Het mooiste kinderboek aller tijden
Deze stem laat ik voorbij gaan, ik kan onmogelijk een mooiste kinderboek kiezen.
In iedere leeftijdsfase heb ik steeds andere boeken de mooiste gevonden, en het zijn allemaal boeken die ik nu niet meer moet lezen.
Heel anders dus dan een verkiezing van het beste boek voor volwassenen, daar kies ik een boek dat ik gelezen heb, herlezen heb en graag nog eens zou lezen.
In iedere leeftijdsfase heb ik steeds andere boeken de mooiste gevonden, en het zijn allemaal boeken die ik nu niet meer moet lezen.
Heel anders dus dan een verkiezing van het beste boek voor volwassenen, daar kies ik een boek dat ik gelezen heb, herlezen heb en graag nog eens zou lezen.
Er zijn zoveel prachtige kinderboeken, dat het mij ook onmogelijk lijkt om te kiezen. Het ligt aan de leeftijd, maar ook aan je eigen beleving. Heel persoonlijk dus. Ik kan me goed vinden in boeken als De kleine prins en alle Kleine beer boeken.
Het boek dat op mij als kind een onvergetelijke indruk heeft gemaakt was Mariska, de circusprinses. Maar inmiddels vind ik dat een draak van een boek, dus zeker niet HET kinderboek allertijden.
Desiree
Het boek dat op mij als kind een onvergetelijke indruk heeft gemaakt was Mariska, de circusprinses. Maar inmiddels vind ik dat een draak van een boek, dus zeker niet HET kinderboek allertijden.
Desiree
Laatst gewijzigd door Gast op 08 Jan 2008, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja, Mariska. Als ik ergens om gehuild heb ....
Het boek wat ik bedoel is van Sandor Kis (net als Mariska onder de Indianen en Mariska in Scheveningen, al heb ik die allebei veel later gelezen), Ik herinner me van vroeger een felblauwe kaft (de versie die ik via een rommelmarkt heb gekregen is lichtgeel).
Desiree
Het boek wat ik bedoel is van Sandor Kis (net als Mariska onder de Indianen en Mariska in Scheveningen, al heb ik die allebei veel later gelezen), Ik herinner me van vroeger een felblauwe kaft (de versie die ik via een rommelmarkt heb gekregen is lichtgeel).
Desiree
-

Goed geheugen Desiree!
Geschreven door Sandor Kis
Tekeningen van Bert van Voorn
Uitgever N.V. Drukkerij De Spaarnestad - Haarlem
Tiende Druk, 33e tot 35e duizendtal, ca. 1960
Imprimatur: P. J. M. Heskes, pr.
Een boek voor jongens en meisjes van 8 jaar en ouder
Eind dertiger jaren voor het eerst verschenen onder de titel:Mariska, het Hongaarse meisje
Sandor Kis is het pseudoniem van Lambertus Gerardus Weldering en Mariska Weldering - Fekete.
Andere pseudoniemen van L. G. Weldering zijn:
Pieter Cornelissen, G. van Gerwen en Jó Napot
Vervolgdelen:
Mariska onder de Indianen in Zuid-Amerika, 1947
Mariska in Scheveningen, 1947
Korte inhoud:
Mariska, het kleine dochtertje van een rijke boerenfamilie, woont op een boerderij in Hongarije, samen met haar hond Tell, haar paardje Stella en de oude herder Samuel. Ze is daar heel gelukkig, totdat ze op een kwade dag, als ze in het bos ligt te slapen, meegenomen wordt door een oude zigeunervrouw. Ze krijgt oude vieze kleren aan en moet uit bedelen gaan op de bruggen van Boedapest.
Lees verder... http://www.oudejeugdboeken.nl/start4.ht ... inses.html
Dettie
-
Ik kan ab-so-luut niet kiezen. Er staan er zeker zeven in de lijst die ik elk zeker tien keer heb gelezen en nog steeds met plezier lees. De GVR, Pluk van de petteflet, Pipi Langkous, Wij gaan op berenjacht (heb ik ontdekt toen ik aan mijn broertjes begon voor te lezen en koop het nog steeds als er bij vrienden of familie een kindje geboren wordt), Hasse Simonsdochter en Grieselstate!
Ik mis verder nog "over de kleine mol die wilde weten wie er op zijn kop gepoept had", "jam!" (een prentenboek over een huisvader die ontdekt dat hij van de pruimen in zijn tuin heerlijke jam kan maken, waardoor zijn familie een jaar lang álles maar dan ook álles met jam moet eten, geweldig boek, maar ik vind het niet terug), "de vlieger van opa (van jaak dreesen, voorgelezen door francis verdoodt, huilde ik altijd tranen met tuiten van) en en en...
Ik mis verder nog "over de kleine mol die wilde weten wie er op zijn kop gepoept had", "jam!" (een prentenboek over een huisvader die ontdekt dat hij van de pruimen in zijn tuin heerlijke jam kan maken, waardoor zijn familie een jaar lang álles maar dan ook álles met jam moet eten, geweldig boek, maar ik vind het niet terug), "de vlieger van opa (van jaak dreesen, voorgelezen door francis verdoodt, huilde ik altijd tranen met tuiten van) en en en...
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)
Wij gaan op berenjacht.. dat roept herinneringen op! Aan een ontzettend leuke musical voor kinderen.. Die groep, Bulk geloof ik, komt nog steeds met van die leuke voorstellingen, en ik vind het dan gewoon jammer dat ik geen excuuskinderen in de buurt heb. Mijn jongste is net zestien geworden, voorbij de jeugdvoorstellingen.
"het mooiste kinderboek aller tijden". Een raar idee. Je moet al oud zijn om daarover te kunnen meepraten. Een jongere kan zijn mening geven, maar die las vast geen aantal boeken "aller tijden".
"Pluk van de petteflet" en "de kleine prins" las ik toen ik al "volwassen" was. De kleine prins zag ik ook op toneel, p r a c h ti g.
Maar naar wie is deze vraag eigenlijk gericht?
Tiba
"Pluk van de petteflet" en "de kleine prins" las ik toen ik al "volwassen" was. De kleine prins zag ik ook op toneel, p r a c h ti g.
Maar naar wie is deze vraag eigenlijk gericht?
Tiba
Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”