Schrijfster Brigitte Bosman op dit forum!!

Reacties op recensies van, door Leestafelleden gelezen, kinder- en jeugdboeken
Brigitte

Berichtdoor Brigitte » 08 Jan 2007, 15:24

:D Allereerst de allerbeste wensen voor jullie allemaal! Dat 2007 maar een heel goed jaar mag worden, met gezondheid en wensen die uitkomen.

Wat hebben jullie je fantasie laten werken zeg! Ik zal alle ideeën op een rijtje zetten en in dit hoofdstuk de meest bruikbare uitwerken.
Aan verder schrijven kom ik hopelijk in de loop van deze week weer toe. Op dit moment liggen er even enkele andere (schrijf-)werkzaamheden te wachten en laat mijn gezondheid me een beetje in de steek. Niets ernstig, maar wel ongemakkelijk. Straks duik ik nog een half uurtje op de bank voor de kindertjes weer uit school komen. Maar de ideeën zijn er en daarmee gaan we aan de slag!

Groetjes,
Brigitte

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 08 Jan 2007, 15:47

ha Brigitte,

Leuk dat je je weer meldt. En jij ook de allerbeste wensen natuurlijk én Beterschap!

Dettie
(voorheen bernadet)

Brigitte

Berichtdoor Brigitte » 19 Jan 2007, 14:24

Een drukke week gehad. Op de school van onze kinderen was een stagiare die een opdracht voor de Pabo moest doen. Ik werd gevraagd voor een schrijversbezoek in de kleuterklas.

We hebben met de kinderen wintertekeningen gemaakt, ik heb wat (eenvoudige) dingen over het schrijven verteld, boeken laten zien en de kinderen laten vertellen.

Met de hele klas hebben we zo een prentenboek over een sneeuwpop gemaakt. Ze mochten om beurten vertellen wat ze zelf getekend of geschilderd hadden. Dat schreef ik op en nam ik mee naar huis, samen met de tekeningen. Daar heb ik de tekeningen geordend, tekstblokjes gemaakt en een verhaallijn bedacht waar alles weer een beetje in paste.

Afgelopen dagen heb ik het verhaal geschreven en uitgeprint. De tekeningen zijn nu met tekst een echt prentenboek geworden, waaruit nog vaker gelezen kan worden in de klas.

Begin van het verhaal:
Het was midden in de winter en ijzig koud...

Groetjes,
Brigitte

Ps. Na het weekeind gaan we verder met het verhaal van de GGC!

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 19 Jan 2007, 17:56

Het klinkt allemaal erg leuk Brigitte!

En ik wacht vol spanning af wat betreft de GGC!

Groetjes
Dettie

Marjo

Berichtdoor Marjo » 20 Jan 2007, 12:43

Ik moet je helaas melden dat er op de school waar ik met boeken bezig ben, niets van de grond gaat komen. Ze hebben het al veel te druk met allerlei dingen, is het antwoord..

Brigitte

Berichtdoor Brigitte » 24 Jan 2007, 19:45

Dat is jammer Marjo, maar ik zie het wel vaker op basisscholen, zelfs op de school van mijn eigen kinderen. Het programma voor het hele schooljaar staat vaak al zo vol gepland, dat er geen ruimte meer over blijft voor een keer iets extra's (al is het nog zo belangrijk, zoals lezen en boeken).
Maar... ik gooide laatst een balletje op over het Nationaal Schoolontbijt bij een RT-er van een school in Moordrecht. Zij hebben daar nog nooit aan meegedaan, maar haar team was onmiddelijk enthousiast en volgende week ga ik daar een hele ochtend voorlezen in diverse groepen. "Voor die zakken krentenbollen kunnen wij nog wel zorgen!" was de reactie. Goed hè?

Vandaag heb ik weer een lekker stuk aan de GGC geschreven. Hoofdstuk 3 begint nu aardig vorm te krijgen. Als ik daarmee klaar ben, zal ik weer een tipje van de sluier oplichten. Even geduld dus nog beste lezers!

Groetjes,
Brigitte

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 30 Jan 2007, 19:00

Brigitte lukt het met de GGC?
Doe jij ook mee aan de voorleesdagen?

Groetjes
Dettie

Marjo

Berichtdoor Marjo » 30 Jan 2007, 22:22

Ik ben Brigitte niet, maar ik had begrepen dat ze meedeed. Moest er in ieder geval aan denken toen ik vanmorgen erover las in de krant.

Brigitte

Berichtdoor Brigitte » 03 Feb 2007, 16:44

Hoi, ik ben Brigitte wel en Marjo's antwoord was helemaal goed. :lol:
Ruim een week geleden heb ik voorgelezen op een peuterspeelzaal. Speciaal daarvoor had ik een peuterversie van Joep de poep en Frank stank geschreven om voor te lezen.
Afgelopen dinsdag ging het Nationaal Voorleesontbijt officieel van start. Toen heb ik de hele morgen voorgelezen op basisschool De Achtbaan in Moordrecht. Het was erg leuk. Kinderen en leerkrachten hadden het goed voorbereid met lezen en vragen maken. Er waren versiersels in de klassen en een ontbijtje voor de kinderen. Wat ik vooral bijzonder vond, is dat deze school nooit eerder mee gedaan had en nu naar aanleiding van mijn enthousiasme deze ochtend organisserde. Super!

Op 14 februari zit ik in een jury van een regionale ronde van de Nationale Voorleeswedstrijd. Ik vind het ook altijd weer een eer om daarvoor gevraagd te worden.

Met de GGC gaat het weer lekker. Soms zit ik met schrijven een beetje op een dood punt. Zeker als ik het dan ook nog heel druk heb met ander werk. Maar er zijn intussen al vier hoofdstukken af.
Nieuwsgierig geworden?

Groetjes,
Brigitte

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 17 Feb 2007, 12:09

En? Hoe was het 14 februari?

En hoe gaat het met GGC? Wil de inspiratie komen of zit het even tegen?

Groetjes
Dettie

Brigitte

Berichtdoor Brigitte » 23 Feb 2007, 21:56

:lol: 14 februari was erg leuk. Prettige jury. De keuze van de winnaar was dit jaar wel heel moeilijk, omdat er eigenlijk vier zeer goede voorlezers tussen zaten en er mochten er maar twee door naar de kwartfinale. Toch moet je dan met elkaar de knoop doorhakken.
Binnenkort hoop ik even tijd vrij te kunnen maken om er een stukje over op mijn site te zetten. Die is trouwens verder helemaal af, dus belangstellenden kunnen een kijkje nemen op: www.brigittebosman.nl

Met de GGC ging het afgelopen tijd lekker. Ik zit nu weer helemaal in het verhaal. Hoofdstuk 5 is af, dus hopelijk volgende week nog een beetje tijd voor hoofdstuk 6. De meiden van de Geheime Griezelclub hebben een griezelkist gemaakt. Die is nu een keer voor elkaar verstopt. Maar waar gaat de volgende hem verbergen? Naar welke enge plek moeten de clubleden? En durven ze dat wel? De spanning stijgt!

Ik hou jullie op de hoogte!

Groetjes,
Brigitte

Marjo

Berichtdoor Marjo » 23 Feb 2007, 22:03

Die url doet niet wat je zou verwachten..
Ik ben nieuwsgierig naar het verhaal..

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 23 Feb 2007, 22:06

Er stond een punt achter nl, daarom deed ie het niet. Nu wel als het goed is.

Dettie

Marjo

Berichtdoor Marjo » 23 Feb 2007, 22:12

Ja nu wel..

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 24 Feb 2007, 17:41

Wat is je site mooi geworden Brigitte, en wat een werk!
Heel duidelijk en overzichtelijk.

En ik sideer en beef van spanning, oftewel in brand af van nieuwsgierigheid naar de verhalen over de GGC. :mrgreen:

Dettie

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 17 Mar 2007, 12:09

Brigitte dit artikel las ik net, een ideetje voor jou met jouw boek?

Misschien heeft u er al wel eens van gehoord; geocaching... iemand verstopt een doos met spullen, geeft de coordinaten door aan andere geocachers (mensen die met behulp van gps een speurtocht proberen te voltooien) en de eerste die de locatie bereikt, mag zich eigenaar noemen van het gevondene. De vinder laat zelf elders weer iets achter. Kortom schatgraven voor moderne idealisten en avonturiers.

Nu is uw logger niet in het bezit van een auto of van een gps (global positioning system), en spullen heb ik doorgaans genoeg, maar van poëzie heeft een mens nooit genoeg.

De initiatiefneemsters van de website http://www.overalinoverijssel.nl bieden poëzie waarbij de plaats van optreden mede wordt bepaald door de gps. Kunt u er nog geen touw aan vast knopen, lees gerust verder.

De basis voor het project is het bezoek aan 28 plaatsen verspreid over de provincie Overijssel. De 28 locaties worden volledig blind gekozen en ingevoerd in een GPS-systeem. De schrijfsters gaan- in overall natuurlijk- op pad en laten zich verrassen door wat ze in of op het aangegeven stuk weiland, wildernis, industrie-terrein, schoolplein of dorpsstraat aantreffen. Hun eerste avonturen op de eerste zes lokaties hebben ze al beleefd! Weer en wind trotserend verzamelen ze maandelijks materiaal verzamelen voor een locatiegedicht. Daarnaast maken ze foto's en filmpjes, en zoeken contact met de mensen die op de verschillende locaties hun pad kruisen. Bij een tweede bezoek aan de locatie, veertien dagen later, wordt het gedicht uitgedeeld en voorgedragen aan naaste bewoners en passanten. Het project duurt twee en half jaar. De formule -het maken en communiceren over poëzie terplekke- bleek o.a in een eerder project van het duo -de serie 'Stadsgedichten van Deventer' - een groot succes. Velen vroegen om een uitbreiding en een vervolg. Met dit provinciaal gedragen project is dat een feit. Mocht u hen niet persoonlijk treffen bij u in de straat of op het erf: alle avonturen en bevindingen van Heleen en Alied zijn op de website te volgen.U begrijpt; tijd voor mij om aan de bel te trekken om nog meer te weten te komen over dit bijzondere initiatief.

Lees verder... http://startpagina.paginablog.nl/startp ... rijss.html

Groet
Dettie

Brigitte

Berichtdoor Brigitte » 12 Apr 2007, 10:44

:mrgreen: Hallo forumlezers en lezeressen!
Hier weer een berichtje van een hard werkende schrijfster. De periode van voorlezen en voorleeswedstrijden is weer achter de rug. Ik heb voor mijn tekstbureau alle deadlines van afgelopen tijd weer gehaald en nu wordt er weer verder geschreven aan boekenteksten.
Intussen ben ik gestart met een masterclass in het schrijven, een zaterdag in de maand in Amsterdam. Vanmorgen ben ik daarvoor met de eerste bladzijde van een nieuw verhaal begonnen. Intussen moet de GGC ook nog af, maar dat heeft iets minder prioriteit omdat de serie waarin dit boek verschijnt pas volgend jaar uitkomt. De uitgever heeft dat een half jaar opgeschort. Maar ik blijf jullie op de hoogte houden van het verhaal zodra ik ermee gewerkt heb hoor!

Nog een leuk nieuwtje: dit najaar komt er weer een nieuw boek van mij uit!! Het verhaal gaat over een jongetje met overgewicht. Als hij op een dag vast komt te zitten in een gat in het hek, is het tijd voor actie! Met hulp van een diëtiste maakte ik vorig jaar het manuscript voor dit boek en straks komt het uit! Tijd voor gebak dus!! (oh nee, daar worden we te dik van, dat kan niet)

Groetjes,
Brigitte

Brigitte

Berichtdoor Brigitte » 12 Apr 2007, 10:45

Dettie schreef:Brigitte dit artikel las ik net, een ideetje voor jou met jouw boek?

Misschien heeft u er al wel eens van gehoord; geocaching... iemand verstopt een doos met spullen, geeft de coordinaten door aan andere geocachers (mensen die met behulp van gps een speurtocht proberen te voltooien) en de eerste die de locatie bereikt, mag zich eigenaar noemen van het gevondene. De vinder laat zelf elders weer iets achter. Kortom schatgraven voor moderne idealisten en avonturiers.

Nu is uw logger niet in het bezit van een auto of van een gps (global positioning system), en spullen heb ik doorgaans genoeg, maar van poëzie heeft een mens nooit genoeg.

De initiatiefneemsters van de website http://www.overalinoverijssel.nl bieden poëzie waarbij de plaats van optreden mede wordt bepaald door de gps. Kunt u er nog geen touw aan vast knopen, lees gerust verder.

De basis voor het project is het bezoek aan 28 plaatsen verspreid over de provincie Overijssel. De 28 locaties worden volledig blind gekozen en ingevoerd in een GPS-systeem. De schrijfsters gaan- in overall natuurlijk- op pad en laten zich verrassen door wat ze in of op het aangegeven stuk weiland, wildernis, industrie-terrein, schoolplein of dorpsstraat aantreffen. Hun eerste avonturen op de eerste zes lokaties hebben ze al beleefd! Weer en wind trotserend verzamelen ze maandelijks materiaal verzamelen voor een locatiegedicht. Daarnaast maken ze foto's en filmpjes, en zoeken contact met de mensen die op de verschillende locaties hun pad kruisen. Bij een tweede bezoek aan de locatie, veertien dagen later, wordt het gedicht uitgedeeld en voorgedragen aan naaste bewoners en passanten. Het project duurt twee en half jaar. De formule -het maken en communiceren over poëzie terplekke- bleek o.a in een eerder project van het duo -de serie 'Stadsgedichten van Deventer' - een groot succes. Velen vroegen om een uitbreiding en een vervolg. Met dit provinciaal gedragen project is dat een feit. Mocht u hen niet persoonlijk treffen bij u in de straat of op het erf: alle avonturen en bevindingen van Heleen en Alied zijn op de website te volgen.U begrijpt; tijd voor mij om aan de bel te trekken om nog meer te weten te komen over dit bijzondere initiatief.

Lees verder... http://startpagina.paginablog.nl/startp ... rijss.html

Groet
Dettie

Wat een leuk idee Dettie! Ik wist al wel van een cache met een eindeloos verhaal. Daarbij wordt iedere cacher gevraagd om een stukje verder te schrijven. Ik ga eens nadenken over een nieuw idee, wie weet borrelt er iets omhoog...
Brigitte

Marjo

Berichtdoor Marjo » 12 Apr 2007, 10:51

Nou, voor dat gebak ben ik toch wel te vinden..
Leuk weer iets van je te horen, en ik kijk uit naar dat boek natuurlijk!

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 12 Apr 2007, 11:04

Ha Brigitte, leuk je weer te 'zien'.

Het schrijversleven is toch pittiger dan ik dacht. Ik had zo'n romantisch idee van lekker rustig achter je PC zitten op tijden die jou uitkomen en zo... maar als ik lees wat jij allemaal doet, word al moe als ik het lees!

En ik ben erg benieuwd naar je nieuwe boek. Enne... een stukje taart gaat er altijd wel in :D

Dettie

Brigitte

Berichtdoor Brigitte » 30 Mei 2007, 13:07

:mrgreen: Hallo allemaal,
Weer even bericht uit schrijversland. Het is druk en druk geweest. Er is en wordt hard gewerkt aan veel mooie nieuwe boeken. Even op een rijtje:

* De eerste illustraties voor het overgewichtboekje zijn klaar en zien er leuk uit! Deze keer heb ik als auteur mogen meebeslissen over de schetsen en ideeën voor de illustraties. Dat is bijzonder, meestal bepaalt de uitgever dat helemaal samen met de illustrator.

* De GGC is klaar en onderweg naar de uitgever. Nu wordt het duimen, hopelijk vindt ze het goed genoeg.

* Eind dit jaar komen er nog drie informatieve boekjes van mij uit bij Uitgeverij Delubas, over hoe je een spreekbeurt, een boekbspreking en een werkstuk maakt.

* Afgelopen zondag heb ik een hele dag gesigneerd op het kasteel Alden Biesen in Vlaanderen tijdens de Sage van de Biesenburcht, een zeer groot Middeleeuws spektakel voor kinderen van 4 tot 12 jaar. Daar heb ik ook twee presentaties gehouden met vertellen over en voorlezen uit Ridder Rik en de geheime brief. De belangstelling en het enthousiasme waren overweldigend. Daar kan ik als schrijver weer lange tijd op teren en energie uit putten.

Het gaat dus lekker aan het schrijffront. Ik ben inmiddels met een nieuw manuscript begonnen voor wat oudere kinderen (leeftijd voortgezet onderwijs) over wensen en zelfontplooiing. Ik worstel nog met de titel, wat vinden jullie als forumlezers/lezeressen het meest krachtig? Toekomstbeeld of alleen Toekomst.
Laat het me maar weten! Of misschien is er nog een heel ander idee van iemand van jullie? Is altijd welkom. Het verhaal gaat over het meisje Donne die zich afvraagt waarom ze hier is, wat het doel is van haar leven en wat ze graag zou willen bereiken. En vooral natuurlijk: hoe bereikt ze dat dan?

Deze zomer wil ik ook nog aan een nieuwe serie verhalen beginnen voor kinderen van 9 jaar en ouder, met inspiratie vanuit de vakantie. Wat dat verder gaat inhouden blijft nog even geheim! ;)

Groetjes,
Brigitte

Marjo

Berichtdoor Marjo » 30 Mei 2007, 13:13

Eigenlijk vind ik allebei de titels niet denderend..(je vraagt het, dus zeg ik het maar). Maar misschien kom je al schrijvende nog op een titel die meer pakt?

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 31 Mei 2007, 15:09

:mrgreen: Hoi Brigitte,

Ik dacht wat hoor ik voor gezoem, maar dat was jij, de nijvere bij!
Wat doe je véél.

Ben trouwens erg benieuwd naar GGC.

Is het nieuwe boek over wensen en zelfontplooiing een informatief boek of een jeugdverhaal? Als het informatief is dan is Toekomstbeeld wel een duidelijke titel maar als het een jeugdverhaal is vind ik het niet een echt aantrekkelijke, pakkende titel.
Hadden we maar jongeren hier op het forum. Die zouden beter antwoord kunnen geven op je vraag.

Kansen... vind ik dan beter klinken, dat kan van alles inhouden.
Of.. Wat is de bedoeling? of Mikpunt

Ik roep maar wat hoor.

Groetjes
Dettie

Brigitte

Berichtdoor Brigitte » 03 Sep 2007, 09:30

Hallo allemaal!

Hebben jullie een fijne zomer gehad? Hier is doorgeschreven en het manuscript voor het jeugdverhaal is af. De titel 'Kansen' vind ik wel een mooie, ik zal tegen de tijd dat het zover is eens overleggen met de uitgever.

Het manuscript van de GGC heb ik afgelopen weken herschreven na een aantal opmerkingen van de uitgever. Voorlopig ziet ze het wel zitten om het volgend jaar te gaan uitgeven. Joepie!

Eind deze maand komt het prentenboek uit over een jongetje met overgewicht. De titel is geworden: 'Je buik de baas'. Eerlijk gezegd was ik er zelf niet zo weg van, maar de uitgever heeft erop gestaan dat het deze titel zou worden. Leuk nieuws is wel dat het boek al vertaald is in het Deens en in twee talen tegelijk uitkomt. Het is mijn eerste vertaling, dus weer een mijlpaal.

Tijdens onze vakantie in Ierland heb ik veel inspiratie opgedaan en al aardig wat geschreven aan een nieuw boek. Daar zal de komende tijd veel van mijn energie in gaan zitten en ik heb echt zin om weer met iets nieuws aan de slag te gaan.

Jullie zijn lekker aan het groeien las ik! Goed zeg, zo wordt het een hele organisatie. De bijeenkomst in Castricum was ook een succes hè?
Zijn jullie van plan om zo'n bijeenkomst ook eens te gaan doen met kinderboekenschrijvers?
En er komt een foum met Mirjam Oldenhave? Wat leuk! Wij zaten ooit vier jaar lang in dezelfde schrijfgroep bij Script+ in Amsterdam om te leren schrijven voor kinderen. Zij geeft daar intussen zelf les, maar daar gaat ze jullie ongetwijfeld op haar forum meer over vertellen.

Dit was het weer even. Ik hoop snel jullie berichtjes te lezen.
Veel nazomergroetjes en leesplezier van Brigitte

Dettie
Site Admin

Berichtdoor Dettie » 03 Sep 2007, 09:50

Nou moe, je bent me net voor Brigitte, ik zat net aan je te denken en toen verscheen dit bericht.

Wat ben je ijverig! Ik word al moe als ik het lees! :D
Geef je even een bericht als het prentenboek in de winkel ligt?
En wel geweldig dat het gelijk in het Deens verschijnt!

Ja, het is wel de bedoeling ook een kinderboekenschrijversdag te organiseren maar daar moeten we nog helemaal mee beginnen.
We moesten eerst eens kijken hoe de debutantendag zou verlopen, dat was de eerste keer dat er zoiets georganiseerd werd.

Ja Mirjam Oldenhave komt in oktober op het forum, ik stuur tegen die tijd een aparte nieuwsbrief.

Ben wel erg benieuwd naar de GGC, wanneer komt het volgend jaar uit of weet je dat zelf ook nog niet?

Groetjes
Dettie

Terug naar “Kinder- en jongerenboeken”