Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Ivo Senden - een zwarte droom

Lees meer
8 jaren 5 maanden geleden #84893 door marjo
Ivo Senden - een zwarte droom werd gestart door marjo
Dit boek hield mij de afgelopen dagen in de ban, al moest ik even tussendoor een ander boek lezen, zo beklemmend werd het.

Lees meer: www.leestafel.info/ivo-senden

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
8 jaren 5 maanden geleden #84894 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: # Ivo Senden - een zwarte droom
Oeps, dat is een dikke! Het klinkt wel goed, maar heel erg spannend is niet echt iets voor mij.

Lees meer
8 jaren 5 maanden geleden #84895 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: # Ivo Senden - een zwarte droom
Het is een spanning zoals die mannen dat iedere dag weer gevoeld moeten hebben. Niet als in een thriller.

Lees meer
8 jaren 5 maanden geleden #84897 door Annemarie
Beantwoord door Annemarie in topic Re: # Ivo Senden - een zwarte droom
Bij een goed geschreven boek over mijnwerkers voel ik ook die beklemming. De diepte, de duisternis en het gevaar waar de mijnwerkers dagelijks aan blootgesteld worden/werden lijkt me vreselijk.

<t></t>

Lees meer
8 jaren 5 maanden geleden #84902 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: # Ivo Senden - een zwarte droom
Fascinerend altijd verhalen over mijnwerkers, Het lef alleen al om steeds maar weer onder de grond te kruipen. Het dwingende van het geloof en de macht van de bazen...

Mijn oom en tante met 14 kinderen kregen ook steeds de vraag van de pastoor wanneer er weer een kleine kwam. Mijn oom gaf op gegeven moment het antwoord: 'Als u de kinderen kunt voeden dan komt er elk jaar wel een kleine bij.' Zo'n opmerking was toentertijd ongehoord natuurlijk. Je ging niet tegen het gezag in, of dat nu kerkelijk of burgerlijk was.

De mijnwerkers hadden natuurlijk met hetzelfde te maken en als je je gezonde verstand gebruikte, zoals jij ook schrijft Marjo, dan had je het moeilijk, want de hoge heren konden jouw (en je gezin) maken of breken. Mooi verhaal lijkt me zoals jij het beschrijft.

Het zou wel eens interessant zijn als een boek verscheen geschreven uit de ogen van de hoge heren, wat hen dreef om het zo te doen.

Dettie

Lees meer
8 jaren 5 maanden geleden #84905 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: # Ivo Senden - een zwarte droom
Aangezien zij de dingen heel anders bekijken, vanuit hun hoge toren, denk ik dat die hoge heren nauwelijks woorden vuil zouden maken aan die arbeiders, die gewoon moeten gehoorzamen. Er is in dit boek ook een 'goede' baas, eentje met hart voor zijn mannen. Zijn verhaal zou anders zijn denk ik.

Tijd voor maken pagina: 0.430 seconden