In een vroeger leven, voor mijn studententijd, heb ik wel heel wat strips verslonden, en ook nog de eerste jaren na mijn legerdienst. Toen was het vooral Suske en Wiske, en De Rode Ridder die mijn aandacht genoten. Maar toen Willy Vandersteen de fakkel overdroeg aan andere tekenaars, stelde ik vast (toch tenminste voor de reeksen die verdergezet werden, en niet stopten bij zijn overlijden - zoals De Geuzen) dat het toch niet meer hetzelfde was.
Tegenwoordig kan ik nog wel eens af en toe van een strip genieten, maar dan kies ik meestal (in navolging van de zoon) voor modernere strips, zoals Largo Winch en XIII. Je zult misschien denken, wel wat gewelddadiger. Dat wil ik gerust toegeven. Maar als ontspannend moment best te genieten.
Men kan zeker een (groter) deel van de stripverhalen als pulp beschouwen (wegwerpliteratuur). Hiertoe behoren zeker de 'Comics' (wat zo mooi Engels klinkt). De functie van de strip blijft voor mij vooral ontspanning, alhoewel een mooi afgewerkte strip zeker kan fungeren als illustratie bij bijvoorbeeld geschiedenis, of als beknopte weergave van romans. Wat ook wel wordt gedaan, is het gebruiken van stripfiguren bij het aanleren van vreemde talen. In België bestaat er een reeks 'Franse taal' voor het lager onderwijs, waarbij fragmenten uit Suske en Wiske worden gebruikt.