- Ontvangen bedankjes 0
Sandor Marai schreef : Dit gevoel kennen alleen mannen. Het heet vriendschap.
Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.
Het thema van dit boek is volgens mij de confrontatie tussen vriendschap enerzijds, en situaties die deze vriendschap in de weg zouden kunnen staan anderzijds.
Dettie schreef : Ik kan uit je verslag niet zo goed opmaken hoe je het verhaal vond Lezer 100.
Vond je het een mooi boek of viel het tegen?
Dettie schreef : Het thema van dit boek is volgens mij de confrontatie tussen vriendschap enerzijds, en situaties die deze vriendschap in de weg zouden kunnen staan anderzijds.
Persoonlijk vond ik het thema de vraag wat vriendschap eigenlijk is.
Lezer100 schreef : Ik kan uit je verslag niet zo goed opmaken hoe je het verhaal vond Lezer 100.
Vond je het een mooi boek of viel het tegen?

Dettie, "goed meegevallen" kan inderdaad wat dubbelzinnig klinken. Wanneer ik die uitdrukking gebruik bij een gelezen boek, dan betekent dit in de eerste plaats dat het een goed boek is, waarbij ik nooit het gevoel krijg te moeten stoppen met lezen. In uitzonderlijke gevallen kan dit impliciet betekenen dat ik wat totaal anders verwacht had.Dettie schreef : Je schrijft dat het je heel goed meegevallen is... had je iets ergs verwacht? Je omzeilt mijn rechtstreekse vraag netjes
Uit jouw antwoord maak ik op dat je het wel een aardig boek vond maar niet meer dan dat. Klopt dat?
Voor mij is Gloed het allermooiste boek aller tijden. De taal, het verhaal dat naar een geheim toe leidt waarvan bij mij m'n adem stokte. De wijsheden in het boek. Het is een van de weinige boeken die ik steeds opnieuw kan lezen. Voor mij literatuur met een hoofdletter L.
Als jij dat niet vindt, zou je je me dan kunnen vertellen waarom niet?
Lezer100 schreef : Er is een ontknoping, ja, en de auteur heeft hier meesterlijk naar toe gewerkt, maar dit blijft de interpretatie van een van de hoofdfiguren in het drama. Het is een confrontatie, waarbij de tegenstander ergens alleen maar lijfelijk in het boek aanwezig is maar niet persoonlijk uit de hoek komt.
Lezer100
Copyright © 2026 leestafel.info
Niets van deze site mag ter publicatie worden overgenomen.
Indien nodig kunt u contact opnemen met de beheerder van Leestafel, e-mail: Dettie@leestafel.info
Inloggen