Na het lezen van jouw recensie Irene, heb ik "Niets blijft onder ons" uit de bibliotheek gehaald. Wat een prachtig boek! Ik heb het achter elkaar uitgelezen. Het is inderdaad een roman die je niet zo snel vergeet!
Ondanks het feit dat de gescheiden ouders van Jasira, de hoofdpersoon in dit boek, een verschillende culturele achtergrond hebben, hebben zij gemeen dat zij jaloers zijn wanneer hun nieuwe partner belangstelling voor hun dochter krijgt. Ook hebben zij beiden geen aandacht en liefde voor hun opgroeiende dochter. Wanneer Jasira voor het eerst ongesteld wordt, belt zij haar moeder. "Neem een maandverbandje en zeg het tegen je vader. Hij weet wat ongesteld zijn is", antwoordt de moeder. Wanneer haar vader thuis komt vertelt Jasira hem dat ze ongesteld is geworden. "Wat heb je nodig, moet je naar de winkel? Maar je mag geen tampons gebruiken tot je getrouwd bent. Begrijp je goed wat ik zeg?" Ja, antwoordde Jasira, maar ze begreep het niet...
De vader vindt het comfortabele maandverband dat de verkoopster aanprijst te duur en zegt Jasira op de terugweg naar huis dat ze het maandverband maar zelf moet betalen voortaan...
Logisch dat Jasira met zulke ouders blij is met elke affectie die ze krijgt!
Waar heb jij gelezen dat het boek autobiografische elementen bevat, Irene?
Niets blijft onder ons is verfilmd onder de titel: Towelhead. Ik ben benieuwd of de film ook in Nederland wordt uitgebracht.
Jeannette