Het mooiste kinderboek aller tijden

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken

Gast

Berichtdoor Gast » 07 Jan 2008, 06:52

Voor mij was het "Welterusten kleine beer".

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 07 Jan 2008, 10:23

Ik heb op De kleine prins gestemd.

Maar waar ik als kind helemaal weg van was, was Gerdientje van W.G. van der Hulst.

Dettie

Marjo

Berichtdoor Marjo » 07 Jan 2008, 11:36

Deze stem laat ik voorbij gaan, ik kan onmogelijk een mooiste kinderboek kiezen.
In iedere leeftijdsfase heb ik steeds andere boeken de mooiste gevonden, en het zijn allemaal boeken die ik nu niet meer moet lezen.
Heel anders dus dan een verkiezing van het beste boek voor volwassenen, daar kies ik een boek dat ik gelezen heb, herlezen heb en graag nog eens zou lezen.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 07 Jan 2008, 12:44

daar kies ik een boek dat ik gelezen heb, herlezen heb en graag nog eens zou lezen.

Ja dat is bij mij met De kleine prins zo. Het blijft steeds verrassend en mooi en genieten.

Dettie

WilV

Berichtdoor WilV » 07 Jan 2008, 14:41

dit is echt onmogelijk om te kiezen zeg.

Wil

Marjo

Berichtdoor Marjo » 07 Jan 2008, 16:37

Ik ken dus geen kinderboek dat ik op die manier kan blijven lezen.

Gast

Berichtdoor Gast » 08 Jan 2008, 20:44

Er zijn zoveel prachtige kinderboeken, dat het mij ook onmogelijk lijkt om te kiezen. Het ligt aan de leeftijd, maar ook aan je eigen beleving. Heel persoonlijk dus. Ik kan me goed vinden in boeken als De kleine prins en alle Kleine beer boeken.
Het boek dat op mij als kind een onvergetelijke indruk heeft gemaakt was Mariska, de circusprinses. Maar inmiddels vind ik dat een draak van een boek, dus zeker niet HET kinderboek allertijden.

Desiree
Laatst gewijzigd door Gast op 08 Jan 2008, 21:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 08 Jan 2008, 21:02

Ah ja Mariska! Dat vond ik vroeger ook prachtig en iets van Agnes Slawonski of zoiets, de voorkanten leken een beetje op elkaar.

Dettie

Gast

Berichtdoor Gast » 08 Jan 2008, 21:07

Ja, Mariska. Als ik ergens om gehuild heb ....

Het boek wat ik bedoel is van Sandor Kis (net als Mariska onder de Indianen en Mariska in Scheveningen, al heb ik die allebei veel later gelezen), Ik herinner me van vroeger een felblauwe kaft (de versie die ik via een rommelmarkt heb gekregen is lichtgeel).

Desiree

Bookiewurm

Berichtdoor Bookiewurm » 09 Jan 2008, 15:23

Ik ga nog steeds voor Jan Terlouw - Koning van Katoren
Enne, Reis door de nacht - Anne de Vries
Nog steeds lees ik deze regelmatig!

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 09 Jan 2008, 15:33

Afbeelding

Goed geheugen Desiree!

Geschreven door Sandor Kis
Tekeningen van Bert van Voorn
Uitgever N.V. Drukkerij De Spaarnestad - Haarlem
Tiende Druk, 33e tot 35e duizendtal, ca. 1960
Imprimatur: P. J. M. Heskes, pr.
Een boek voor jongens en meisjes van 8 jaar en ouder
Eind dertiger jaren voor het eerst verschenen onder de titel:Mariska, het Hongaarse meisje
Sandor Kis is het pseudoniem van Lambertus Gerardus Weldering en Mariska Weldering - Fekete.
Andere pseudoniemen van L. G. Weldering zijn:
Pieter Cornelissen, G. van Gerwen en Jó Napot

Vervolgdelen:
Mariska onder de Indianen in Zuid-Amerika, 1947
Mariska in Scheveningen, 1947

Korte inhoud:
Mariska, het kleine dochtertje van een rijke boerenfamilie, woont op een boerderij in Hongarije, samen met haar hond Tell, haar paardje Stella en de oude herder Samuel. Ze is daar heel gelukkig, totdat ze op een kwade dag, als ze in het bos ligt te slapen, meegenomen wordt door een oude zigeunervrouw. Ze krijgt oude vieze kleren aan en moet uit bedelen gaan op de bruggen van Boedapest.
Lees verder... http://www.oudejeugdboeken.nl/start4.ht ... inses.html

