- Ontvangen bedankjes 1
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Dettie schreef : Bedankt Marjo! Zoals altijd indrukwekkend, aangrijpend en erg mooi beschreven. Dankzij jou ben ik veel meer te weten gekomen over WOI en inderdaad de waanzin, altijd de waanzin.
Maar ook waanzinnig is dat het intrigeert, dat je er toch steeds meer over wil weten en horen, vooral omdat je wil weten... waarom, waarom, waarom. Bij mij werkt dat tenminste zo maar er achter komen zullen we waarschijnlijk nooit, maar toch...
Dettie
PieterW schreef :
Dettie, mag ik even de filosoof uithangen? Waanzin en geweld vallen vaak samen. Het lijkt misschien niet zo maar in 2008 waren er minder oorlogen dan ooit tevoren op de wereld. Misschien kun je hier hoop uit putten. En dat er de laatste 60 jaren in West-Europa vrede is.
De socioloog Goudsblom (ook dichter) vroeg zich af waarom er in zoveel landen zo weinig geweld is, ondanks dat meer dan de helft van de mensheid in grote steden op een kluitje en vaak in armelijke omstandigheden woont. Het merendeel van de mensen weet zich te beheersen. De cultuur wint het dan van evolutionair ingebouwd primitief
gedrag. (Ofschoon sociobiologen dit ook weer evolutionair verklaren).
Pieter
Copyright © 2026 leestafel.info
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: Dettie@leestafel.info
Inloggen