Toevallig dacht ik van de week dat er relatief weinig boekrecensies geplaatst worden voor 13-15 jaar en vroeg me af waar dat aan ligt.
Maken de Young-Adult boeken zoveel opmars dat de groep kinderen tussen 13-15 jaar een beetje tussen de wal en het schip raken?
Ook dat niemand eigenlijk weet voor welke leeftijd Young-Adult boeken zijn zal er aan bijdragen.
De een roept Young-Adult is vanaf 13 de ander vanaf 16. Omdat ze momenteel zo populair zijn vermoed ik dat al snel een boek een Young-Adult genoemd wordt. Maar dit terzijde.
Wat me altijd gebeurt als ik de recensies over fantasyboeken lees is dat het me gaat duizelen, zoals dit:
'Dwingers’ noemt men hen, omdat ze hypnotiseren. Ze kunnen door mentale kracht anderen er toe zetten bepaalde dingen te doen, of ze dat nu willen of niet. Ook kunnen ze laten vergeten. Zolang zij zich beperkten tot Ing’Roz maakten de heersers van Kir zich geen zorgen. Maar toen betraden ze ook Ing’Maril. En daar waren de zoektochten van de Heerser gaande, daar moeten de artefacten liggen, oude voorwerpen waarmee de oude magie nieuw leven ingeblazen kan worden.
Ik vind het altijd zo knap dat jullie die verhalen kunnen volgen en die namen uit elkaar houden en zo. Ik snap er vaak zo weinig van. Ik haak vaak af op de vele namen en gebeurtenissen.
Dettie