Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Ellen N. La Motte - Het kielzog van de oorlog

Lees meer
16 jaren 9 maanden geleden #29919 door marjo
Verhalen over de realiteit van de Eerste Wereldoorlog die natuurlijk van alle oorlogen is. De waanzin, altijd de waanzin.

Lees het verslag, klik hier www.leestafel.info/ellen-la-motte

Marjo
Laatst bewerkt doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 9 maanden geleden - 16 jaren 6 maanden geleden #29931 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Bedankt Marjo! Zoals altijd indrukwekkend, aangrijpend en erg mooi beschreven. Dankzij jou ben ik veel meer te weten gekomen over WOI en inderdaad de waanzin, altijd de waanzin.

Maar ook waanzinnig is dat het intrigeert, dat je er toch steeds meer over wil weten en horen, vooral omdat je wil weten... waarom, waarom, waarom. Bij mij werkt dat tenminste zo maar er achter komen zullen we waarschijnlijk nooit, maar toch...

Dettie

P.S. ken je deze uitgeverij? www.dulce-et-decorum.nl/ vast wel.

--
Laatst bewerkt 16 jaren 6 maanden geleden doordettie.

Lees meer
16 jaren 9 maanden geleden #29936 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ja natuurlijk ken ik die! Dat is de uitgeverij van de Olthetens, waarover ik het met H. Oltheten nog gehad heb op de debutantendag. Zijn boek komt in deze serie uit en ik heb ze bijna allemaal.
Laatst bewerkt doormarjo.

16 jaren 9 maanden geleden #29940 door
Beantwoord door in topic Re: bericht

Dettie schreef : Bedankt Marjo! Zoals altijd indrukwekkend, aangrijpend en erg mooi beschreven. Dankzij jou ben ik veel meer te weten gekomen over WOI en inderdaad de waanzin, altijd de waanzin.

Maar ook waanzinnig is dat het intrigeert, dat je er toch steeds meer over wil weten en horen, vooral omdat je wil weten... waarom, waarom, waarom. Bij mij werkt dat tenminste zo maar er achter komen zullen we waarschijnlijk nooit, maar toch...

Dettie

Dettie, mag ik even de filosoof uithangen? Waanzin en geweld vallen vaak samen. Het lijkt misschien niet zo maar in 2008 waren er minder oorlogen dan ooit tevoren op de wereld. Misschien kun je hier hoop uit putten. En dat er de laatste 60 jaren in West-Europa vrede is.

De socioloog Goudsblom (ook dichter) vroeg zich af waarom er in zoveel landen zo weinig geweld is, ondanks dat meer dan de helft van de mensheid in grote steden op een kluitje en vaak in armelijke omstandigheden woont. Het merendeel van de mensen weet zich te beheersen. De cultuur wint het dan van evolutionair ingebouwd primitief

gedrag. (Ofschoon sociobiologen dit ook weer evolutionair verklaren).

Pieter

Lees meer
16 jaren 9 maanden geleden #29941 door Bep
Beantwoord door Bep in topic Re: bericht
Pieter, vrouwen zullen nooit toegeven dat ze zulke mini-colleges waarderen (:mrgreen:). Terwijl andersom (voordat de vrouwen hier zich beklagen) een man hier geen enkele moeite mee heeft (maar dan heeft het wellicht ook niet de vorm van een mini-college :mrgreen:). Vroeger vonden ze het nog romantisch (en de man niet minder), maar het is denk ik een goede zaak dat we dat station gepasseerd zijn.
Laatst bewerkt doorBep.

Lees meer
16 jaren 9 maanden geleden #29942 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht

PieterW schreef :
Dettie, mag ik even de filosoof uithangen? Waanzin en geweld vallen vaak samen. Het lijkt misschien niet zo maar in 2008 waren er minder oorlogen dan ooit tevoren op de wereld. Misschien kun je hier hoop uit putten. En dat er de laatste 60 jaren in West-Europa vrede is.

De socioloog Goudsblom (ook dichter) vroeg zich af waarom er in zoveel landen zo weinig geweld is, ondanks dat meer dan de helft van de mensheid in grote steden op een kluitje en vaak in armelijke omstandigheden woont. Het merendeel van de mensen weet zich te beheersen. De cultuur wint het dan van evolutionair ingebouwd primitief

gedrag. (Ofschoon sociobiologen dit ook weer evolutionair verklaren).

Pieter

Pieter, geweld IS waanzin. En dat mensen zich weten te beheersen is ook niets nieuws, dat is voor mij eigenlijk gewoon een logische gevolgtrekking en daar heb ik meneer Goudsblom niet voor nodig.

Sorry Bep, maar ik kan dit niet als een mini-college zien.

En Bep ik hoop dat je niet weer begint met je anti-vrouwenverhalen (vrouwelijke schrijvers zijn niets etc) zoals vroeger. Je weet wat we daar over afgesproken hebben.

Bij mij bestaat de wereld uit mensen.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Tijd voor maken pagina: 0.446 seconden