Christiaan Weijts: art. 258b (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Christiaan Weijts: art. 258b (debuut)

Berichtdoor Marjo » 03 Feb 2007, 14:29

Als ik de Anton Wachterprijs uit had moeten reiken had ik hem niet aan de heer Weijts gegeven..

http://www.leestafel.info/christiaan-weijts
Laatst gewijzigd door Marjo op 11 Mei 2009, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 04 Feb 2007, 20:24

Nou...Ik ben het boek nog steeds aan het lezen.
Toegegeven met veel hiaten en stops, maar...
wie weet, misschien komt er nog wel een tweede verslag!

groetjes, irene

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 04 Feb 2007, 21:54

Ik kwam er niet door. Eigenlijk net wat marjo zegt. Het was een en als seks wat de klok sloeg. Nu is dat niet erg maar het ligt er wel aan op de manier waarop het verteld wordt. En hier was het me net teveel allemaal. Ik vond het niet spannend of boeiend wat het wel kan zijn als het goed verteld wordt.
Misschien ook omdat ik de muziek niet goed kon plaatsen, ik weet heel weinig van klassieke muziek.
Volgens de volkskrant is de muziek prachtig verweven in het verhaal. Dat onging mij dus en ik heb ook halverwege het boek dichtgeslagen.

Dettie

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 05 Feb 2007, 11:46

Die muziek zegt mij ook niets, maar dat maakte op zich niet zoveel uit denk ik. Het was inwisselbaar, ik bedoel het had ook iets anders kunnen zijn dan muziek.

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 06 Feb 2007, 12:14

Wekenlang gedaan over de eerste honderd bladzijden van het boek. Het is moeilijk om grip te krijgen op de verhaallijn, maar als je daar eenmaal doorheen bent, dender je in een keer het boek uit.
Weijts schrijft met een wonderbaarlijke souplesse en precisie. Jammer vond ik dat hij soms te veel doordraaft op bepaalde situaties en zijn meningen daarover komen dan wat te "betweterig"over.
Al met al een prachtige gecomponeerde, psychologische roman gelezen, waarvan ik blij ben dat deze op mijn weg kwam.

groetjes, irene

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 06 Feb 2007, 13:26

Het einde vond je ook goed dan?

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 06 Feb 2007, 15:17

Dat is wel een hele directe vraag Marjo.
Toegegeven: je kunt merken dat Weijts een beetje met het einde van zijn verhaal in de maag heeft gezeten, dat proef je wel een beetje. Maar m.i. doet dit geen afbreuk aan het verhaal. Het blijft voor mij een verrassend boek; goed beschreven , zeker voor een debutant.
Eerlijk gezegd vind ik een vergelijking met Jan Wolkers en Ronald Giphart niet opgaan, net als appels en peren, die vlieger gaat ook niet op....
Overigens heb ik in dit boek vooral genoten van zijn prachtige verweven verhaallijnen en de vele composities van bekende componisten die de revue passeren. Zelfs een a-klassieke persoon is geneigd om na het lezen van dit boek naar de muziek te gaan luisteren. Ook de hoofdstukken waarin hij de Italiaanse steden bezoekt (in welke hoedanigheid dan ook) heb ik met veel plezier gelezen.
Ik denk maar zo: tussen het begin van het verhaal en het einde liggen ruimschoots 250 bladzijden mooie literatuur te wachten, daar kun je echt niet omheen.

groetjes, irene

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 11 Feb 2007, 20:06

IK heb niet de neiging om naar die muziek te gaan luisteren hoor..
Ik geef toe dat er mooie zinnen in het boek staan, vaak met humor, maar net zo goed draken van zinnen, die ik veel te gemaakt vind. Natuurlijk bedenkt een schrijver alles wat hij schrijft, maar als dat er dik bovenop ligt, te gekunsteld lijkt, dan krullen mijn tenen.
Mooie literatuur vind ik het dus niet! Vind ik van Giphart ook niet..