Dettie

irene

Berichtdoor irene » 09 Jan 2008, 17:44

Wat een mooie boeken staan er op die lijst. Toch was het voor mij niet moeilijk om een keuze te maken.
Vele malen voorgelezen voor onze drie meiden, als het boek uit was moest ik weer opnieuw beginnen, zo leuk vonden ze de avonturen van....Pluk van de Petteflat!

groetjes, irene

Gast

Berichtdoor Gast » 10 Jan 2008, 08:57

Ja, Pluk hoorden mijn meiden ook graag.
Maar ook bij de verhalen van De kleine kapitein en Het Sleutelkruid (Paul Biegel) en Matilda en de GVR (Roald Dahl) kon het voorlezen niet lang genoeg duren. Bestaat er ook een verkiezing voor het Beste voorleesboek?

vrgr, Desiree

Marleen

Berichtdoor Marleen » 27 Jan 2008, 14:48

Pluk van de Petteflat daar heb ik ook voor gekozen ! Ik merk dat onze oudste dochter er ook al helemaal van weg is.
Vriendelijke groeten uit Vlaanderen !

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 27 Jan 2008, 16:17

Welkom op het forum Marleen!

Puk van de Petteflet heb ik nog nooit gelezen :oops:
Wordt toch eens tijd merk ik, ik ga eens op zoek, heb ik weer een mooi excuus om een boek te kopen... ;)

Groetjes
Dettie

Marjo

Berichtdoor Marjo » 27 Jan 2008, 16:33

Komt niks van in.. ze hebben het in de bibliotheek vast wel!!

WilV

Berichtdoor WilV » 27 Jan 2008, 17:33

Komt niks van in.. ze hebben het in de bibliotheek vast wel!!

Ik ga even stoken...

T is wel een boek om te "hebben" hoor :)

Hier is het letterlijk stuk (voor)gelezen...geweldig boek.

Wil

elviratoverspin

Berichtdoor elviratoverspin » 27 Jan 2008, 17:33

Ik kan ab-so-luut niet kiezen. Er staan er zeker zeven in de lijst die ik elk zeker tien keer heb gelezen en nog steeds met plezier lees. De GVR, Pluk van de petteflet, Pipi Langkous, Wij gaan op berenjacht (heb ik ontdekt toen ik aan mijn broertjes begon voor te lezen en koop het nog steeds als er bij vrienden of familie een kindje geboren wordt), Hasse Simonsdochter en Grieselstate!

Ik mis verder nog "over de kleine mol die wilde weten wie er op zijn kop gepoept had", "jam!" (een prentenboek over een huisvader die ontdekt dat hij van de pruimen in zijn tuin heerlijke jam kan maken, waardoor zijn familie een jaar lang álles maar dan ook álles met jam moet eten, geweldig boek, maar ik vind het niet terug), "de vlieger van opa (van jaak dreesen, voorgelezen door francis verdoodt, huilde ik altijd tranen met tuiten van) en en en...
"leven is veel meer dan eten en vechten om de macht" (J.L. Seagull)

WilV

Berichtdoor WilV » 27 Jan 2008, 17:47

Ik had nog steeds niet gekozen,

heb toch maar de kleine prins gestemd,
omdat ik dat denk ik het meest herlezen heb.

Maar het had ook maar zo iets anders kunnen zijn.

Groeten
Wil

Marjo

Berichtdoor Marjo » 27 Jan 2008, 20:45

Wij gaan op berenjacht.. dat roept herinneringen op! Aan een ontzettend leuke musical voor kinderen.. Die groep, Bulk geloof ik, komt nog steeds met van die leuke voorstellingen, en ik vind het dan gewoon jammer dat ik geen excuuskinderen in de buurt heb. Mijn jongste is net zestien geworden, voorbij de jeugdvoorstellingen.

tiba

Berichtdoor tiba » 23 Feb 2008, 02:57

"het mooiste kinderboek aller tijden". Een raar idee. Je moet al oud zijn om daarover te kunnen meepraten. Een jongere kan zijn mening geven, maar die las vast geen aantal boeken "aller tijden".
"Pluk van de petteflet" en "de kleine prins" las ik toen ik al "volwassen" was. De kleine prins zag ik ook op toneel, p r a c h ti g.
Maar naar wie is deze vraag eigenlijk gericht?

Tiba

PieterW

Berichtdoor PieterW » 23 Feb 2008, 12:29

Tegenover al deze meisjesboeken wil ik even noemen: De scheepsjongens van Bontekoe en Robinson Crusoë.
Pieter

Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”