Stine Jensen: Dokter Jazz (debuut)
Stine Jensen: Dokter Jazz (debuut)
Omdat de stijl heel vaak net zo is als in haar boek 'Turkse vlinders' vind ik dit eigenlijk helemaal geen debuut. Maar afgezien daarvan komt het toch niet op de shortlist..Denk ik zo.
Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/stine-jensen
Marjo
Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/stine-jensen
Marjo
Stine hield een aanstekelijke speech over hoeveel van dat boek nu autobiografisch was en hoeveel fictie.
Nogal wat echt gebeurd: de Deense achtergrond bijvoorbeeld, haar Deense vader was er en de Deense ambassadeur. Over een familielid dat ook echt maagenvliezenoperaties deed. En ook echt tamelijk racistisch was al had ze dat op verzoek veranderd in Arabierenhater. Schijnt minder erg te zijn merkte ze ironisch op. En veel jazz, waar haar vader van houdt, en er was ook een bandje meegekomen, dat meteen inzette met ‘Hello Central, give me doctor Jazz!’ Wat de herinnering opriep aan mijn vader, die erg van de Dutch Swing College Band was.
Dit bovenstaande stond in het weblog van Anja Meulenbelt over het boek van Stine Jensen
http://anjameulenbelt.sp.nl/weblog/2009 ... more-13683
Dettie
Nogal wat echt gebeurd: de Deense achtergrond bijvoorbeeld, haar Deense vader was er en de Deense ambassadeur. Over een familielid dat ook echt maagenvliezenoperaties deed. En ook echt tamelijk racistisch was al had ze dat op verzoek veranderd in Arabierenhater. Schijnt minder erg te zijn merkte ze ironisch op. En veel jazz, waar haar vader van houdt, en er was ook een bandje meegekomen, dat meteen inzette met ‘Hello Central, give me doctor Jazz!’ Wat de herinnering opriep aan mijn vader, die erg van de Dutch Swing College Band was.
Dit bovenstaande stond in het weblog van Anja Meulenbelt over het boek van Stine Jensen
http://anjameulenbelt.sp.nl/weblog/2009 ... more-13683
Dettie
Nou, ik heb het gelezen, ben niet laaiend enthousiast, lees het verslag
klik hier http://www.leestafel.info/stine-jensen
Dettie
klik hier http://www.leestafel.info/stine-jensen
Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 05 Sep 2009, 12:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik denk dat je gelijk hebt over Dolly, zij was nodig om er een roman van te maken. Het was ook leuk geweest om er een verhalenbundel van te maken met de kliniek als middelpunt als ode aan haar oom. Bijv. het verhaal van een moslima, het verhaal van Selma, een verpleegkundige in die kliniek enz.
Steeds vanuit een ander gezichtspunt. Maar nu zat er geen kop of staart aan.
Dettie
Steeds vanuit een ander gezichtspunt. Maar nu zat er geen kop of staart aan.
Dettie
Laatst gewijzigd door Dettie op 05 Sep 2009, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja is dit nog een debutant vraag ik mezelf ook af... Na zoveel boeken zou je zeggen van niet.
Persoonlijk vind ik ook het personage Dolly niet veel voorstellen, maar door de toevoeging van Dolly wordt het een roman ipv een verhaal, docudrama over haar oom. Laat je Dolly weg dan hou je gewoon een zoektocht naar een familielid over.
Maar ja, dat neemt niet weg dat het wel lekker weglas ondanks de kritiek.
Dettie
Persoonlijk vind ik ook het personage Dolly niet veel voorstellen, maar door de toevoeging van Dolly wordt het een roman ipv een verhaal, docudrama over haar oom. Laat je Dolly weg dan hou je gewoon een zoektocht naar een familielid over.
Maar ja, dat neemt niet weg dat het wel lekker weglas ondanks de kritiek.
