James Cañón - Het dorp van de weduwen

Reacties op recensies van, door leden gelezen, boeken en discussie samenleesboeken
Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

James Cañón - Het dorp van de weduwen

Berichtdoor Dettie » 03 Jun 2007, 15:31

Het verhaal gaat over het Colombiaanse dorpje Mariquita waar op een dag alle mannen door de guerrilla’s worden geronseld om deel te nemen aan de revolutie. Alle mannen behalve de pastoor, een jongen die als meisje wordt verkleed en een paar hele jonge jongetjes.

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/james-canon


Rode Ruiter
Laatst gewijzigd door Dettie op 29 Apr 2009, 14:35, 2 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 03 Jun 2007, 15:34

*Zucht* Als ik dit verslag lees denk ik weer... dát wil ik wel lezen!

Dettie

kim
Berichten: 99
Lid geworden op: 29 Jan 2007, 16:18
Locatie: België

Berichtdoor kim » 03 Jun 2007, 19:06

Mooi verslag! Heb de titel genoteerd!

Kim

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 13 Sep 2008, 09:28

Ik heb "Het dorp van de weduwen" uitgelezen de afgelopen dagen ,en ik was onder de indruk.
Het is een echt Zuid Amerikaans boek, en de schrijver flirt, al was het alleen maar door de beginzin (De dag waarop de mannen verdwenen, begon als een gewone zondag in Mariquita, de hanen vergaten de dag aan te kondigen, de koster versliep zich, de kerkklokken riepen de gelovigen niet op voor de vroegmis, en net als alle zondagen van de afgelopen tien jaar, kwam er maar één persoon opdagen voor de mis van zes uur, dona Victoria viuda de Morales, de weduwe Morales) erg met Garcia Marquez.
Ook al doordat in het boek tot twee keer toe de journalist die interviewt “Honderd jaar eenzaamheid” met zich meedraagt.
Dat is een hoge inzet, waar je enorm op kunt afknappen, maar dat gebeurde mij in dit boek helemaal niet. Ik heb zelden een boek gelezen wat én vermakelijk is én heftig en schokkend, zonder dat het elkaar bijt, het versterkt elkaar eerder.
In een dorp worden alle mannen , althans bijna alle mannen, weggevoerd worden door guerrilla strijders waarna er alleen vrouwen overblijven. Die proberen te overleven met aan het hoofd van hun gemeenschap een vrouwelijke magistraat, maar dat lukt niet echt, tot ze met vallen en opstaan een vorm van samenleven vinden die wel werkt, met vrouwelijke tijd, bijvoorbeeld en heel veel collectief van samen wonen en werken. Dilemma’s zijn daarbij onder andere de dreigende uitsterving zonder nageslacht, waarbij zelfs de pastoor( een van de weinig over gebleven mannen) ingeschakeld wordt.
Ieder hoofdstuk sluit met een interview met een verzetsstrijder of een soldaat van het volksleger ,waardoor het boek een bepaalde zwaarte krijgt en een goed beeld geeft van de, vrij recente geschiedenis in een land als Colombia, war de vrijheidsstrijd allang ontaard is in een grote corrupte strijd van alles tegen iedereen en waar ze alle revoluties al hebben zien voorbij komen.
En los van de vermakelijkheid en de gruwel was er ook nog een hoofdstuk wat met zowaar ontroerde, en dat heb ik niet zo heel snel bij een boek, namelijk het hoofdstuk over de andere weduwe, een man deze keer, wiens geliefde terug komt om te sterven.

Kortom, een aanrader voor degene die van Zuid Amerikaanse literatuur houden.
Groetjes
Willeke
Laatst gewijzigd door WilV op 13 Sep 2008, 13:05, 3 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Sep 2008, 09:36

Ja schitterend boek! Ik heb het ook gelezen en verzaakt om een verslag te maken.
Die beginzin trekt je meteen het verhaal in. Ook die meisjes die op hun eigen manier geld verdienen vond ik mooi beschreven...
En hoe de vrouwen veranderen zonder hun man.

