Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Weg met dat woord!

Lees meer
10 jaren 7 maanden geleden #71412 door dettie
Weg met dat woord! werd gestart door dettie
Welk woord wil jij nooit meer horen?

Heb je een hekel aan het woord mensenmens? Vind je chillen aanstellerig klinken of stoor je je aan het gebruik van opportuniteit in plaats van kans of mogelijkheid? Dit jaar organiseert het Instituut voor Nederlandse Lexicologie (INL) voor de derde keer de verkiezing 'Weg met dat woord!'.

Welk woord moeten we volgens jou achterlaten in 2015 en waarom? Vanaf 23 november kun je een week lang woorden nomineren. Op basis van de inzendingen wordt een shortlist samengesteld waar je vanaf 1 december woorden van kunt 'wegstemmen'. Op dinsdag 8 december maken we de verliezer bekend.

Zie wegmetdatwoord.nl/

Dettie

die de woorden pensionado (hoeft niet uitgelegd toch?) en oké wel weg wil hebben.

Gaat er iemand dood, is er iets anders erg gebeurd, dan wordt er gewoon oké gezegd! Grrrr.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
10 jaren 7 maanden geleden #71416 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: Weg met dat woord!
Oké is op zich toch niet verkeerd? Alleen voor jou in bepaalde gevallen.

Ik dacht meteen aan uitrollen. Toevallig staat dat al op de site, dat zag ik daarna pas. :mrgreen:

Lees meer
10 jaren 7 maanden geleden #71421 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Weg met dat woord!
Je mag kiezen voor opties waarom je een woord akelig vindt, o.a. de opties betekenis of gebruik enz.. Ik heb oké vanwege het rare gebruik genoemd. Voor de rest vind ik het geen vreselijk woord maar dus wel het gebruik ervan. In de meest bizarre situaties wordt nog oké geroepen en dat is niet oké :D

Waarom vind je uitrollen erg?

Dettie

Lees meer
10 jaren 7 maanden geleden #71424 door berdine
Ja dat weet ik niet. Ik vind het een maf woord. Dus ik ga het verder niet melden, want ik kan niet omschrijven waarom. Het is een gevoel.

Lees meer
10 jaren 7 maanden geleden #71428 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Weg met dat woord!
ik zie uitrollen in gebruikte zin, als uitrollen van een tapijt of zoiets. Heb jij er andere associaties bij?

Oprollen vind je wel een 'goed' woord?

Dettie

Lees meer
10 jaren 7 maanden geleden #71430 door berdine
Nee het letterlijke uitrollen, zoals tapijt, dat vind ik niet maf. Maar het uitrollen in de betekenis van "in de praktijk brengen" vind ik echt zo'n modewoord. B.v. in een bedrijf wordt een bepaalde methode getest op één afdeling en als die test goed verloopt gaat men die methode in het hele bedrijf uitrollen. Toepassen bedoelen ze.

Tijd voor maken pagina: 0.413 seconden