Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Literatuur en andere media

Lees meer
15 jaren 6 maanden geleden #36607 door Lezer100
Literatuur en andere media werd gestart door Lezer100
Een opmerking bij "Door leden gelezen boeken" zette mij daarstraks even aan het denken. Er zijn zo vele boeken, die nadien verwerkt zijn geweest in een ander medium. Er zijn zo vele boeken verfilmd, of bijvoorbeeld omgezet naar een stripverhaal. Enkele voorbeelden van dit laatste fenomeen zijn bijvoorbeeld het "Dwaallicht", en "De avonden".

Het lijkt mij, in het kader van dit forum, misschien ook wel eens interessant deze "afgeleide producten" wat meer in detail te bekijken.

Al jullie ervaringen met hetzij verfilmingen, of proza omgezet naar stripverhalen, of andere varianten (bijvoorbeeld opera) kunnen jullie hier kwijt.

Het eerste verhaal waar ik mij persoonlijk aan wil wagen, is "De hobbit", naar de fantasy van J.R.R. Tolkien. Een van mijn nieuwjaarsgeschenken was namelijk een stripversie van dit boek (dat binnenkort trouwens ook nog eens zal verfilmd worden, als ik goed ben ingelicht in twee delen).

<t>Lezer100</t>
Laatst bewerkt doorLezer100.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
15 jaren 6 maanden geleden #36618 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Bedoel je dat je de hobbit nog moet lezen?
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
15 jaren 6 maanden geleden #36620 door Lezer100
Beantwoord door Lezer100 in topic Re: bericht

Marjo schreef : Bedoel je dat je de hobbit nog moet lezen?

Neen, Marjo, maar wel de stripversie.

<t>Lezer100</t>

Lees meer
15 jaren 6 maanden geleden #36623 door marjo
Oh. Dat trekt me niet, zo'n strip. Krijg je weer een ander beeld van al die personages. De film heeft al genoeg bedorven. Ik ben al mijn eigen beelden kwijt..

Lees meer
15 jaren 6 maanden geleden #36624 door Lezer100
Beantwoord door Lezer100 in topic Re: bericht

Marjo schreef : Oh. Dat trekt me niet, zo'n strip. Krijg je weer een ander beeld van al die personages. De film heeft al genoeg bedorven. Ik ben al mijn eigen beelden kwijt..

Ik kan mij in jouw opmerkingen wel terugvinden, Marjo. Het zal zeker een heel andere ervaring zijn.

Ik denk dat je met film wel niet "De hobbit" bedoelt, maar "In de ban van de Ring" ?

<t>Lezer100</t>

Lees meer
15 jaren 6 maanden geleden #36630 door marjo
Klopt. Maar voor mij is de hobbit het begin van 'de ban van de ring', en je vindt het dan ook heel summier al terug in die film. Moest wel, anders kun je het verhaal niet volgen.

Ik krijg al weer zin om de hobbit weer te lezen..

Tijd voor maken pagina: 0.446 seconden