Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Geert van der Kolk - Noordtij

Lees meer
18 jaren 10 maanden geleden - 15 jaren 9 maanden geleden #18013 door dettie
Geert van der Kolk - Noordtij werd gestart door dettie
In mei van het jaar 1882 ligt in de haven van St. John’s (Newfoundland) het poolschip Gerrit de Veer aan de kade. Het zeilschip (dat ook op stoom kan varen) is oorspronkelijk gebouwd voor de robbenjacht. Het is berekend op het varen door het ijsrijke wateren van de Noordelijke IJszee. Maar deze zomer krijgt het schip een bijzondere taak: het zal gebruikt gaan worden voor een wetenschappelijke expeditie.

Lees verder, klik hier www.leestafel.info/geert-vd-kolk

Librije
Laatst bewerkt 15 jaren 9 maanden geleden doordettie.

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
18 jaren 10 maanden geleden #18021 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Ik heb dit boek gelezen, maar kan geen verslag vinden.. Heb ik het dan niet uitgelezen? Dat dacht ik toch wel, want ik herken alles bij jou.

Alleen die loftrompet, dat kan ik me herinneren dat daarop niet gespeeld heb..ik vond het nogal een droge boel.

Was dit niet dat boek met die eskimovrouw?
Laatst bewerkt doormarjo.

Lees meer
18 jaren 10 maanden geleden #18022 door dettie
Beantwoord door dettie in topic Re: bericht
Ja gek he marjo, ik dacht ook dat je het gelezen had, maar kon het verslag ook niet vinden.

Dettie
Laatst bewerkt doordettie.

Lees meer
18 jaren 10 maanden geleden #18047 door librije
Beantwoord door librije in topic Re: bericht
Er komt wel een eskimovrouw in voor, maar die speelt slechts een bijrolletje. Misschien heb je toch een ander boek in je hoofd?

Maar ik kan me ook voorstellen dat dit zo'n boek is, dat heel verschillend gewaardeerd wordt. Je moet van deze stijl (objectief en nuchter) houden en de daar onderliggende spanning aanvoelen. Hier geen prachtige volzinnen met poëtisch woordgebruik, maar toch zijn de sfeertekening en de natuurbeschrijvingen (wat mij betreft) beeldend genoeg.

Je kunt het betreuren dat de verteller je niet in de hoofden en harten van de opvarenden laat kijken. Voor mij zou dat echter een goedkoop effect geweest zijn. Ik vond het juist een extra dimensie geven aan de spanning dat je als lezer net zo weinig weet van wat er in de anderen omgaat als de hoofdrolspelers dat zelf weten. Je kunt alleen veel vermoeden. En in hoop en vrees meeleven.

"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)
Laatst bewerkt doorlibrije.

Lees meer
18 jaren 10 maanden geleden #18048 door librije
Beantwoord door librije in topic Re: bericht
Marjo: ben je soms in de war met Sterrenschot van Joyce Roodnat? Daar heb je wel een verslag van gemaakt.

"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)
Laatst bewerkt doorlibrije.

Lees meer
18 jaren 10 maanden geleden #18049 door marjo
Beantwoord door marjo in topic Re: bericht
Wat betreft de eskimovrouw denk ik wel. De vrouw die ik bedoelde speelt daar inderdaad een rol die je groter dan een bijrolletje kan noemen.

Maar ik heb 'Noordtij' wel gelezen, of dat althans geprobeerd. Dan denk ik dat ik het niet uitgelezen heb en daarom dus geen verslag heb gemaakt.
Laatst bewerkt doormarjo.

Tijd voor maken pagina: 0.515 seconden