Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Woutertje Pieterse Prijs 2020

Lees meer
6 jaren 3 maanden geleden #93389 door marjo
Woutertje Pieterse Prijs 2020 werd gestart door marjo
Zojuist maakte juryvoorzitter Arjan Peters in Radio Kunststof - NTR bekend welke boeken genomineerd zijn voor de Woutertje Pieterse Prijs 2020.

Dit zijn de genomineerde titels:

Bizar, Sjoerd Kuyper Uitgeverij Hoogland & Van Klaveren

Brons, Linda Dielemans en Sanne te Loo Fontaine Uitgevers

Flin of de verloren liefde van een eenhoorn, Henry Lloyd en Laurens Rawie Querido Kind

IJzerkop, Jean-Claude van Rijckeghem Querido Kind

Uit elkaar, @Bette Westera en Sylvia Weve Gottmer Kinderboeken

Zwerveling, Peter Van den Ende Querido Kind

Op 9 april wordt tijdens de prijsuitreiking in Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond bekendgemaakt welk genomineerd boek de Woutertje Pieterse Prijs 2020 wint.

De Woutertje Pieterse Prijs is een prijs voor het beste oorspronkelijk Nederlandstalige kinder- of jeugdboek. De jury bekroont sinds 1988 kinderboeken die uitzonderlijk zijn voor wat betreft taal, genre, thema, illustratie, vorm en/of vormgeving. Het doel van de prijs is het bevorderen van de kwaliteit van het Nederlandstalig kinder- en jeugdboek.

De jury beoordeelt het volledige aanbod aan kinder- en jeugdboeken dat verscheen in het kalenderjaar voorafgaand aan het jaar van bekroning en nomineert minimaal drie en maximaal zes titels. Een van deze titels wint de Woutertje Pieterse Prijs, bestaande uit een oorkonde en een geldbedrag van 15.000 euro. Iedere genomineerde titel wordt beloond met 1.000 euro. Tot 1995 bedroeg de geldprijs f 10.000,-. Dat jaar is de prijs verhoogd tot f 25.000,-.

De prijs wordt vanaf 2019 mogelijk gemaakt door de Brook Foundation en De Versterking.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
6 jaren 3 maanden geleden #93392 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Woutertje Pieterse Prijs 2020
IJzerkop ben ik nu aan het lezen.

Ik ga proberen de rest te pakken te krijgen.

Dettie

Lees meer
6 jaren 3 maanden geleden #93396 door dettie
Er staat hier nog een you-tube filmpje waarin elk boek toegelicht wordt door de juryleden.

www.youtube.com/watch?v=3fU1F2Q9gdE&fbcl...KYgi7C8I4hLOBqO0r8QA

Ik heb de boeken gereserveerd bij de Bieb, alleen Zwerveling hebben ze niet.

Updatetje: Ik krijg Zwerveling half maart toegestuurd door de uitgever. Joepie!

Dettie

Lees meer
6 jaren 3 maanden geleden #93399 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Woutertje Pieterse Prijs 2020
Brons en IJzerkop heb ik gelezen, de andere zal ik ook proberen in handen te krijgen. Bij deze prijs gaat het om de taal begrijp ik.

Zwerveling is een stripboek zie ik. Hoe kan dat als de taal een van de belangrijkste criteria is voor deze prijs?

Lees meer
6 jaren 3 maanden geleden #93401 door dettie
Misschien is de taal verstript. Dat de strip de taal heel mooi verbeeldt bedoel ik dan.

We gaan het zien.

Dettie

Lees meer
6 jaren 3 maanden geleden #93402 door dettie
De Woutertje Pieterse Prijs is een prijs voor het beste oorspronkelijk Nederlandstalige kinder- of jeugdboek. De jury bekroont sinds 1988 kinderboeken die uitzonderlijk zijn voor wat betreft taal, genre, thema, illustratie, vorm en/of vormgeving. Het doel van de prijs is het bevorderen van de kwaliteit van het Nederlandstalig kinder- en jeugdboek.

Dus ook illustratie.

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.531 seconden