Jan Brokken - Feininger voorbij

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Jan Brokken - Feininger voorbij

Berichtdoor Marjo » 20 Feb 2022, 19:08

Flaptekst (geen verslag)
Twee tegenpolen: Zane komt uit de Nieuwe Wereld (Phoenix, Arizona), Ute uit de Oude (Oost-Duitsland, Oost-Berlijn). Zane kijkt vol wrok op zijn jeugd terug, Ute met nostalgie. Zane is schilder, Ute fotograaf. Ze treffen elkaar op een kasteel in Brandenburg. Beiden zullen een bijdrage leveren aan de overzichtstentoonstelling van Lyonel Feininger (1871-1956) in Berlijn, beiden vragen zich af hoe ze de Duits-Amerikaanse futurist voorbij kunnen streven. In hun werk? In hun onverzoenlijke levenshouding? Of in een liefde die alle grenzen overschrijdt?

De schrijver is der Dritte im Bunde. Met duivels plezier brengt hij Zane en Ute samen. Hij tolkt, luistert, kijkt toe en stuurt tot hij de greep op de gebeurtenissen verliest. Dan gaat het verhaal zijn eigen weg en zit hij tegenover een bedrogen echtgenoot. Met Feininger voorbij schreef Jan Brokken een verrukkelijke novelle die zich laat lezen als een parabel op de twintigste eeuw.

hm, ik vond het niet zo bie. Wel uitgelezen.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Re: Jan Brokken - Feininger voorbij

Berichtdoor Dettie » 22 Feb 2022, 11:54

Oei Jan Brokken en niet zo bie. Voor mij zijn zijn boeken bonbonnetjes. Ik stel het zelfs uit om ze te lezen omdat ik weet dat ik er van ga genieten. Zijn boeken zijn een soort cadeautje voor mezelf. De taal, de beleving, alles.

Dettie

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Re: Jan Brokken - Feininger voorbij

Berichtdoor Marjo » 22 Feb 2022, 18:55

In dit boek het verhaal niet. Voor mij dan. Scheelt misschien dat ik geen idee had wie Feiniger was/is.
Nu wel, en ik heb gezien dat het geen favoriet zal worden.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 89 gasten