Dettie
ze vertelt wat teveel en ze toont wat te weinig
Ja, dat was precies wat ik van dit boek vond. Ik had al lezend steeds ook het idee dat het in potentie een veel beter boek had kunnen zijn. Het hinkt een beetje op twee gedachten, de vertelster, die er eigenlijk helemaal niet toe doet krijgt veel te veel ruimte, en de verhalen raken elkaar uiteindelijk net niet, of net wel, maar zelfs dat is niet duidelijk.
ik begreep het einde ook niet goed,
ze belt haar vader om te zeggen dat ze weet hoe het met Mads zit,
maar uiteindleijk wéét ze toch helemaal niet hoe het met Mats zit, althans niet hoe aan zijn einde is gekomen, is hij echt uitgedroogd of was er toch spraken van opzet, geen idee,
Of heb ik iets gemist?
En de vraag wát er nu precis met Mats gebeurd was was toch de aanleiding van dit hele verhaal
Maar het is wel lekker vlot geschreven en leest lekker weg.
Bij het lezen van de shortlist debutanten ontkom je niet aan vergelijken,
en bij mij staat zou die boek nu op de derde plaats komen, onder Paul Baeten Gronda , mijn nummer één tot nu toe, en Ellen Heymerikx, en boven Joost Vandecasteele.
Michiel Klein Nulent moet ik nog lezen.
Willeke
Het idee van dit boek is origineel, de uitwerking beduidend minder. Het geheel kwam bij uiterst rommelig over. Jensen wil teveel vertellen, maar ze zegt feitelijk nauwelijks iets...
Haar schrijfstijl is m.i. te doordrammerig, teveel steunt ze op feiten, citaten uit andere boeken en "jazzy" songteksten. Dat kan en mag, maar zorg dan wel voor een mooi, uitgediept verhaal en noteer aan het einde in ieder geval de bronnen. Ik kon ook maar geen binding krijgen met de hoofdpersoon: Dolly.
Opgeblazen zoals ze is schrijft ze vrijwel in het begin van het boek:
...De schoonheid van taal is mijn beroep. Het gaat in mijn vak niet om de waarheid, maar om de aantrekkelijke leugen. Ik doe meer dan corrigeren: zoals een lingerieverkoopster borsten in de juiste bh mooier doet uitkomen, zo verzorg ik zinnen....
...Ik ben nogal goed in mijn werk. Dat hoor ik tenminste de hele tijd.....
Waarom dan zo'n zin verderop in het boek:
...Dat ik niet doorvroeg, was niet omdat ik niet graag wilde weten hoe het allemaal in elkaar stak....
3 keer niet in een zin...dan krommen mijn tenen!
Haar reconstructie naar het ware leven van haar oom en zijn dood blijven daarbij duidelijk onder de maat, sterker nog op het einde van het verhaal vraag je je af of ze er wel daadwerkelijk achter is gekomen. Dit bleek voor mij heel onbevredigend.
Moeilijk om dit boek te beoordelen. Het leest vlot, (te) gemakkelijk, te oppervlakkig en te vlug-vlug willen schrijven misschien? Toch blijf je met veel vragen zitten. Ik zou het fijner gevonden hebben als Stine Jensen dieper ingegaan was op de karakters van bijvoorbeeld Mads en Selma, dan was dit boek misschien een nominatie voor de Debutantenprijs waard geweest, nu voor mij althans, duidelijk niet.
Voorlopig voor mij op de laatste plaats, maar ik heb nog een boek te gaan namelijk van Joost Vandecasteele.
irene
Haar schrijfstijl is m.i. te doordrammerig, teveel steunt ze op feiten, citaten uit andere boeken en "jazzy" songteksten. Dat kan en mag, maar zorg dan wel voor een mooi, uitgediept verhaal en noteer aan het einde in ieder geval de bronnen. Ik kon ook maar geen binding krijgen met de hoofdpersoon: Dolly.
Opgeblazen zoals ze is schrijft ze vrijwel in het begin van het boek:
...De schoonheid van taal is mijn beroep. Het gaat in mijn vak niet om de waarheid, maar om de aantrekkelijke leugen. Ik doe meer dan corrigeren: zoals een lingerieverkoopster borsten in de juiste bh mooier doet uitkomen, zo verzorg ik zinnen....
