Het forum is gemigreerd

Let op: in juni 2026 hebben wij het forum gemigreerd naar nieuwe software.
Heeft u al een account? Klik dan eerst op "Wachtwoord vergeten" om een nieuw wachtwoord aan te vragen. Daarna kunt u weer inloggen.

Franco Faggiani - Het jaar dat Shizo Kanakuri verdween

Lees meer
6 jaren 2 maanden geleden #93968 door dettie
Farnco Faggiani is journalist en verdiepte zich voor zijn werk in de uitslagen van de marathons die op de Olympische Spelen zijn gelopen. Eén uitslag sprong in het oog. De Japanner Shizo Kanakuri had de marathon van de Olympische Spelen 1912 gelopen in... 54,8,6,5,32,20 3/10.

Aanvankelijk dacht Faggiani dat de cijferreeks een soort telefoon- of informatienummer was. Daarin vergiste hij zich want het was wel degelijk de eindtijd van de marathon, te vertalen in 54 jaar, 8 maanden, 6 dagen, 5 uur 32 minuten, 20 seconden en 3 tienden van een seconde. Faggiani's interesse was gewekt. Hier zat een verhaal achter. Zijn fantasie sloeg op hol en uiteindelijk leverde het dit boek op, dat deels op waarheid en deels op fictie is gebaseerd.

Lees verder www.leestafel.info/franco-faggiani

Dettie

Graag Inloggen of een account aanmaken deelnemen aan het gesprek.

Lees meer
6 jaren 2 maanden geleden #93973 door berdine
Ah jammer. Heb het net als e-book gekocht....

Lees meer
6 jaren 2 maanden geleden #93974 door dettie
Nee geeft niet, lees maar, ik denk namelijk dat jij het wel mooi vindt.

Waarom weet ik niet, maar ik heb zo'n gevoel...

Dettie

Lees meer
6 jaren 1 maand geleden #94250 door berdine
Had je gezien dat bij nl.wikipedia.org/wiki/Japan_op_de_Olympische_Zomerspelen_1912 een foto staat van onze hoofdpersoon?

Ik ben halverwege in het boek en volgens jouw recensie gaat het nu saai worden. Tot op heden vond ik het een leuk boek vooral met die humor tussen de regels. Blijkbaar ging het in werkelijkheid ook zo toe op de Olympische Spelen van 1912. Even afwachten dus maar.

Lees meer
6 jaren 1 maand geleden #94254 door dettie
Ja het begin is ook leuk. Daar heb ik echt van genoten. Maar ik heb zomaar het idee dat jij het tweede gedeelte ook wel kan waarderen.

Ben benieuwd!

En ja, ik had die foto gezien maar niet bij wikipedia, ergens anders, waar weet ik niet meer. Maar wel leuk dat je hier ook even de link plaatst.

Dettie

Lees meer
6 jaren 1 maand geleden #94304 door berdine
Het tweede deel is inderdaad nogal saai, maar ik heb het nog niet uit.

Wist je dat de naam van de reisjournalist die Kanakuri ontdekt ook bestaat? Ik was er vanuit gegaan dat Matti Kaulio een Fin was, omdat het zo'n Finse naam is. Later in het verhaal wordt hij een Zweedse journalist genoemd en ben ik een beetje gaan googlen. Kaulio is inderdaad "iets" in Finland een plek in een bos voor zover dat met maps te zien is. Matti komt wel voor in Zweden. Maar er bestaat een Zweedse professor die echt Matti Kaulio heet (of in elk geval in Zweden woont). Zou Faggiani die man kennen en bewust in een andere gedaante opgevoerd hebben in zijn boek? Het is toch geen naam die je zomaar even verzint. Een naam als b.v. Mats Larsson of Petterson of Bergström zou toch logischer geweest zijn.

Kun je ook een boek over schrijven: "De dag dat Matti Kaulio in een boek verdween".

Tijd voor maken pagina: 0.440 seconden