Geert van der Kolk - Noordtij

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Geert van der Kolk - Noordtij

Berichtdoor Dettie » 05 Sep 2007, 12:02

In mei van het jaar 1882 ligt in de haven van St. John’s (Newfoundland) het poolschip Gerrit de Veer aan de kade. Het zeilschip (dat ook op stoom kan varen) is oorspronkelijk gebouwd voor de robbenjacht. Het is berekend op het varen door het ijsrijke wateren van de Noordelijke IJszee. Maar deze zomer krijgt het schip een bijzondere taak: het zal gebruikt gaan worden voor een wetenschappelijke expeditie.

Lees verder, klik hier http://www.leestafel.info/geert-vd-kolk

Librije
Laatst gewijzigd door Dettie op 29 Sep 2010, 15:09, 3 keer totaal gewijzigd.

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 05 Sep 2007, 21:46

Ik heb dit boek gelezen, maar kan geen verslag vinden.. Heb ik het dan niet uitgelezen? Dat dacht ik toch wel, want ik herken alles bij jou.
Alleen die loftrompet, dat kan ik me herinneren dat daarop niet gespeeld heb..ik vond het nogal een droge boel.
Was dit niet dat boek met die eskimovrouw?

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 05 Sep 2007, 21:48

Ja gek he marjo, ik dacht ook dat je het gelezen had, maar kon het verslag ook niet vinden.

Dettie

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 06 Sep 2007, 14:15

Er komt wel een eskimovrouw in voor, maar die speelt slechts een bijrolletje. Misschien heb je toch een ander boek in je hoofd?

Maar ik kan me ook voorstellen dat dit zo'n boek is, dat heel verschillend gewaardeerd wordt. Je moet van deze stijl (objectief en nuchter) houden en de daar onderliggende spanning aanvoelen. Hier geen prachtige volzinnen met poëtisch woordgebruik, maar toch zijn de sfeertekening en de natuurbeschrijvingen (wat mij betreft) beeldend genoeg.

Je kunt het betreuren dat de verteller je niet in de hoofden en harten van de opvarenden laat kijken. Voor mij zou dat echter een goedkoop effect geweest zijn. Ik vond het juist een extra dimensie geven aan de spanning dat je als lezer net zo weinig weet van wat er in de anderen omgaat als de hoofdrolspelers dat zelf weten. Je kunt alleen veel vermoeden. En in hoop en vrees meeleven.
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."
Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 06 Sep 2007, 14:28

Marjo: ben je soms in de war met Sterrenschot van Joyce Roodnat? Daar heb je wel een verslag van gemaakt.
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 06 Sep 2007, 15:30

Wat betreft de eskimovrouw denk ik wel. De vrouw die ik bedoelde speelt daar inderdaad een rol die je groter dan een bijrolletje kan noemen.
Maar ik heb 'Noordtij' wel gelezen, of dat althans geprobeerd. Dan denk ik dat ik het niet uitgelezen heb en daarom dus geen verslag heb gemaakt.

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 08 Sep 2007, 15:25

Ik ben op het spoor gezet van Geert van der Kolk door Jaap Goedegebuure die onlangs een zeer lovende recensie schreef over een pas verschenen verhalenbundel: De gekken van Tenakee. Op zoek naar deze bundel in de bieb stuitte ik op dit boek.

Een interview met de schrijver over Noordtij door Wim Brands kun je vinden bij:

http://boeken.vpro.nl/boeken/25224437/
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Sep 2007, 15:27

Soms zou ik willen dat Leestafel al die middelen had die de vpro heeft.
Het is zo'n lekkere site om te kijken en te luisteren.

Dettie

librije
Berichten: 346
Lid geworden op: 16 Dec 2006, 16:01
Locatie: Zeeuws-Vlaanderen
Contact:

Berichtdoor librije » 08 Sep 2007, 15:36

Ja, heerlijk niet? Je hoeft niet elke avond te luisteren of er iets voor je bij zit. Op het moment dat je daar behoefte aan hebt, kijk je even in hun archief en vaak kom je dan precies tegen wat je zoekt.
"Een mens die het aandurft om een uur te verspillen heeft de waarde van het leven nog niet ontdekt."

Charles Darwin Engels medicus en bioloog (1809-1882)

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Sep 2007, 16:03

Ja precies *zucht* dat wil ik ook voor Leestafel...
Toch maar eens die grote prijs winnen :-)

Dettie

Steven
Berichten: 24
Lid geworden op: 06 Sep 2007, 11:54
Locatie: Vlaardingen

Berichtdoor Steven » 08 Sep 2007, 17:39

Dettie schreef:Ja precies *zucht* dat wil ik ook voor Leestafel...
Toch maar eens die grote prijs winnen :-)

Dettie


Ach, iedereen begint toch klein. Misschien af en toe kleine projecten opstarten om te kijken of bijzondere dingen haalbaar zijn op deze site.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 08 Sep 2007, 18:11

Ja hoor, en ik heb nu al m'n handen meer dan vol aan Leestafel. Het is gewoon lekker wegdromen... als....

Dettie


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten