Nee, er wordt geen oplossing gegeven voor jouw probleem. Het probleem komt in zekere zin wel in het boek voor, maar heeft toch vooral te maken met een verschil aan verwachtingen. De patiënt verwacht dat de behandelaar de problemen oplost en het doel van de behandelaar is het om de patiënt het gereedschap te geven, waarmee de patiënt zelf de problemen op kan lossen. Het doel van de behandeling is uiteindelijk dat de patiënt zelfstandig om te laten gaan met de problemen die hij of zij tegenkomt. De patiënt moet dus zelf het werk doen.
Daar komt nog bij dat de patiënt zelf niet altijd een juist inzicht in z'n problemen heeft. Zo komt in het boek een zekere Nel voor, die de Kloon wordt genoemd, omdat ze zich erg met Stella identificeert. Stella is een borderliner en Edgar heeft, door de beschrijving die Nel geeft van haar problemen, de indruk dat Nel eerder last heeft van een psychose en dat ze geen borderliner is. Hij geeft haar dus de medicijnen, die bij deze klachten horen en deze lijken ook te werken, maar toch is Nel niet tevreden over de behandeling, omdat zij er van overtuigd is dat ze een borderliner is en dat ze daarvoor andere medicijnen moet hebben. Het boek draait uiteindelijk om de omgang tussen Edgar en Stella.
Mijn ervaring is overigens ook dat de behandelaar wel eens dingen doet, die misschien niet altijd begrepen worden. In de tijd dat ik in dagbehandeling zat, was er ook een behandelaar die mij wel eens stevig aanpakte, iets dat andere patiënten niet altijd begrepen en bij hen wel eens weerstand opriep, terwijl ik juist het idee had dat ik er baat bij had.
De grappigste herinnering aan de dagbehandeling was overigens het verwijt dat ik muziek wilde maken bij muziektherapie. Dat klinkt misschien vreemd, maar ik was eigenlijk bezig met het organiseren van het een en ander, terwijl juist de bedoeling was dat we ons uitten.