Vanmiddag was de 0penbare leeskring, over dit boek dus. We hoorden dat Weijts in real life ook veroordeeld is wegens stalking..er werd geopperd dat het weleens een literaire wraak zou kunnen zijn op de vrouw die hem aangeklaagd heeft.
De meningen waren verdeeld: sommigen vonden het mooi, anderen aardig maar wel een belofte, en nog anderen vonden het niks. Een persoon was zelfs heel fel! Hij had gewild dat de scrhijver stelling zou nemen, wat hij inderdaad niet doet. De schrijver vertelt sec het verhaal over de stalking, en de veroordeling. De hoofdpersoon gaat geen enkele keer bij zichzelf te rade wat hij nu eigenlijk heeft gedaan. Het meisje krijgt de schuld, hij blijft er buiten. (toch literaire wraak?) Hij denkt de wijsheid in pacht te hebben, hij kan dat meisje wel eventjes van haar problemen afhelpen. Dat ze dat dus duidelijk niet wil, daar heeft hij geen oog voor.
Daar gingen anderen weer tegenin: een schrijver hoeft geen stelling ter nemen, hij mag het aan de lezer overlaten..
Over de literaire kwaliteiten was men het redelijk eens: aardig, kan een belofte inhouden (toch leuk voor een debutant!), maar het is geen boek dat je met eenzelfde plezier een tweede keer leest. Iemand twijfelde zelfs of het over tien jaar nog gelezen zou worden.
Over het einde vond men dat het eigenlijk niet echt anders had gekund. De hoofdpersoon is een lapswans, het zou niet kloppen als hij ineens zijn leven zou beteren, of drastische maatregelen zou nemen. Nou ja, dat kllopt wel, neemt niet weg dat het bij een anti-climax was..

kim
Berichten: 99
Lid geworden op: 29 Jan 2007, 16:18
Locatie: België

Berichtdoor kim » 14 Feb 2007, 15:13

Marjo schreef: een lapswans


haha...wat een grappig woord vind ik dit, Marjo! Nog nooit van gehoord. Even opgezocht in het woordenboek en ja hoor, het stond er echt in! Weer een woordje rijker dus.

Ben is benieuwd wat ik van de 'lapswans' en zijn verhaal vind, gisteren eraan begonnen.

Groetjes, kim

kim
Berichten: 99
Lid geworden op: 29 Jan 2007, 16:18
Locatie: België

Berichtdoor kim » 18 Mar 2007, 22:23

Hehe...ik heb er lang over gedaan om dit boek uit te lezen, maar ik heb het me niet beklaagd.
Een goed boek dus! Een 'raak' verhaal met 'rake' personages dat (mij) aan het denken zet (Waarover gaat het hier eigenlijk? Is hij schuldig? En vooral, is het een spel of liefde?, ...).

Groetjes, kim

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Berichtdoor PetraO. » 03 Dec 2007, 00:18

Ik ben nu op bladzijde 59 en ik lees het niet uit. De eerste tien bladzijden vond ik nog goed en daarna ging ik er tegenop zien als ik het weer 'moest' oppakken.
Het storende is: het kabbelt maar verder, het wil niet nieuwsgierig maken, het is te opgelegd grappig, en te opgelegd seksueel expliciet. Op naar de volgende debutant.
Ook dit gaat voorbij.

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 03 Dec 2007, 02:13

Ik zou toch maar even doorzetten. Ook ik had indertijd moeite met het begin, maar gaandeweg kom je veel meer in het verhaal en wil je niet anders dan in een adem het boek uitlezen!

groetjes, irene

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Berichtdoor PetraO. » 03 Dec 2007, 11:42

Nou goed, na de dringende oproep van Irene probeer ik het nog even.....Al vind ik de sfeer wel erg Ronald Giphart......Maar het regent vandaag, ik ben vrij van het werk, en lui dus op de bank met het boek dan maar...
Ook dit gaat voorbij.

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 03 Dec 2007, 16:15

Mijn mening veranderde niet na die eerste honderd pagina's, dus ik ben heel benieuwd hoe het jou vergaan is Petra!

Steven
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 Sep 2007, 11:54
Locatie: Vlaardingen

Berichtdoor Steven » 13 Dec 2007, 19:29

Tsja, blijkbaar zijn er mensen die dit wel een goed boek vinden. Ik vond het echt een afgrijselijk boek. Het hele boek, van begin tot eind, kon mij niet boeien. De seksverhalen niet, de muziek niet, het leven van de nietsnut niet.

