Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Dieter Ceustermans: Vluchtmisdrijf (debuut)

Lees meer
16 jaren 11 maanden geleden #29153 door marjo
Eindelijk weer eens een boek dat in mijn ogen boven de middenmoot uitsteekt. Ik tip het dus voor de prijs!

Lees het verslag, klik hier www.leestafel.info/dieter-ceustermans

Marjo
Laatst bewerkt doormarjo.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
16 jaren 11 maanden geleden #29163 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ha, eindelijk weer enthousiast.

Raken we debuutverzadigd?

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
16 jaren 11 maanden geleden #29164 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Dat hoop ik niet.. maar het is wel zo dat er veel makkelijker uitgegeven wordt, een veelgehoorde klacht in de uitgeverswereld op het moment.

Lees meer
16 jaren 11 maanden geleden #29167 door dettie
Toevallig luisterde ik net naar een interview met Pia de Jong (De Avonden) daarin zegt de interviewer.

"Sommige andere mensen zouden beter moeten nadenken voor ze een boek naar een uitgever sturen, die hadden er beter aan gedaan hun boek in de la laten liggen."

Dit naar aanleiding van de aarzeling van Pia de Jong of haar boek wel goed genoeg was.

(Nu is er ook nog een uitgever natuurlijk die uiteindelijk beslist of het boek uitgegeven wordt.)

Dettie

Lees meer
16 jaren 11 maanden geleden #29171 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Maar ze heeft gelijk natuurlijk, ik heb het hier pas nog over een bepaald boek gehad dat zo erg slecht is en jij hebt er onlangs ook een gehad.

Ideeën kunnen goed zijn, maar aan de uitwerking mankeert dan heel veel. Dat ze dat zelf niet zien, dat kan ik me nog voorstellen, maar het is toch vreselijk als niemand zo'n schrijver tegen zichzelf beschermt?

Waar zijn de redacteuren gebleven?

Lees meer
16 jaren 11 maanden geleden #29173 door dettie
Ja dat is een goede vraag, waar zijn de redacteuren gebleven. Ik denk dat zij met heel andere ogen naar een verhaal kijken dan wij. Wij hebben zovéél gelezen, wat wij, en vooral jij, in één jaar lezen doen de meeste lezers jaren over. Voor andere lezers is een verhaal dan veel nieuwer, origineler dan voor ons. Wij lezen nu de debuten en merken op dat ze veel op elkaar lijken. Andere mensen lezen van die hele lijst hooguit twee of drie boeken, als het meezit.

Persoonlijk houd ik niet van rechtstreekse taal. Dat vind ik te makkelijk. Ik houd wel van kort en bondig geschreven taal.

Maar een beschrijving van bijv. een vrijpartij, die in de debuten veel voorkomt, zonder alles expliciet te noemen vind ik juist de nuance aangeven tussen een goede schrijver en een minder goede. Zoals gezegd, alles rechtstreeks benoemen is veel makkelijker.

En ik denk ook dat uitgevrijen willen scoren. Kijk naar het boek van Robert Vuisje. Echt goed geschreven is het niet maar het onderwerp is voor veel mensen nieuw, mogelijk choquerend, dat zeg je toch niet dat je een negerin met grote borsten en dikke billen wil. Daarom is het mogelijk uitgegeven. En ik heb een vermoeden dat een onderwerp momenteel belangrijker is dan hoe het geschreven is.

Dettie

Tijd voor maken pagina: 0.531 seconden