Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Jan Terlouw - Koning van Katoren (12+)

Lees meer
20 jaren 6 maanden geleden - 18 jaren 10 maanden geleden #5391 door dettie
Jan Terlouw - Koning van Katoren (12+) werd gestart door dettie
Koning van Katoren

Stach, 18 jaar oud, wil koning worden van het land waarin hij woont. Zijn land is na het overlijden van de vorige koning onder het bewind van een aantal stijve en compromisloze ministers gekomen, die zich weinig bezig hebben gehouden met de problemen waar de burgers mee kampen.

Wanneer deze ministers beseffen dat het Stach ernst is, moet hij een aantal proeven afleggen die onoplosbaar lijken. Zo moet Stach de granaatappelboom omhakken in Wapenfelt, en de draak van Smook onschadelijk maken. De ministers bedenken zelfs een extra proef waarbij Stach van de kerktoren moet springen, wanneer ze in de krant lezen dat hij die opdracht in ieder geval zou weigeren. Stach is dan inmiddels na een aantal opdrachten zo geliefd geworden, dat de inwoners van de hoofdstad allemaal hun kussens onder de kerktoren neergooien - de berg wordt zo hoog dat Stach zonder gevaar kan springen, en hij is des te vastbeslotener ook de andere opdrachten te vervullen.

Het enige dat ik op te merken heb bij dit boek is dat er zoveel achtergrond in verwerkt wodt die voor de jeugd (zeker die van nu, het boek dateert van 1971) niet te doorzien valt. Wat weten zij nu van politiek? Het maakt het boek leesbaarder voor volwassenen, maar dan rijst de vraag of Terlouw daarop uit is? Of kan hij niet echt zijn eigen volwassenheid van zich af zetten en in de huid van een kind kruipen?

ISBN 9060690885 Gebonden Verschenen: oktober 1997 Met illustraties van Dirk van der Maat Uitgeverij Lemniscaat
Laatst bewerkt 18 jaren 10 maanden geleden doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #6156 door Wolvin
Beantwoord door Wolvin in topic Re: bericht
Dit boek heb ik héél lang geleden gelezen, maar het blijft me nog altijd bij... Ik weet dat het lang niet makkelijk was (maar dat zorgde ervoor dat ik me heel trots voelde als kleine uk toen ik het uit had :mrgreen: ) en heel echt prachtig *smelt*. Ik zou t eigenlijk nog ns moeten lezen en kijken of ik er nog het zelfde over denk, maar ik ben bang dat de magie dan verloren is...

Als al de woorden in mijn hoofd eruit zouden kunnen, dan zou ik aan tien levens nog niet genoeg hebben...
Laatst bewerkt doorWolvin.

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #6167 door tiba
Beantwoord door tiba in topic Re: bericht
Als je een boek de tweede keer lees, is het toch weer anders.

maar je gaat ook op meer dingen letten, en dat vind ik een pluspunt.

Ik moet dit boek trouwens nog altijd lezen.

Groetjes. Tiba.

P.S. Grappig, Bernadet, ik zie nu dat het item 'de koning van Kartoren heet. Kun je dat nog veranderen?
Laatst bewerkt doortiba.

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #6168 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ik heb het veranderd Tiba.

Bernadet
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
20 jaren 5 maanden geleden #6186 door Wolvin
Beantwoord door Wolvin in topic Re: bericht

tiba schreef : Als je een boek de tweede keer lees, is het toch weer anders.

maar je gaat ook op meer dingen letten, en dat vind ik een pluspunt.

Ik moet dit boek trouwens nog altijd lezen.

Groetjes. Tiba.

P.S. Grappig, Bernadet, ik zie nu dat het item 'de koning van Kartoren heet. Kun je dat nog veranderen?

Ja ik dacht ook al is het zo lang geleden dat ik de titel niet meer goed weet :mrgreen: Ik zal zien of ik het tegenkom bij mn volgende bezoekje...

Als al de woorden in mijn hoofd eruit zouden kunnen, dan zou ik aan tien levens nog niet genoeg hebben...
Laatst bewerkt doorWolvin.

Lees meer
20 jaren 2 maanden geleden #7769 door picasso
Beantwoord door picasso in topic Spannend
Het is echt een spannend boek,toen ik het las zat ik op het puntje van

mijn stoel. :P :P :P

I love lezen!!!
Laatst bewerkt doorpicasso.

Tijd voor maken pagina: 0.423 seconden