Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Mensje van Keulen - Schoppenvrouw

Lees meer
10 jaren 4 maanden geleden #73162 door dettie
Mensje van Keulen - Schoppenvrouw werd gestart door dettie
Even waande ik me bij het lezen van dit boek in Het diner van Herman Koch… Een welgestelde notarisvrouw, Paula, herkent op televisie bij het programma Opsporing gezocht haar dochter, die bij een wrede roofoverval een oude man heeft gedood.

Meteen stopt dan ook weer de associatie met Koch. Wordt dát boek gekenmerkt door morele dilemma’s en afwegingen en pogingen de ander te overtuigen ook zo te handelen, bij Paula ontbreken die dilemma’s volledig.

lees verder www.leestafel.info/mensje-van-keulen

Willeke

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
10 jaren 4 maanden geleden #73163 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Mensje van Keulen - Schoppenvrouw
Heeft de titel iets te maken met kaart leggen (tarot e.d.) of iets in die richting of is het bedoeld als troefkaart ?

Dettie

Lees meer
10 jaren 4 maanden geleden #73164 door Willeke
Beantwoord door Willeke in topic Re: Mensje van Keulen - Schoppenvrouw
Ja, als voorspellende kaart, maar omdat het nogal een kort verhaal is heb ik zoveel mogelijk details weg gelaten.

<t></t>

Lees meer
10 jaren 4 maanden geleden #73166 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Mensje van Keulen - Schoppenvrouw
ja prima hoor, ik snap dat je niet teveel wilt vertellen, maar ik was benieuwd of de titel ook met die voorspellingen uit het boek te maken had.

Dettie

Lees meer
10 jaren 4 maanden geleden #73171 door Willeke
Beantwoord door Willeke in topic Re: Mensje van Keulen - Schoppenvrouw
Dat begrijp ik. ik heb inderdaad nog overwogen om het uit te leggen. Mijn eeuwige dilemma met fictie, hoeveel vertel je en hoeveel vertel je niet :)

Niet dat dit zo'n ontzettende rol speelde hoor, dat valt ook wel weer mee.

<t></t>

Lees meer
10 jaren 4 maanden geleden #73422 door berdine
Beantwoord door berdine in topic Re: Mensje van Keulen - Schoppenvrouw
Ik zag het boek deze week op de bieb en heb het maar meteen meegenomen. Intrigerend verhaal. Een andere invalshoek als bij Herma Koch.

Wat mij hier verbaasde was de reactie van Paula. Het afschuiven van schuld. Het als een kip zonder kop reageren, zonder de reden van de overval te kennen.

Boven een kranteninterview met Mensje van Keulen luidde de kop: Wat gebeurt er als je vervloekt bent? Als dat inderdaad haar bedoeling is geweest, een vrouw neer te zetten die in haar jeugd vervloekt is, dan is ze daar niet in geslaagd. In mijn ogen was Paula alleen gewaarschuwd. Het is daardoor dat ik haar overtrokken reactie niet kan plaatsen.

Eerlijk gezegd zie ik ook het verband niet met Paula's jeugdervaring. Voelt ze zich opnieuw verraden? Dan toch niet door Dr.Adami.

Dit hoeft allemaal nog niet onder een verklapper, denk ik. Dit lees je allemaal in het verslag. Maar als iemand hier serieus op in wil gaan lijkt het me wel beter om het onder een verklapper te doen.

Tijd voor maken pagina: 0.493 seconden