Heel knap boek.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 13 Sep 2008, 09:48

Ik vond ook dat er zo knap beschreven werd wat zo lang strijd en wéér een revolutie doet met een land en een dorp..

In het begin is er een scene waarop met veel toeters en bellen er een guerillagroep het dorp binnen trekt, en een oudere vrouw die ze aan ziet komen neemt er nauwelijks notitie van en gaat door waar ze mee bezig is...ze heeft al zóveel van die groepen die vrijheid hoop en verandering beloven binnen zien trekken, ze heeft alles al zo vaak voorbij zien komen, ze verblikt of verbloost er niet van.

Enig kritiekpuntje vond ik dat het wel heel happy eindigd allemaal,
alles komt goed en een nieuwe maatschappij is gesticht.
Ik weet ook niet zo goed hoe het anders had moeten eindigen, maar het lijkt een beetje in tegenspraak met de rest van het boek waar juist het evenwicht tussen die idealogie , de lichte spot en vermakelijkheid waarop het wordt beschreven én de rauwe werkelijkheid zo knap is.

Groetjes
Wil

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Sep 2008, 09:58

Weet je dat ik het einde helemaal niet meer weet? Vreemd...

Wel die man die terugkomt om te sterven, inderdaad schitterend beschreven. En die groep guerilla's waar eigenlijk nauwelijks van wordt opgekeken. Oh, wéér zo'n groep, het zal wel...

Het is een boek dat nog lang nasiddert.

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 13 Sep 2008, 11:01

V

E

R

K

L

A

P

P

E

R

Aan het einde komen er vier mannen terug, ..Angel, degene die zich vrijwilig aangemeld had en nog drie andere mannen.
Een deel van hen denkt op oude voet door te kunnen gaan, maar de vrouwen zien dat helemaal niet zitten en eisen dat dat onder hun voorwaarden gebeurt. Uiteindelijk komt er een soort compromie van een nieuw dorp op kleine afstand, waar nieuwe stellen (er zijn weer mannen tenslotte) samen wonen, en wordt als slot het eerste nieuwe kind ) een jóngetje) geboren.
De orde van de vrouwen wordt min of meer als nieuw wereldbeeld geschetst, en dat ging me net een beetje te ver.

Wil
Laatst gewijzigd door WilV op 13 Sep 2008, 13:03, 2 keer totaal gewijzigd.

Dettie
Site Admin
Berichten: 44090
Lid geworden op: 01 Jan 1970, 02:00
Contact:

Berichtdoor Dettie » 13 Sep 2008, 11:18

Ah ja! dankjewel! Nu weet ik het weer.
Ja dat einde was wel erg idealistisch. Dat vond ik een beetje een afknapper terwijl de rest van het boek zo goed was. Waarschijnlijk wilde ik dat einde niet onthouden. :D

Dettie

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 13 Sep 2008, 13:01

Waarschijnlijk wilde ik dat einde niet onthouden.


Ha, je hebt het verdrongen :)

Maar jij had dat gevoel dus ook.
Was echt het enige minpuntje van dit boek wat mij betreft.

Groetjes
Wil

die volop in de mooie boeken zit momenteel, wat een luxe.

mira
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 Aug 2008, 20:37

Berichtdoor mira » 14 Sep 2008, 00:49

Klinkt zeer goed, dat boek. 'k Ben trouwens gek op Marquez.Beelden komen in mij op : eeuwige regen, vlinders, varkenstaartjes, eindeloze rivier, zonnebadende kweet-niet-wat voor zeezoogdieren, epische strijd, de geur van oude vrouw en zoveel, zoveel.
Wie daarbij niet verbleekt, moet wel goed zijn.
Heb zijn naam alvast genoteerd.

mira

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 14 Sep 2008, 09:39

Hoi Mira,

Ik ben ook een liefhebber van Marquez.

