Dat was De ongelooflijke lotgevallen van een arme geluksvogel van Vikas Swarup marjo.
Ik vind het juist heel interessant hoe mensen in andere landen leven en te lezen hoe anders (of niet) zij met allerlei dingen omgaan. Dat maakt dat je meer begrijpt wat hun beweegredenen zijn om te handelen zoals zij doen. Wat een godsdienst kan betekenen bijvoorbeeld of hoe families met elkaar omgaan, ze hebben vaak een enorm respect voor ouderen. Ik vind doordat je daar kennis van neemt je ook breder over dingen gaat denken omdat je weet hoe in voor jou vreemde landen de gebruiken zijn.
Als ik zo'n boek gelezen heb raak ik juist nieuwsgierig en ga ik dingen opzoeken of meer erover lezen. Kijken wat de geschiedenis van dat land is of kijken wat de hoofdreligie is enz. enz. Kan ik erg van genieten.
Ik vond nog een recensie van het boek van rotor. Krijg alweer helemaal de kriebels.
Een appartementsgebouw in de miljoenenstad Bombay op een willekeurige dag. De klusjesman Vishnu, die in het trappenhuis woont, ligt bewusteloos – misschien wel stervende – op de overloop. Hoewel de bewoners elk op hun eigen eilandje trachten te leven, brengt Vishnu hen ongewild bij elkaar. Is Vishnu een incarnatie van de gelijknamige god die het universum instandhoudt? De dromen, herinneringen, visioenen en verhalen van Vishnu en de andere bewoners lopen kunstig door elkaar, net als heden en verleden. Zo is er de weduwnaar Vinod Taneja die al zeventien jaar treurt om zijn jonge vrouw. De ruziënde buurvrouwen Pathak en Asrani katten voortdurend op hun mannen terwijl Kavita ervan droomt geschaakt te worden om te ontsnappen aan een gearrangeerd huwelijk met een ingenieur. In een sfeer van zoete, sappige mango’s, Bollywoodfilms en naar komijn en uien ruikende monden, schildert Suri liefde, lust, dood en afgunst in de exuberante geuren en kleuren van India. Zintuiglijk, poëtisch en met een teder gevoel voor humor geschreven.
Bij hotel boekenlust staat ook een vrij uitgebreide recensie
www.hotel-boekenlust.nl/boekensuite/trappenhuis.html
Groetjes
Bernadet