Ha, Ik had wat anders verwacht... namelijk een opmerking over niet tegen dingen kunnen en zat me al heftig te verdedigen in gedachte.
Waar wij het over hadden was ook niet over lamlendige figuren maar over mensen die het moeilijk hadden. Dat is wat anders.
Lamlendige figuren zijn futloos, passief, ze doen of ondernemen niets, laten alles gebeuren. Maar mensen met bijv. een depressie of in de rouw zijn, hebben het geestelijk moeilijk. En die kunnen door een goed boek geholpen worden.
Dit boek van Eekhaut heeft deze functie niet.
Ik neem trouwens altijd aan dat op school dit soort onderwerpen wel besproken zal worden, misschien niet die testen op mensen maar wel over de gruwelen van WO II, dan nemen ze daar toch kennis van? De holocaust wordt toch ook besproken? Sommige scholen gaan zelfs naar Westerbork en dergelijke. En de 4mei herdenking krijgen ze toch ook mee?
Er staat overigens geen informatie achterin het boek, wat ik ook al vreemd vond. Want dit soort praktijken vond wel in werkelijkheid plaats. Geen toelichting maakt wel dat het alleen maar fictie lijkt. Misschien dat het me daarom ook tegenstaat.
Dit wil overigens niet zeggen dat ik nooit meer zoiets zal lezen, zoals jij wel stelt. Jij sluit alle boeken uit over 'lamlendige' figuren.
Bij mij staat alleen dit boek me tegen.
Dettie