Ik weet niet of hij dat niveau al helemaal haalt hoor, maar het is wel knap vond ik als je die vergelijking zo duidelijk tart en je weet dat je met een Zuid Amerikaans boek deels het zelfde lezerspubliek lokt je je zelf gewoon staande houdt. En daarbinnen zoekt hij ook nog wel zijn eigen stijl.


En als je van Marquez houdt is dit boek inderdaad een aanrader .

Groetjes
Willeke

mira
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 Aug 2008, 20:37

Berichtdoor mira » 14 Sep 2008, 21:36

Ik hou wel van een happy-end, vooral in een film.
In een boek kan het me ook soms storen.
Waarom ik die twee-deling maak,weet ik niet zo goed.
Misschien omdat ik het van een film verwacht, american movies, weet je, en de gedroomde (nep)wereld.Van een boek verwacht ik misschien het 'serieuzere werk'.Behalve van De Rode Ridder en aanverwanten :)

mira

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 20 Okt 2008, 22:03

Dat slot vind ik dus typisch Amerikaans. Daar moeten boeken altijd goed aflopen toch? Maar het stoorde me niet. De terugkeer van die mannen is eigenlijk een heel natuurlijke zaak: na een oorlog (hoewel het hier nog niet afgelopen is) komen er altijd mannen terug, die niet aantreffen wat ze verlaten hebben. Dan is dit compromis een hele mooie vondst..
Wat Marquez betreft: zijn boeken heb ik niet kunnen waarderen, zelfs nog geen een uitgelezen. Dit wel...

Lees het verslag, klik hier http://www.leestafel.info/james-canon

Marjo

mira
Berichten: 273
Lid geworden op: 31 Aug 2008, 20:37

Berichtdoor mira » 21 Okt 2008, 21:28

Ben altijd verwonderd wanneer iemand niet van Marquez houdt, Marjo, maar ja, smaken verschillen inderdaad.
Probeer toch maar eens het (kort)verhaal met de lange titel: De ongelooflijke maar droevige geschiedenis van de onschuldige Erendira en haar harteloze grootmoeder(1978).
Zeer mooi verfilmd trouwens, met de Griekse actrice/zangeres Irini Papas in de rol van de grootmoeder (ik hoop dat mijn geheugen hierin niet faalt).
Ook weer zo'n vrouw met een ongelooflijke uitstraling. 'k Heb haar ooit live zien optreden. Ik kreeg er koude rillingen bij.

mira

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 22 Okt 2008, 11:01

Ik was het niet van plan, Mira.
Sommige schrijvers zijn niet voor mij, en daar horen heel veel Zuid-Amerikaanse schrijvers bij.

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 22 Okt 2008, 12:04

Leuk dat je dit boek leuk vond Marjo, ik durfde het je niet al te hard aan te bevelen omdat ik weet dat je niet zo van Zuid Amerikaanse literatuur houd, maar deze beviel dus wel?

Groetjes
Willeke

Marjo
Berichten: 25855
Lid geworden op: 16 Mei 2004, 21:01

Berichtdoor Marjo » 22 Okt 2008, 13:25

Deze wel. Maar ik denk dus dat de schrijver, die dan wel geboren is in het Zuiden, erg beïnvloed is door het Noorden!
Net genoeg om zijn schrijfstijl aan te passen zodat ik het wel kan waarderen..(speciaal voor mij natuurlijk!!)

WilV
Berichten: 3306
Lid geworden op: 18 Jan 2005, 21:28

Berichtdoor WilV » 22 Okt 2008, 15:24

Túúrlijk..speciaal voor jou :D

Groetjes
Willeke

PetraO.
Berichten: 395
Lid geworden op: 29 Dec 2004, 13:42
Contact:

Berichtdoor PetraO. » 22 Okt 2008, 22:04

Dit lijkt me een leuk boek. Ik ga het uit de bieb halen. Sluit ook wel weer aan bij Onze oom van Grunberg.
Ook dit gaat voorbij.


Terug naar “Door leden gelezen boeken en samenleesboeken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 63 gasten