Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Andrea C. Hoffmann en Patience I. - Ze kwamen op motorfietsen

Lees meer
9 jaren 2 maanden geleden #81315 door dettie
Ontsnapt aan Boko Haram

Dit waargebeurde verhaal speelt zich af in Nigeria, een land wat al jarenlang in het nieuws is door moorden en ontvoeringen door de terroristische islamitische militie Boko Haram. De laatste jaren trokken vooral de ontvoerde schoolmeisje van Chibok de aandacht.

Lees verder www.leestafel.info/andrea-c-hoffmann-en-patience-i

Willeke

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
9 jaren 2 maanden geleden #81316 door Annemarie
Poeh, wat een heftig verhaal. Het is gruwelijk en mensonterend wat Boko Haram doet. Ik merk ook dat veel mensen helemaal niet weten wat er gaande is en dat vind ik ook schokkend. Ik kan me voorstellen dat je dit boek af en toe even weg moest leggen maar het is een verhaal dat verteld moet worden.

<t></t>

Lees meer
9 jaren 2 maanden geleden #81318 door dettie
Niet alleen over Boko Haram weten mensen weinig, over heel veel zaken die spelen gebeurt dat. Het akelige is dat er wel altijd een oordeel is terwijl er geen kennis over de werkelijkheid is.

Ik vond het verhaal in de recensie ook heftig en ik denk dat het nog veel heftiger is dan nu in de recensie staat. Tenminste dat laat Willeke wel doorschemeren. Gelukkig wordt het wel door een goede schrijver weergegeven want vaak verzandt zo'n verhaal in een soort 'roman' in slechte taal die nu net NIET overbrengt hoe onvoorstelbaar dit alles is.

Dettie

Lees meer
9 jaren 2 maanden geleden #81325 door Willeke
Ja het was heel erg heftig, maar ik denk inderdaad dat dat bij dit soort boeken onontkoombaar is. Het is een urgent boek en dat voel je als je het leest. Was diep onder de inruk en het zit nog steeds iedere dag wel in min hoofd.

Dat een groep in een land zó kan ontsporen en systematisch zulke gruwelijke dingen kan doen, in een land waar tot voor kort alle religies vreedzaam samen leefsen. Het is onvoorstelbaar. En het ergste is dat je al lezend wéét dat het voor de meisjes en vrouwen die dit meegemaakt hebben nooit meer goed komt, als je zó traumatisch beschadigd bent komt het nooit meer goed. En dan is in Nigeria, als bekend is dat je ontvoerd ( en dus ook verkracht) bent) je status ook nog een lager dan laag.

Ik heb in dit boek de verhaallijn van een Duitse zendeling eruit gelaten, een vrouw met wie de schrijfster samen reisde, en die in de dorpen werkte die nu ingenomen zijn door Boko Haram. Zij start in een ander gebied een project om vrouwen en meisjes opnieuw te laten beginnen, en daar gaat ook Patience wonen. Dat was een lichtpuntje wat mij nog enige troost gaf

<t></t>

Lees meer
9 jaren 1 maand geleden #81359 door dettie
Vandaag staat dit in de Volkskrant

Boko Haram laat 82 schoolmeisjes vrij

Boko Haram-militanten hebben 82 van de ruim 200 ontvoerde schoolmeisjes vrijgelaten. De meisjes werden vrijgelaten na onderhandelingen met de overheid, zei een Nigeriaanse regeringsfunctionaris tegen persbureau Reuters.

www.volkskrant.nl/4493021?utm_source=VK&...61-be04-40021281a60b

Dettie

Lees meer
9 jaren 1 maand geleden #81363 door Willeke
O dat heb ik gemist... wat goed!!

<t></t>

Tijd voor maken pagina: 0.482 seconden