...Ik ben nogal goed in mijn werk. Dat hoor ik tenminste de hele tijd.....
Waarom dan zo'n zin verderop in het boek:
...Dat ik niet doorvroeg, was niet omdat ik niet graag wilde weten hoe het allemaal in elkaar stak....
3 keer niet in een zin...dan krommen mijn tenen!
Haar reconstructie naar het ware leven van haar oom en zijn dood blijven daarbij duidelijk onder de maat, sterker nog op het einde van het verhaal vraag je je af of ze er wel daadwerkelijk achter is gekomen. Dit bleek voor mij heel onbevredigend.
Moeilijk om dit boek te beoordelen. Het leest vlot, (te) gemakkelijk, te oppervlakkig en te vlug-vlug willen schrijven misschien? Toch blijf je met veel vragen zitten. Ik zou het fijner gevonden hebben als Stine Jensen dieper ingegaan was op de karakters van bijvoorbeeld Mads en Selma, dan was dit boek misschien een nominatie voor de Debutantenprijs waard geweest, nu voor mij althans, duidelijk niet.
Voorlopig voor mij op de laatste plaats, maar ik heb nog een boek te gaan namelijk van Joost Vandecasteele.
irene
Bij mij komt dit boek ook op de laatste plaats. Vooral omdat het totaal niet blijft hangen, ik moet diep graven en het verslag lezen om me weer te herinneren waar het over gaat.
Die Dolly ergerde ik me aan. Het leek alsof zij het gefantaseerde personage was waardoor je het boek een roman kunt noemen. Ook nog aantrekkelijk en rondborstig... welja... voor de smeuïgheid denk ik, een volkomen ongeloofwaardig type. Inderdaad vreemd dat zij de 'taaldeskundige' is. Dat gegeven vind je (als ik het me goed herinner) niet meer terug in het boek.
Dettie
Die Dolly ergerde ik me aan. Het leek alsof zij het gefantaseerde personage was waardoor je het boek een roman kunt noemen. Ook nog aantrekkelijk en rondborstig... welja... voor de smeuïgheid denk ik, een volkomen ongeloofwaardig type. Inderdaad vreemd dat zij de 'taaldeskundige' is. Dat gegeven vind je (als ik het me goed herinner) niet meer terug in het boek.
Dettie
Bij mij scoort Ellen Heijmerikx niet zo hoog. Ik vind altijd debuten gebaseerd op eigen leven een minpunt hebben. Het ontspruit niet aan eigen fantasie en zoals ik al vaker gezegd heb vraag ik me af of iemand dan een tweede boek kan schrijven, dan valt die basis, het eigen leven, weg. Hebben ze dan fantasie genoeg om een ander boek te schrijven?
Dettie
Dettie
Ja ze heeft het goed geschreven, dat is zeker. Maar wat ik mis is de eigen fantasie. Je snapt wel wat ik bedoel. De boeken van Siebelink vind ik ook vreselijk omdat hij altijd maar put uit zijn eigen ervaringen rondom het geloof en de tuinderij. De man kan schrijven maar toch vind ik het geen groot schrijver doordat hij maar doorzaagt over hetzelfde, verzin zelf eens een verhaal denk ik dan.
Dettie
Dettie
Het zal inderdaad zo zijn dat Heijmerikx inspiratie haalt uit haar eigen belevenissen en die van vrienden en kennissen. Dat zegt ze zo ook.
Maar weten wij in hoeverre een andere schrijver dat misschien ook wel doet? Nog afgezien van de krant, het nieuws en weet ik veel.
Ik ben even advocaat van de duivel, want ze eindigt bij ook niet nummer een!
Maar weten wij in hoeverre een andere schrijver dat misschien ook wel doet? Nog afgezien van de krant, het nieuws en weet ik veel.
Ik ben even advocaat van de duivel, want ze eindigt bij ook niet nummer een!
Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”