Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Rolf Dobelli: De kunst van het heldere denken

Lees meer
13 jaren 11 maanden geleden #46410 door marjo
'52 denkfouten die je beter aan anderen kunt overlaten', is de ondertitel.

Wij van leestafel maken die niet...toch?

Lees meer: www.leestafel.info/rolf-dobelli

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
13 jaren 11 maanden geleden #46412 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Rolf Dobelli: De kunst van het heldere denken
Haha grapjas, ik barst van de denkfouten... zoals...

‘The swimmer’s body illusion’ bijvoorbeeld stelt dat een zwemmer niet dat perfecte lijf heeft omdat hij zwemt, maar dat hij succesvol is bij het zwemmen omdat hij er voor gebouwd is! Logisch toch! Maar toch trapt de consument erin: die verzorgingsproducten die je op de reclame ziet met al die mooie modellen, die moeten wel werken: dat zie je toch aan die meisjes! Dat ze zo geboren zijn vergeet je dus.

Wat wordt hier nou bedoeld? Ik vindt het zo'n vreemde combinatie. Wordt nu verwezen naar verzorgingsproducten die mooi maken of naar het zwemmen dat mooi maakt? Iemand heeft geen perfect lijf omdat hij gebouwd is voor zwemmen. Ik snap het niet zo goed.

Kortom... ik zal wel ergens een denkfout maken. :mrgreen:

Dettie

Lees meer
13 jaren 11 maanden geleden #46414 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Rolf Dobelli: De kunst van het heldere denken
Dat zal wel aan mij liggen.

Dat van die zwemmer is om de naam van de fout uit te leggen: stel dat je een sport wil gaan doen om er een beter figuur van te krijgen: je kiest voor zwemmen, omdat die zwemmers er altijd zo gestroomlijnd uit zien. Dat is dus fout: die zwemmers zijn zo goed in zwemmen omdat ze zo gebouwd zijn.

En zo werkt het ook met die reclame: mooie meiden showen de verzorgingsproducten, en je denkt: zo wil ik er ook uit zien en je koopt de producten. Fout! De modellen worden op hun uiterlijk gekozen voor die reclame, ze zijn zo geboren, en jij waarschijnlijk niet.

Moet ik het aanpassen?

Lees meer
13 jaren 11 maanden geleden #46416 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Rolf Dobelli: De kunst van het heldere denken
ja ik denk dat het beter is als je het wat aanpast want ik vond het niet echt duidelijk.

Bedankt voor de uitleg!

Dettie

Lees meer
13 jaren 11 maanden geleden #46419 door Annemarie
Beantwoord door Annemarie in topic Re: Rolf Dobelli: De kunst van het heldere denken
Dat van framing vind ik wel interessant. Dat van die mooie mensen in reclames doorzie ik altijd wel omdat ik erg geïnteresseerd ben in marketingtechnieken. Het werkt bij mij juist averechts. Als een beroemdheid al jaren weelderige lokken heeft en dan ineens reclame maakt voor een shampoo, dan besef ik mij meteen dat ze altijd al mooi haar heeft gehad en dat het dus niets te maken heeft met het gloednieuwe product.

<t></t>

Lees meer
13 jaren 11 maanden geleden #46420 door dettie
Het gekke is dat ik als ik reclame kijk en er eigenlijk niets bij denk. Stoere lijven, glanzende haren, glimmende tanden... het zal allemaal wel, nooit gedacht als ik die tandpasta, shampoo, crème e.d. gebruik dan krijg ik ook die huid, haren etc.

Soms zie ik een reclame en denk waar ging het eigenlijk om? Autoreclames kan ik soms mooi vinden omdat er in mooie landschappen gereden wordt of iets heel knap gefilmd is, maar het merk auto.... geen idee.

Maar het zal vast dat we onbewust toch beïnvloed worden ook al denken we van niet.

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.536 seconden