgen. Volgens mij was hij nog lang niet toe aan "ontdekken wie hij nu zelf is".
Wat je zegt over zijn opa: We krijgen te weinig mee van zijn grootvader om te weten of het bij hem ook zo was. (Of ik herinner me het niet.) Diens vrouw was van dezelfde kaste, dus daar hoefde hij niet minachtend over te denken. En wat de andere vrouwen betreft en ook de mannen uit een lagere kaste: Het was zo vanzelfsprekend dat die niet mee telden, dat daar geen woorden aan vuil gemaakt hoefden te worden. Misschien leek Willie gewoon op zijn vader, dat kan toch ook? Wel andere dingen willen, maar niet de consequenties daarvan aanvaarden.
Plaats reactie