Berichtdoor Dettie » 29 Sep 2008, 15:57
Tijdens de uitreiking van de Academia Debutantenprijs werd dit voorgelezen.
"De lezers hebben geoordeeld. Zij hebben een, veelal onderbouwde, kritische, goed geformuleerde waardering gegeven van de boeken die zij gelezen hebben.
Ik zal enkele quotes citeren uit de veelheid van lezersoordelen.
Art. 285b – Christiaan Weijts
· Het boek verhaalt vanuit “verdachte”, wat het geheel een bepaalde lading geeft, waardoor het wordt opgetild boven een doorsnee verhaal. Toch had ik moeite geboeid te blijven en had ik na blz. 125 niet meer de moed om nog meer te weten te komen over de vooral sek.sueel getinte gedachtenspinsels van de hoofdfiguur. Stilistisch wel mooi geconstrueerd.
· Naar aanleiding van de Debutantenprijs heb ik dit boek met extra aandacht herlezen en maakte een nog grotere indruk dan de eerste keer. Het is het enige èchte literaire boek uit het lijstje: een dwingend boek – prachtig opgebouwd- zonder dat de techniek van het boek het verhaal ook maar ergens in de weg zit. Het minst modieuze boek van het lijstje
· Veel se.ks, met moeite uitgelezen
· Taalkundig goed. Inhoudelijk:walgelijk! Se.x, se.x en nog eens se.x.
· Een voortreffelijk geschreven roman. Modern gebruik. Verhaal is verrassend. Se.x wel erg “uitgebreid” mocht minder.
· Twee polen in één bestaan. Ja, maar beide met heel veel se.x. Te veel se.x wordt ééntonig.
· Geestig, verrassend en redelijk meeslepend.
· Goede spanningsboog. Mist nog eigen toon.
· Sterk debuut, maar matige afwerking.
· Tegen het einde wordt het geheel wat warriger (flash-backs etc.), maar dit is een zeer leesbaar, modern, met vaart geschreven roman. Ik heb me geen moment verveeld.
· Hoewel ik graag en veel lees, vind ik het erg moeilijk om een boek te lezen waarvan ik de hoofdpersoon niet sympathiek vind. In Art. 285B is de hoofdpersoon zeer zeker niet sympathiek te noemen, maar is het verhaal zo meeslepend, cynisch en stijlvol opgeschreven dat ik zonder dat ik het doorhad in een middag het halve boek heb gelezen. Een prachtige stijl en een verhaal dat meer is dan een aaneenschakeling van clichés.
· Eerste 200 bladzijde zeer moeilijk leesbaar daarna spannender. Weijts kan wel schrijven, bijzonder verwevenheid met muziek. Doorwrocht boek eigentijds. Misschien de helft schrappen??
· Te strak geregisseerde roman. Origineel taalgebruik. Valt teveel in herhalingen. Het contrast muziek en se.ks blijft. Na verloop van tijd wist ik het wel. Had moeite om het boek uit te lezen.
· Vreselijk. Wat een hoop gestoorde gekken bij elkaar. Plat en smakeloos boek en verhaal.
· Een boek dat we prompt kochten na het lezen uit de bibliotheek. Een absolute aanrader. Hopelijk komt er nog wat van hem. Voor mij de winnaar.
· Weijts neemt de lezer mee. Professioneel geschreven. Ode aan de vrouw. Met vaart en geestkracht geschreven. Leuke compositie. Steeds overdacht.
· Knap geconstrueerd boek, je wordt verleid te oordelen door de vorm die het verhaal kreeg: een pleidooi. Zeer sterke personages, de 2 zo verschillende vrouwen/ meisjes en de mannelijke se.ksbeluste hoofdpersoon. Een roman van deze tijd: de alom tegenwoordige se.ks en erotiek, het voyeurisme en toch een gekoesterd verlangen naar romantische liefde. Maar lang, te lang blijf ik als lezeres een buitenstaander en identificeer ik me niet met een personage. Pas na zo’n 250 blz. gebeurt dat ineens wel met Vicky (borderline?) en met Sebastiaan. Hij wint bij mij zijn pleidooi ook door zijn stijl. Maar vanwege bovenstaande plaats ik dit debuut op 2.
· Aktuelles Thema, spannend erzählt, úberzeugende psychologische Darstellung der Hauptperson, gelungene Mischung aus Ironie und Ernsthaftigkeit im Umgang mit dem Thema, kritische und nicht ideologisierende Analyse.
· Het was moeilijk kiezen tussen 1, 2 en 3. Want dit boek verrast je. Toch werd het nummer 3.
Door de berekeningsformule van de waarderingscijfers van de lezers kunnen we eventueel een ranglijst opstellen van 1 t/m 5, maar dat hebben we nooit gedaan en zullen we ook nooit doen. Het gaat niet om een honderdste seconde, een centimeter meer of minder, een borsthaar verschil. Het gaat om een geheel van persoonlijke waarderingen van deze vijf boeken.
De lezers hebben besloten dat vandaag de Academica DebutantenPrijs en de Academica Award uitgereikt gaan worden aan Marieke van der Pol voor haar roman Bruidsvlucht."
Dettie