Achteraf gezien vond ik het hele boek zonde van mijn tijd en geld. Maarja, voor hetzelfde geld was het een pareltje geweest. Geen haar beter dan Giphart en die lees ik ook al tijden niet meer.

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 13 Dec 2007, 20:22

Helemaal mijn mening Steven..

Bookiewurm
Berichten: 66
Lid geworden op: 10 Feb 2007, 15:06

Berichtdoor Bookiewurm » 01 Jan 2008, 20:32

Boek is uit.
Het ligt nu naast me en ik kijk erna en twijfel. Vond ik het nu een goed boek of niet. Ik moet zeggen dat het eerste gedeelte van het boek me wel 'greep' ondanks alle sex kon het verhaal me boeien. Het tweede gedeelte van het boek koste me echter moeite. Steeds meer details over de muziek, die ik niet ken en me niet echt kan voorstellen. Steeds meer en meer had ik het gevoel dat de verhaallijn een beetje los kwam van wat Weijts aan het begin voor ogen had.
De laatste bladzijden heb ik echter wel weer prettig gelezen, het verhaal was klaar.
Originele opzet doordaat Weijts spreekt over verdachte en de aanklacht als een rode draad door zijn verhaal laat lopen. Soms wel erg expleciet.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 21 Jan 2008, 15:03

Ik heb het boek half gelezen en vind het niets.
Vervelende vent, vervelend geschreven. Ja het deed me erg denken aan Giphart en die lees ik ook niet graag.
Ik denk dat dit boek toch de debutantenprijs gaat winnen omdat het wel heel anders is dan de rest van de boeken. (moet De steniging nog lezen)
En het ook wel een beetje de tendens is om dit soort boeken van een prijs te voorzien.
Gebeurt me niet vaak dat ik een boek niets vind trouwens.

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 08 Jul 2008, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Berichtdoor PetraO. » 21 Jan 2008, 18:01

Ik sluit me van harte bij Dettie aan.
Ook dit gaat voorbij.

Marjo
Berichten: 25850
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 21 Jan 2008, 20:38

Nu ja, als wij het hier allemaal niks vinden, wat betekent de prijs dan als hij hem krijgt?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44078
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 21 Jan 2008, 21:53

Ik denk dat een jury met andere ogen kijkt dan lezers.
Maar lezers mogen stemmen dus.... het zou kunnen dat ie het niet haalt. Of misschien vinden heel veel mensne het wel een goed boek. Geen idee.

Dettie

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 22 Jan 2008, 16:27

Blijkbaar ben ik de enige die het boek wél wat vond hebben...
Maar ik heb het boek van Marieke v.d. Pol nog niet gelezen dus voorlopig nog geen definitieve stem.

groetjes, irene

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 22 Jan 2008, 18:58

Ik moet 't ook nog lezen Irene.

ik ben benieuwd.

Groetjes
Wil

Bookiewurm
Berichten: 66
Lid geworden op: 10 Feb 2007, 15:06

Berichtdoor Bookiewurm » 22 Jan 2008, 19:19

@ Irene: niet helemaal de enige hoor:) Ik heb het ook uitgelezen en was in zekere mate positief, maar of het mijn keuze is .....

Wandelaartje
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 Jul 2007, 23:13

Berichtdoor Wandelaartje » 24 Jan 2008, 12:25

De enige reden dat ik dit boek heb uitgelezen is dat je om je mening te kunnen geven welk van de 5 boeken je het beste vindt, je die boeken natuurlijk wel gelezen moet hebben...(Is mijn persoonlijke mening).

Ik vond dit boek vrouwonvriendelijk, het heeft een onsympathieke hoofdpersoon en er is geen sprake van enige spanning in dit boek. Het verhaal kabbelt maar door. Het boek doet mij sterk denken aan Turks Fruit, een verplicht nummer op mijn boekenlijst voor Nederlands, wat ik ook een verschrikkelijk boek vond.

Dit boek gaat dus zeker NIET mijn eerste keuze worden!
Wie wil zoekt een mogelijkheid, wie niet wil zoekt een reden.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten