Stine Jensen: Dokter Jazz (debuut)

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Stine Jensen: Dokter Jazz (debuut)

Berichtdoor Marjo » 24 Jul 2009, 11:34

Omdat de stijl heel vaak net zo is als in haar boek 'Turkse vlinders' vind ik dit eigenlijk helemaal geen debuut. Maar afgezien daarvan komt het toch niet op de shortlist..Denk ik zo.

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/stine-jensen

Marjo

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Jul 2009, 10:09

Toch blijft het vreemd dat iemand die al veel boeken geschreven heeft op de debutantenlijst geplaatst is.

Het lijkt me een bizar boek.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 25 Jul 2009, 11:05

Bizar..hm, nee, dat zou niks niet zeggen. Warrig, dat is het enige woord dat ik kan bedenken dat er bij past.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Jul 2009, 11:39

O dear, dat belooft weer wat.

Dettie

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 25 Jul 2009, 15:24

Stine hield een aanstekelijke speech over hoeveel van dat boek nu autobiografisch was en hoeveel fictie.
Nogal wat echt gebeurd: de Deense achtergrond bijvoorbeeld, haar Deense vader was er en de Deense ambassadeur. Over een familielid dat ook echt maagenvliezenoperaties deed. En ook echt tamelijk racistisch was al had ze dat op verzoek veranderd in Arabierenhater. Schijnt minder erg te zijn merkte ze ironisch op. En veel jazz, waar haar vader van houdt, en er was ook een bandje meegekomen, dat meteen inzette met ‘Hello Central, give me doctor Jazz!’ Wat de herinnering opriep aan mijn vader, die erg van de Dutch Swing College Band was.


Dit bovenstaande stond in het weblog van Anja Meulenbelt over het boek van Stine Jensen

http://anjameulenbelt.sp.nl/weblog/2009 ... more-13683

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 25 Jul 2009, 22:56

Ik geloof niet dat deze wetenschap iets verandert aan mijn gevoel over het boek.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Jul 2009, 07:42

Nee dat geloof ik gelijk, het was alleen bedoeld als 'weetje'.
Omdat in je verslag staat Is het behalve wat ze nog meer wil - daarover later - ook nog een boek met biografische elementen?

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 26 Jul 2009, 12:16

Dat van die oom met die kliniek dat vroeg ik me inderdaad af, ja, omdat ze het boek opdroeg aan een oom.
Dus nieuwsgierigheid bevredigd...

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Jul 2009, 12:54

Nou, ik heb het gelezen, ben niet laaiend enthousiast, lees het verslag

klik hier http://www.leestafel.info/stine-jensen

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 05 Sep 2009, 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 29 Jul 2009, 13:30

Ik dacht zo dat Dolly nodig was om van het boek een roman te maken, (dus is het een debuut) maar ik ben het met je eens dat ze beter weg had kunnen blijven.
Een consequent hanteren van de verhalende journalistieke stijl die ik van 'Turkse vlinders' ken, was beter geweest.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 29 Jul 2009, 14:38

Ik denk dat je gelijk hebt over Dolly, zij was nodig om er een roman van te maken. Het was ook leuk geweest om er een verhalenbundel van te maken met de kliniek als middelpunt als ode aan haar oom. Bijv. het verhaal van een moslima, het verhaal van Selma, een verpleegkundige in die kliniek enz.
Steeds vanuit een ander gezichtspunt. Maar nu zat er geen kop of staart aan.

Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 05 Sep 2009, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 29 Jul 2009, 16:41

Het zou niet het eerste zijn waar ik aan zou denken, verhalen, maar het was een beter idee geweest dan dit boek.

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Berichtdoor PetraO. » 10 Jan 2010, 23:13

Ik vond het goed. Het had beter verteld kunnen worden en aan Madsen en Selma apart had je al een heel boek kunnen wijden, ze vertelt wat teveel en ze toont wat te weinig, maar toch, al met al, een boek met inhoud die de moeite waard is. Aanstekelijk geschreven bovendien.
Ook dit gaat voorbij.

EvaW
Berichten: 20
Lid geworden op: 06 Jan 2010, 11:39
Locatie: Den Haag

Berichtdoor EvaW » 13 Jan 2010, 15:29

Hmm, de meeste reacties zijn niet zo lovend. Ik ben benieuwd, moet dit nog gaan lezen voor de Academica Debutantenprijs. Maar inderdaad, of je dit nu nog een debutant kan noemen....?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 14 Jan 2010, 18:50

Ja is dit nog een debutant vraag ik mezelf ook af... Na zoveel boeken zou je zeggen van niet.
Persoonlijk vind ik ook het personage Dolly niet veel voorstellen, maar door de toevoeging van Dolly wordt het een roman ipv een verhaal, docudrama over haar oom. Laat je Dolly weg dan hou je gewoon een zoektocht naar een familielid over.
Maar ja, dat neemt niet weg dat het wel lekker weglas ondanks de kritiek.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 22 Jan 2010, 00:20

ze vertelt wat teveel en ze toont wat te weinig


Ja, dat was precies wat ik van dit boek vond. Ik had al lezend steeds ook het idee dat het in potentie een veel beter boek had kunnen zijn. Het hinkt een beetje op twee gedachten, de vertelster, die er eigenlijk helemaal niet toe doet krijgt veel te veel ruimte, en de verhalen raken elkaar uiteindelijk net niet, of net wel, maar zelfs dat is niet duidelijk.

ik begreep het einde ook niet goed,
ze belt haar vader om te zeggen dat ze weet hoe het met Mads zit,
maar uiteindleijk wéét ze toch helemaal niet hoe het met Mats zit, althans niet hoe aan zijn einde is gekomen, is hij echt uitgedroogd of was er toch spraken van opzet, geen idee,
Of heb ik iets gemist?

En de vraag wát er nu precis met Mats gebeurd was was toch de aanleiding van dit hele verhaal

Maar het is wel lekker vlot geschreven en leest lekker weg.

Bij het lezen van de shortlist debutanten ontkom je niet aan vergelijken,
en bij mij staat zou die boek nu op de derde plaats komen, onder Paul Baeten Gronda , mijn nummer één tot nu toe, en Ellen Heymerikx, en boven Joost Vandecasteele.
Michiel Klein Nulent moet ik nog lezen.

Willeke

irene
Berichten: 945
Lid geworden op: 04 Aug 2005, 12:51
Locatie: Helmond

Berichtdoor irene » 25 Feb 2010, 17:44

Het idee van dit boek is origineel, de uitwerking beduidend minder. Het geheel kwam bij uiterst rommelig over. Jensen wil teveel vertellen, maar ze zegt feitelijk nauwelijks iets...
Haar schrijfstijl is m.i. te doordrammerig, teveel steunt ze op feiten, citaten uit andere boeken en "jazzy" songteksten. Dat kan en mag, maar zorg dan wel voor een mooi, uitgediept verhaal en noteer aan het einde in ieder geval de bronnen. Ik kon ook maar geen binding krijgen met de hoofdpersoon: Dolly.
Opgeblazen zoals ze is schrijft ze vrijwel in het begin van het boek:

...De schoonheid van taal is mijn beroep. Het gaat in mijn vak niet om de waarheid, maar om de aantrekkelijke leugen. Ik doe meer dan corrigeren: zoals een lingerieverkoopster borsten in de juiste bh mooier doet uitkomen, zo verzorg ik zinnen....
...Ik ben nogal goed in mijn werk. Dat hoor ik tenminste de hele tijd.....
Waarom dan zo'n zin verderop in het boek:
...Dat ik niet doorvroeg, was niet omdat ik niet graag wilde weten hoe het allemaal in elkaar stak....

3 keer niet in een zin...dan krommen mijn tenen!

Haar reconstructie naar het ware leven van haar oom en zijn dood blijven daarbij duidelijk onder de maat, sterker nog op het einde van het verhaal vraag je je af of ze er wel daadwerkelijk achter is gekomen. Dit bleek voor mij heel onbevredigend.

Moeilijk om dit boek te beoordelen. Het leest vlot, (te) gemakkelijk, te oppervlakkig en te vlug-vlug willen schrijven misschien? Toch blijf je met veel vragen zitten. Ik zou het fijner gevonden hebben als Stine Jensen dieper ingegaan was op de karakters van bijvoorbeeld Mads en Selma, dan was dit boek misschien een nominatie voor de Debutantenprijs waard geweest, nu voor mij althans, duidelijk niet.
Voorlopig voor mij op de laatste plaats, maar ik heb nog een boek te gaan namelijk van Joost Vandecasteele.

irene

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Feb 2010, 14:04

Bij mij komt dit boek ook op de laatste plaats. Vooral omdat het totaal niet blijft hangen, ik moet diep graven en het verslag lezen om me weer te herinneren waar het over gaat.
Die Dolly ergerde ik me aan. Het leek alsof zij het gefantaseerde personage was waardoor je het boek een roman kunt noemen. Ook nog aantrekkelijk en rondborstig... welja... voor de smeuïgheid denk ik, een volkomen ongeloofwaardig type. Inderdaad vreemd dat zij de 'taaldeskundige' is. Dat gegeven vind je (als ik het me goed herinner) niet meer terug in het boek.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 26 Feb 2010, 15:46

Dit boek staat nu te lezen voor de leesclub.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Feb 2010, 16:16

Ik hoop dat je dan wilt vertellen wat de leesclub er van vindt.
Hier is het boek niet echt een succes...

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 26 Feb 2010, 17:41

Hoewel we het er niet over hebben welk boek op welke plaats eindigt, denk ik dat Ellen Heijmerikx hoge ogen gooit.
Er zitten geen jongeren bij, dat maakt wel verschil, maar wie zal er straks op de prijs stemmen? Ook niet de jongeren denk ik zo.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 26 Feb 2010, 17:58

Bij mij scoort Ellen Heijmerikx niet zo hoog. Ik vind altijd debuten gebaseerd op eigen leven een minpunt hebben. Het ontspruit niet aan eigen fantasie en zoals ik al vaker gezegd heb vraag ik me af of iemand dan een tweede boek kan schrijven, dan valt die basis, het eigen leven, weg. Hebben ze dan fantasie genoeg om een ander boek te schrijven?

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 27 Feb 2010, 01:34

Voor haar tweede boek gebruikt Heijmerikx ook eigen ervaringen, maar haar boek(en) is (zijn) niet alleen maar biografisch,. Ze heeft het wel fictief gemaakt. Ik denk dus wel degelijk dat ze kan schrijven, het gaat er dan om of ze een thema vindt, een onderwerp, of wat ook om over te schrijven.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44026
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 27 Feb 2010, 10:49

Ja ze heeft het goed geschreven, dat is zeker. Maar wat ik mis is de eigen fantasie. Je snapt wel wat ik bedoel. De boeken van Siebelink vind ik ook vreselijk omdat hij altijd maar put uit zijn eigen ervaringen rondom het geloof en de tuinderij. De man kan schrijven maar toch vind ik het geen groot schrijver doordat hij maar doorzaagt over hetzelfde, verzin zelf eens een verhaal denk ik dan.

Dettie

Marjo
Berichten: 25828
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 27 Feb 2010, 18:26

Het zal inderdaad zo zijn dat Heijmerikx inspiratie haalt uit haar eigen belevenissen en die van vrienden en kennissen. Dat zegt ze zo ook.
Maar weten wij in hoeverre een andere schrijver dat misschien ook wel doet? Nog afgezien van de krant, het nieuws en weet ik veel.

Ik ben even advocaat van de duivel, want ze eindigt bij ook niet nummer een!


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten