Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Johan Leys -Enkeling

Lees meer
14 jaren 2 weken geleden #45956 door VN33
Johan Leys -Enkeling werd gestart door VN33
Ik weet niet of het de bedoeling is dat je hier boeken voorstelt die (nog) niet op leestafel staan?

Ik las onlangs Enkeling van Johan Leys, een relatief onbekende Vlaamse auteur. Ik las dit boek nadat ik een recensie had gelezen op spentakel ( www.spentakel.nl/index.php/relax-zone/bo...-enkeling-johan-leys ). Het boek wordt geklasseerd als zijnde sciencefiction, maar eigenlijk is het veel meer dan dat - 1984 van George Orwell wordt soms ook ingedeeld bij de SF boeken, maar dat vind ik toch wat kort door de bocht.

Ik ben het voor een groot deel eens met de recensie, alleen vond ik het begin helemaal niet verwarrend. Het eerste hoofdstuk is een soort 'wat vooraf ging', waardoor je de gebeurtenissen die volgen beter kan plaatsen - dit wordt ook vaak in films gebruikt.

Het boek leest heel vlot, is maatschappijkritisch en controversieel. Het is ook een psychisch uitgediepte roman (of hoe zeg je dat?), het hoofdpersonage is namelijk een erg neurotisch persoon en je wordt deelgenoot in zijn angsten en onzekerheden.

Over de inhoud wijd ik verder niet uit, dat lees je wel op spentakel.

Het boek leest erg vlot. Het telt 303 blz (wel redelijk grote druk), maar de schrijfstijl is erg vlot zodat je er in geen tijd door bent (iets te snel eigenlijk, ik had spijt dat het uit was).

<t></t>

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
13 jaren 11 maanden geleden #46459 door
Beantwoord door in topic Re: Enkeling - Johan Leys
Staat op de lijst van inzendingen voor de Academica literatuurprijs voor debutanten. 'k Ga 'm zeker eens lezen, lijkt me wel de moeite.

Lees meer
13 jaren 11 maanden geleden #46460 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Enkeling - Johan Leys
Dan zal het boek waarschijnlijk ook door een van ons gelezen worden als het op de Academicalijst staat. We (voornamelijk Marjo) lezen alle debuten die op die lijst staan.

Dettie

Lees meer
13 jaren 10 maanden geleden #47555 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: Enkeling - Johan Leys
Gelezen en het valt niet tegen! Zeker niet..

Lees meer: www.leestafel.info/johan-leys

Lees meer
13 jaren 10 maanden geleden #47566 door Annemarie
Beantwoord door Annemarie in topic Re: Enkeling - Johan Leys
Ik ben niet zo van de sciencefiction maar binnen dit genre is dit denk ik een boek dat het dichtst bij mijn smaak komt.

<t></t>

Lees meer
13 jaren 10 maanden geleden #47568 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: Enkeling - Johan Leys
Soms ben ik zelfs blij dat ik ergens niet van hou, de lijst met nog-te-willen-lezen-boeken is nu al zo lang.

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.528 seconden